Gå til innhold

Bytter dere madrass når unge nr.2 skal ha i sprinkelsenga?

Anbefalte innlegg

Har egentlig aldri tenkt over dette, helt til en venninne nevnte noe med krybbedød og samme madrass. Vi har brukt denne madrassen flittig i nesten 3 år, men ALLTID hatt formsydd beskyttelsestrekk på så den har ikke så mye som en eneste flekk på en gang.. Er det virkelig nødvendig selv om jeg vasker overmadrassen før bruk?

Fortsetter under...

Kommer ikke til å gjøre det.. Har hatt få, så og si ingen, lekkasjer og den er kun brukt i ca 15mnd på hver side, da den har en to forskjellige deler ihht kilo..

Endret av Mammatil1ermann+litenspire

Annonse

ja har tenkt å gjøre det, men jeg vasker og tar vare på den gamle litt til. Greit å ha en i tilfelle den blir våt av gulp/ oppkast eller at barnet tisser igjennom. Da har jeg den i reserve mens den andre er til vask :)

Som det står over her; det er en liten investering når forskningen er så klar!

Annonse

Kjøpt ny, ikke noe å tvile på en gang:) lillegutt sov tross alt i sprinkelseng seng til han var over 2 år, madrasser har ikke samme gode støtte når et annet barn på 12 kilo har sovet i den....og så er det dette med krybbedød som det skrives over her. Billigste madrassen på IKEA til de aller minste koster 300 ett eller annet, den dyreste(som vi valgte for da ligger babyen godt frem til 2 års alder) koster 800 ett eller annet. Ikke en stor sum for noe så viktig som seng:)

Fant en side på dette, altså fakta om krybbedød. Der står det at det er tryggere å arve madrass fra f.eks. søsken en andre uteom familien. Er madrassen hard og ren er det ikke nødvendig å bytte den. Grunnen til mulig krybbedød er om barnet skulle snu seg på magen, og madrassen er myk slik at nesen forsvinner inni.

Dette bør man vurdere selv om madrassen er hard nok. De presiserte også at dette ikke var i hovedsak vanlig krybbedødsorsak. Så vet dere det.

Viktisg å ikke skremme hverandre, men det er veldig vanskelig å ta en slik avgjørelse også. Les om dette på http://www.lub.no/madrass-til-spedbarnet

Nå begynner jeg å tenke på at samsoving bør jo være farlig hvis madrass skal byttes. Hva med foreldre som har sovet i på samme madrass i både 2, 5 og 8 år? Tydeligvis ikke det samme dersom det skjer sjeldent, men noen har de jo i flere år i samme seng så bare en tanke..

Det er jo egentlig ikke ukjent at samsoving gir en økende risiko for krybbedød. Ikke bare da pga madrassene vil jeg tro, men også for at man blir liggende tett sammen med barnet og det er heller ikke bra.

Er sikkert alt for lite bekymret, men har mer respekt for samsoving enn brukt madrass.

Nei det vet jeg, men tanken streifet meg siden man faktisk ikke bytter ut sin egen madrass. Det må vel gå ut på noe av det samme på en måte. Vi får skaffe oss en ny en for å være på den sikre siden til både vugge og sprinkelseng ;) Prisen er virkelig ikke det det kommer ann på, men siden jeg aldri hadde tenkt tanken på at det skulle overhodet være farlig så måtte jeg spørre om det var et hysteri eller nødvendig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...