Tobarnsmor:) Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Utdannet hjelpepleier. Fritak fra matte grunnet dyskalkuli. Vil gjerne etterutdanne med, gå høyskole, osv, men har forstått det slik at ikke det er mye å komme inn på når en har fritak i matte. Er det noen med lignende erfaringer? Er interessert i elektro, maskineri, barn/ungdom, osv. Har selv to barn, ønsker helst nettstudie. Fyr løs:) Ps. Jeg forstår heller ikke at di her studielinjene.. Hva en må gå for å bli vernepleier, osv. Har prøvd å søke på google men finner ingen ordentlig oversikt som jeg forstår:)
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Matematikk Personer med påvist dyskalkuli kan søke om fritak for bestått matematikk i studiekompetanse ved opptak på universitet/høyskole. Dette betinger normalt at en har gått opp til eksamen 2 ganger og strøket begge ganger. Det er universitetet/høyskolen som vurderer søknaden, og krever normalt at det ikke er realfagsorienterte studier.
Tobarnsmor:) Skrevet 7. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 7. august 2012 Takk:) Det hjalp litt.. Jeg fant ut på nettet at noen studier har jeg ikke lov til å ta.. Studier med mye matematikk. Hmm.
Babykilo Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Vernepleiere må kunne regne ut doseringer av medisiner f.eks. Men det er jo lov å prøve.
Tobarnsmor:) Skrevet 12. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 12. august 2012 Jeg kan ikke komme inn. Har hørt:(
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Jeg hadde fritak fra matematikk på videregående og jeg skal nå begynne på 3.året på bachelor i barnevern. Var ikke noe problem å komme inn, og når du har fritak fra matte kan du søke på utdannelser som kun krever GENS (generell studiekompetanse) for å komme inn, som lærer, sykepleier, sosionom, vernepleier, barnevern, førskolelærr og mange andre retninger og fag. Studier som ingeniør, farmasi og andre som krever kompetanse i matematikk, kjemi og biologi vil være utelukket for deg. Snakk med samordna opptak du og lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå