Puppemamma Skrevet 6. august 2012 #1 Del Skrevet 6. august 2012 Nr 1 kommer til å være akkurat 2 år når nr 2 kommer.. Vil jo selvfølgelig gjøre alt jeg kan for at storebror skal skjønne mest mulig før babyen kommer og gjøre det best mulig for han. Har dere noen erfaringer og tips å dele? Hørt et tips om å gi dukke før lillebror kommer, men når bør man gjøre det? Setter pris på alle tanker og tips Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143960417-to-tette-tips-for-%C3%A5-forberede-storebror/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
M-M-M-mamma Skrevet 6. august 2012 #2 Del Skrevet 6. august 2012 Vi har to tette, vel og merke bare 14,5 mnd mellom så vår eldste skjønte nok ikke så mye som din vil kunne gjøre Du kan egentlig ikke forberede den eldste på hvordan det akkurat blir, det må erfares. Men når dere begynner å gjøre klart alt så forklar "her skal babyen sove", "babyen skal sitte bak i bilen her med deg" osv. Når babyen er komt er det lettere å tilpasse Vi forklarer hva vi gjør og tar hun med når lillesøster skal ha ny bleie, mat osv, men gjør også ting med henne når babyen sover Det går seg til underveis Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143960417-to-tette-tips-for-%C3%A5-forberede-storebror/#findComment-144443817 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puppen og lillemor Skrevet 6. august 2012 #3 Del Skrevet 6. august 2012 Vi venter også nr 2! Og snuppa vår fyller 2 rett etter babyen er født.. (hun har bursdag en uke etter termin).. Jeg har jo ingen erfaring med dette selv - og synes derfor det er interessant å se hva slags svar du får her.. Men samtidig kan jeg jo fortelle hva vi tenker og gjør.. (om det funker vet jeg jo egentlig ikke..) Vi snakker mye om lillebror.. Hun koser med magen, og lillebror (=magen) får innimellom lov til å kose litt med favorittbamsen hennes.. Ellers så har vi tenkt å flytte henne over i stor seng før babyen blir født (men akkurat nå er hun inne i en 'teste og se hvor mange ganger jeg kan få mamma og pappa til å komme inn på rommet mitt om kvelden'-fase, så vi drøyer det til den er over Tanken bak dette er at hun skal slippe å måtte gi senga si til babyen.. Hun er heldig som har blitt stor jente og får ny seng og lillebror må bare ta til takke med hennes gamle seng.. Ellers tror vi det er litt begrenset hvor mye en kan forberede en to-åring på at det skal komme en lillebror eller søster.. Men med masse oppmerksomhet og tid sammen når babyen endelig er her, så skal det nok gå kjempe fint Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143960417-to-tette-tips-for-%C3%A5-forberede-storebror/#findComment-144443867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 6. august 2012 #4 Del Skrevet 6. august 2012 Har 23 mnd mellom jentene mine og har egentlig opplevd veldig lite sjalusi og problemer, nesten ingenting faktisk. Får man en enkel og grei baby som stort sett bare spiser og sover så har man jo fortsatt plenty med tid man kan bruke på oppmerksomhet til eldste, så det er gjerne først litt senere at sjalusiproblemer ofte kan dukke opp- når babyen ikke er så veldig liten lenger, mer våken og krever mer oppmerksomhet, begynner å krabbe/ åle og stjele leker fra eldste ikke minst Når det gjelder tiden før fødsel, så gjorde vi ikke så veldig mye for å forberede henne egentlig. De er jo fortsatt ganske små, så jeg tror nok det er ganske vanskelig for dem å klare å forestille seg noe såpass abstrakt og langt fram i tid? Men vi pratet såklart en del om babyen i magen, hun koste med magen, smurte den med solkrem så babyen ikke skulle bli solbrent osv Finnes dessuten en del barnebøker som handler om det å bli storesøsken, og det å forklare eldste dette med babyens seng, bilstol osv er også en god idé synes jeg. Viktigste tror jeg imidlertid er hvordan man gjør det når babyen er født, at man prøver å involvere den eldste mest mulig i bleieskift, kos og amming. F.eks gjøre ammestunden til en kosestund for eldste også, ved å lese en bok el lign. med eldste i andre armkroken. Som regel går det veldig greit når aldersforskjellen er såpass liten som 1-2 år har jeg inntrykk av, så jeg tror ikke man skal bekymre seg så mye for dette i forkant, men heller kanskje ta det litt som det kommer og kose seg med alle de små og store stundene med søskenkjærlighet som spirer og gror for hver dag som går. Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143960417-to-tette-tips-for-%C3%A5-forberede-storebror/#findComment-144444199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå