Gå til innhold

Jogging, effektivt for vektnedgang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller MÅ det kombineres med styrketrening? Er ute pÅ landet og her er det ikke treningssenter.. Veier oppmot 60 kilo og er drittlei av alt flesket pÅ magen og lÅrene.. !

Skrevet

Klart det ikke må. Jogging forbrenner kalorier, og styrker muskulaturen. Bare pass på å få i deg nok proteiner, slik at ikke musklene svinner sammen med vekttapet. Lykke til :-)

Skrevet

Det viktigste hvis du skal ned i vekt er hva du putter i munnen. Du skal jogge veldig mye før det har noen stor efekt, men litt ekstra hjelper det.

På sikt er styrktrening vel så godt da det fører til at forbrenningen din øker hele døgnet, men på kort sikt er jogging av de mest effektive treningene for å forbrenne fett.

Hvis du veier under 60 kg er det vel uansett ikke så mange kilo du skal ned. Da kan det hende at jogging er nok.

Skrevet

All form for fysisk aktivitet er bra, men grunnen til at tung styrketrening er å foretrekke er at du øker hvileforbrenning i opptil 24 t etter endt økt mot en time el noe sånt ved kardio. I tillegg forbrenner en raskere kcal ved tung belastning av de store muskelgruppene.

Men nå er det jo allment kjent at vektnedgang er ihvertfall 70% kosthold da...

Skrevet

Takk for svar! Er det noe annen trening som er bra, utenom jogging som hjelper veldig på? Spesielt mage og lår.. Hater igrunn sit-ups, men må kanskje begynne å ta det.. Spiser ikke grusomt usunt faktisk! Spiser stortsett fiberrik til frokost med magert pålegg + et gl lettmelk, en salat til lunsj og små mengder middag.. Også drikker jeg en del kaffe da, skal sies. Må kanskje øke proteininntak.. En iskaffe flere dager i uken er min svakhet, og jeg VET jeg må slutte med det :/

Skrevet

Kan garantere at det er effektivt, men det er fort gjort at man yter for hardt når man er nybegynner. Man tror man må bli skikkelig andpusten, men pulsen kan være ganske høy uten at man kjenner seg skikkelig andpusten. Dette kan jeg skrive under på, da jeg bruker pulsklokke.

Jeg bor også på landet, og har ikke så mange valg når det kommer til trening. Men pulsklokke og lære seg hvordan den brukes er en god investering. Dette vil være med på å gjøre joggingen mer effektiv og motiverende. Ha god musikk på ørene!

Før jeg fikk pulsklokke og før jeg ble mer erfaren, så trente jeg altfor hardt. "jogget" med makspuls. Og det skal man jo ikke.

Ellers spleiset familien på en spinningsykkel til meg i bursdagsgave. Den bruker jeg mye på vinteren. DA kan jeg også trene når barna er lagt og mannen er på jobb. å trene intervall på spinningsykkel er også veldig effektivt, da får man også trent litt styrke i lårene, noe som gjør joggingen enda lettere. Sykle 4 minutt det hardeste du greier, 3 minutts pause før du sykler hardt i 4 minutt igjen. Gjør dette 4 ganger. Kjempeeffektivt for fettforbrenningen.

Jeg trente bare kondisjon før. Hater styrke. Men etter å ha lagt inn noen styrkeøvelser som jeg kan gjøre uten avanserte apparater hjemme på stuegulvet, syns jeg faktisk at vektnedgangen har gått raskere, pluss at jeg føler meg strammer og sterkere i bena. Deilig å føle seg sterk i bena når man løper :)

Styrkeøvelsen jeg gjør 2-3 ganger i uka er: Armhevinger. Knebøy eller utfall, sit-ups (med sit-ups bøyle.. mer effektivt..kjøpes på nett eller sportsbutikk for rundt 300 kr), planken (for kjernemuskulatur)

Av utstyr hjemme forutenom sykkelen og sit-ups bøyla har jeg: Vektstang med vekter (kostet rundt 800 kr), treningsmatte fra Nike, manualer, rockering.

Men jogging alene er meget effektivit. JA! :) Men man må passe seg for slitasjeskader. Gode og riktige sko er uhyre viktig. Løp gjerne i motbakke en gang iblant. Det er ikke like belastende. Så fort du kjenner en smerte som er vond, så skal du stoppe og ta 1-2 ukers pause før du prøver forsiktig igjen.

