Gå til innhold

Hjelp! Hva slags muligheter har jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utdannet hjelpepleier.

Fritak fra matte grunnet dyskalkuli.

Vil gjerne etterutdanne med, gå høyskole, osv, men har forstått det slik at

ikke det er mye å komme inn på når en har fritak i matte.

Er det noen med lignende erfaringer?

Er interessert i elektro, maskineri, barn/ungdom, osv.

Har selv to barn, ønsker helst nettstudie.

Fyr løs:)

Ps. Jeg forstår heller ikke at di her studielinjene..

Hva en må gå for å bli vernepleier, osv. Har prøvd å søke på google men finner ingen ordentlig oversikt som jeg forstår:)

Skrevet

Matematikk

Personer med påvist dyskalkuli kan søke om fritak for bestått matematikk i studiekompetanse ved opptak på universitet/høyskole. Dette betinger normalt at en har gått opp til eksamen 2 ganger og strøket begge ganger. Det er universitetet/høyskolen som vurderer søknaden, og krever normalt at det ikke er realfagsorienterte studier.

Skrevet

Takk:) Det hjalp litt.. Jeg fant ut på nettet at noen studier har jeg ikke lov til å ta.. Studier med mye matematikk. Hmm.

Skrevet

Vernepleiere må kunne regne ut doseringer av medisiner f.eks. Men det er jo lov å prøve.

Skrevet

Jeg kan ikke komme inn. Har hørt:(

Skrevet

Jeg hadde fritak fra matematikk på videregående og jeg skal nå begynne på 3.året på bachelor i barnevern. Var ikke noe problem å komme inn, og når du har fritak fra matte kan du søke på utdannelser som kun krever GENS (generell studiekompetanse) for å komme inn, som lærer, sykepleier, sosionom, vernepleier, barnevern, førskolelærr og mange andre retninger og fag. Studier som ingeniør, farmasi og andre som krever kompetanse i matematikk, kjemi og biologi vil være utelukket for deg.

Snakk med samordna opptak du og lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...