Sorry for lang tekst, men ble litt ivrig. Har så god erfaring selv, pluss at jeg også som sagt, bor på landet ;)

Lykke til! :)

Skrevet
Kan garantere at det er effektivt, men det er fort gjort at man yter for hardt når man er nybegynner. Man tror man må bli skikkelig andpusten, men pulsen kan være ganske høy uten at man kjenner seg skikkelig andpusten. Dette kan jeg skrive under på, da jeg bruker pulsklokke. Jeg bor også på landet, og har ikke så mange valg når det kommer til trening. Men pulsklokke og lære seg hvordan den brukes er en god investering. Dette vil være med på å gjøre joggingen mer effektiv og motiverende. Ha god musikk på ørene! Før jeg fikk pulsklokke og før jeg ble mer erfaren, så trente jeg altfor hardt. "jogget" med makspuls. Og det skal man jo ikke. Ellers spleiset familien på en spinningsykkel til meg i bursdagsgave. Den bruker jeg mye på vinteren. DA kan jeg også trene når barna er lagt og mannen er på jobb. å trene intervall på spinningsykkel er også veldig effektivt, da får man også trent litt styrke i lårene, noe som gjør joggingen enda lettere. Sykle 4 minutt det hardeste du greier, 3 minutts pause før du sykler hardt i 4 minutt igjen. Gjør dette 4 ganger. Kjempeeffektivt for fettforbrenningen. Jeg trente bare kondisjon før. Hater styrke. Men etter å ha lagt inn noen styrkeøvelser som jeg kan gjøre uten avanserte apparater hjemme på stuegulvet, syns jeg faktisk at vektnedgangen har gått raskere, pluss at jeg føler meg strammer og sterkere i bena. Deilig å føle seg sterk i bena når man løper :) Styrkeøvelsen jeg gjør 2-3 ganger i uka er: Armhevinger. Knebøy eller utfall, sit-ups (med sit-ups bøyle.. mer effektivt..kjøpes på nett eller sportsbutikk for rundt 300 kr), planken (for kjernemuskulatur) Av utstyr hjemme forutenom sykkelen og sit-ups bøyla har jeg: Vektstang med vekter (kostet rundt 800 kr), treningsmatte fra Nike, manualer, rockering. Men jogging alene er meget effektivit. JA! :) Men man må passe seg for slitasjeskader. Gode og riktige sko er uhyre viktig. Løp gjerne i motbakke en gang iblant. Det er ikke like belastende. Så fort du kjenner en smerte som er vond, så skal du stoppe og ta 1-2 ukers pause før du prøver forsiktig igjen. Sorry for lang tekst, men ble litt ivrig. Har så god erfaring selv, pluss at jeg også som sagt, bor på landet ;) Lykke til! :)

haha, en smerte som er vond..jada, litt vel ivrig når jeg skrev...

Skrevet

Hmm.... jeg føler at jeg nesten kan spise hva jeg vil når jeg jogger. Jogger 3 ganger i uken. En løype på rundt 6 km på 35-45 minutt, alt ettersom. Litt styrketrening i tillegg som nevnt rett ovenfor her.

Glemte å nevne at jeg har en treningsball også. Søk på nettet hvilke øvelser man kan gjøre med en slik. Det koster ikke mye og man kan trene mage veldig effektivt med en slik ball.

Har en kollega som er verdens beste i handbak. Han har aldri trent med vanlige vekter, han har bare brukt ting han har hjemme og laget sine egne treningsapparater. Bare fantasien og lysten setter grenser ;)

Skrevet

Jogging, sykling og skigåing er fantastisk for forbrenningen.

Ta en kikk på idrettsutøvere som løper, sykler osv, de har ikke et gram med fett på kroppen.

Skrevet

Visst er jogging effektivt. Finnes nesten ikke noe som forbrenner mer kcal en jogging.

Men trener du styrke i tillegg, vil det helt klart booste fettforbrenningen :)

Skrevet

Jogging, sykling og skigåing er fantastisk for forbrenningen.

Ta en kikk på idrettsutøvere som løper, sykler osv, de har ikke et gram med fett på kroppen.

Men idrettsutøvere som løper, sykler osv bruker enormt mye tid på styrketrening!! ;) mange faktisk mer enn selve idretten de driver med! Styrketrening er viktig(st) for at kroppen skal kunne utføre den idretten disse utøverne driver så godt som de faktisk gjør!

For joggingens del så vil den gå lettere med god rumpemuskulatur f.eks, siden det er rumpa som "driver" deg fremover. I tillegg brenner muskler mer fett i seg selv. Oooog, man ser slankere , friskere og mer fit ut med litt muskler!

Jeg syns selv styrketrening er så som så- men så fort du merker at du kan legge på vekt og øvelsene blir lettere og du trenger større utfordringer så er det faktisk utrolig moro!

Jeg syns fitnesbloggen har mange gode artikler om styrketrening som gir meg inspirasjon til å fortsette med det. Les f.eks disse:

http://fitnessbloggen.no/den-ultimate-guiden-til-rumpetrening/

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

http://fitnessbloggen.no/styrkeovelser-sixpack/

http://fitnessbloggen.no/jenter-muskelvekst/

http://fitnessbloggen.no/reduser-fettprosent/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...