Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #1 Skrevet 6. august 2012 Har heldigvis time til legen onsdag. I dag har jeg fått enorme smerter i begge armene. Alle bevegelser kjennes vonde ut, men hvis jeg kommer borig noe med armen blir det ekstra vondt. Smertepunktet sitter i albuene. Er ikke hoven, ikke varm i huden, ikke blå el. Men det kjennes ut som om jeg har slådd meg fordervet. Grunnen til legetime er fordi jeg har merket vonde lymfeknuter som er hoven, på begge sider av kjeven, under begge armene, nedover halsen, i lysken. Men har også noen kuler som er på størrelse med store klinkekuler andre plasser på kroppen. De sitter på høyre armen, høyre lår og en over venstre bryst. De er vonde hvis jeg trykker på de. Kan dette ha en sammenheng? Kan en betennelse i kroppen ''oppføre'' seg på denne måten. Er ikke syk ellers, har ikke feber eller noe slikt. Eneste er at jeg kanskje har vært litt slapp.
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #2 Skrevet 6. august 2012 Har aldri opplevd lignende, men det hørtes ikke godt ut å ha de sånn, så lykke til hos legen!
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #3 Skrevet 6. august 2012 Du har nok en skikkelig betennelse i et muskelfeste, eller noe. Og så klart går ditt immunforsvar til angrep, og da finner du hovne lymfekjertler der de er i kroppen. Du trenger ikke ha feber, selv om du har en betennelse et sted Det er også ganske vanlig at en betent muskel eller muskelfeste "knirker" om du holder på stedet, mens du beveger leddet. Jeg har en skuldermuskel som stadig blir litt betent selv. Be legen om å få målt SR, CRP og hvite blodlegemer i det minste
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #4 Skrevet 6. august 2012 Tusen takk for svar. Problemet mitt er at jeg er så innmari dårlig til å få fram hvor ille det er for meg, jeg er en person som pines i det stille og gjør alt for at ingen skal se jeg har vondt. Så får ofte høre, men det ser ikke ut som om du har det så vondt. Skulle noen ganger ønske jeg var slik som kunne syte og bære meg for den minste lille ting. I allefall nå som jeg har det så ille. Kan man be om hvilke blodprøver man vil legen skal ta? HI
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #6 Skrevet 6. august 2012 Du får ikke hovne lymfeknuter over hele kroppen på den måten du beskriver av senebetennelse! (jeg er fysioterapeut) Derimot kan "senebetennelser" slå ut når resten av kroppen sliter... Be for all del legen din sjekke deg for kyssesyken!! Jeg hadde lymfeknuter over hele kroppen på den måten, men legen mente jeg var hypokonder og tok meg ikke inn med det samme. Det tok mange, mange måneder før jeg fikk diagnosen, og da hadde det utviklet seg til ME. Hadde jeg fått riktig diagnose og tatt det med ro så hadde jeg trolig ikke fått ME! (heldigvis bra igjen nå, sånn stort sett) Som en annen skriver, pass på at SR, CRP og hvite blodlegemer blir sjekket, men pass også på at det blir tatt prøve for kyssesyken! Dette er ting du kan spørre legen om han kan sjekke, da skal han normalt sjekke det. Mange leger overser diagnosen kyssesyke hos voksne, da "teorien" sier at 95 % av befolkningen har antistoffer mot denne når de er 30 år. Min erfaring er at folk over 25 ofte blir sjekket for mye annet før kyssesyken... Det som uansett er viktig er at du kutter ut sukker!! Det trigger alle former for betennelse i kroppen samt at det er mat for bakterier osv. Kutt også ut cola/pepsi da dette er veldig syredannende og veldig uheldig både ved sykdom og betennelser generelt. Omega3 og gurkemeie virker betennelsesdempende uten å ha bivirkninger som mye medisiner har. Gurkemeie har også en smertestillende effekt. Faktisk kan ibux og gurkemeie mer eller mindre sidestilles ift smertestillende og betennelsesdempende effekt. Viktig at du forteller om alle lymfeknutene dine, hvor de er og at de er ømme! Fortell dette først, så at du også har fått vondt i armene dine. Da jeg fikk kyssesyken var jeg heller ikke "syk" til å begynne med, kun litt slapp og lymfeknuter over hele kroppen - til og med i knehasene og på toppen av hodet Sier selvfølgelig ikke at det er det du har, men bare vet at en del leger hopper over denne diagnosen hos voksne, derfor viktig at det også blir sjekket med de symptomene du har. Er det ting du lurer på eller ikke forstår når du er hos legen så spør. Det er lov å be om forklaring på det legene sier! Det er din kropp, og det er du som må forstå den! God bedring og lykke til
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #7 Skrevet 6. august 2012 Tusen takk for et flott og utfyllende svar, er veldig glad for at du tok deg tid til å svare. Jeg har også hatt hovne lymfeknuter i flere måneder, har vært til legen tidligere og han sa det kom til å gå over av seg selv. Men det har det jo tydligvis ikke gjort. Huff, og nå gør det så innmari vondt. Hvis jeg kommer bortig et punkt på armen så gjør det så innmari vondt, jeg klarer ikke beskrive det en gang. Bare jeg sette fingeren lett på det punktet får jeg enorme smerter. Igjen, tusen takk HI
Anonym bruker Skrevet 6. august 2012 #8 Skrevet 6. august 2012 Tusen takk for et flott og utfyllende svar, er veldig glad for at du tok deg tid til å svare. Jeg har også hatt hovne lymfeknuter i flere måneder, har vært til legen tidligere og han sa det kom til å gå over av seg selv. Men det har det jo tydligvis ikke gjort. Huff, og nå gør det så innmari vondt. Hvis jeg kommer bortig et punkt på armen så gjør det så innmari vondt, jeg klarer ikke beskrive det en gang. Bare jeg sette fingeren lett på det punktet får jeg enorme smerter. Igjen, tusen takk HI Hvis du har gått med hovne lymfeknuter i flere måneder så er det rart at legen ikke har sjekket deg mer grundig. Hvis h*n onsdag fremdeles ikke tar deg på alvor så be om en henvisning til sykehuset. Det er dårlig arbeid av legen å bare si at det går over!! I så fall skulle h*n ha gitt deg et svar på hvorfor lymfeknutene dine har vært hovne - noe de normalt ikke skal være over tid! Når kroppen din har slitt så lenge så er det det den har i fokus, dermed blir andre belastninger ikke prioritert, og vips så har man fått senebetennelse i tillegg. Men viktig nå at du ikke lar legen konsentrere seg bare om smertene i armene dine! Hovedproblemet ditt er de hovne lymfeknutene!!! Ikke la deg avfeie med at det går over, eller med en voltarenkur for armene. Og ta i hvert fall ikke kortison i armene dine før du har fått svar på det med lymfeknutene dine! Som sagt; de hovne lymfeknutene er det viktigste du må få svar på nå!!! # 6 igjen
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #9 Skrevet 8. august 2012 Hei da har jeg vært til legen, kommer fra legebesøket mer bekymret. I starten tok ikke legen meg på alvor og så på meg som en gal hypokonder. Det startet med at han spurte hva jeg gjorde der, sa jeg hadde hovne lymfeknuter overalt og de var vonde så det kjentes ut som om jeg hadde en betennelse under huden. Ja og hva skal du gjøre med det sier han. Så jeg foreslår en antibiotikakur, men da ler han og sier at det får man ikke mot en betennelse, det er mot virus. Javel sier jeg, hva med voltaren? Da ler han på nytt og sier da kan jeg liksågreit gå å kjøpe meg ibux for det blir det samme. Kjenner da jeg begynner å bli irritert så sier at jeg vet jo ikke, det er jo han som er lege! Så sier han ja vi kan jo ta noen blodprøver av jernlageret og blodprosenten, stoffskifte og noen revmatiske prøver. Så er han på vei til å sende meg ut. Jeg spør om han ikke skal undersøke kulene mine, han går motvillig med på det så jeg peiler han inn på den største kulen som ligger rett over brystet og DA får han plutselig en helt annen tone. OI utbryter han, dette var en stor kul. Jeg henviser deg til ultralyd, mammografi og røntgen. Så krysser han av for flere blodprøver, blant annet for å sjekke for hvite blodlegemer. Jeg merker med en gang at han får en helt annen framtoning og virker oppriktig bekymret, vil ikke si så mye. Og når han ser jeg begynner å bli redd, så sier han at det helt sikkert ikke er noe farlig og at jeg skal prøve å slappe av. Sitter igjen med tusen spørsmål for han sendte meg så fort ut. Hvor lang tid tar det før man får svar på blodprøver? Hva slags røntgen er det jeg må igjennom? Syns det hørtes så mye ut med røntgen, ultralyd og mammografi? Mannen telte knutene mine her om dagen, jeg har over 20 hovne lymfeknuter, noen er STORE. Er det rett av meg å være bekymret???? HI
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #11 Skrevet 8. august 2012 Uff, hva for slags lege er det du har egentlig, tenkt på å bytte noen gang? Det er veldig enkelt å bytte på nettet, og det skal ikke mye til for å få en som er bedre enn det du beskriver altså.... Jeg skjønner godt at du er bekymret, det hadde jeg også vært. At hele kroppens immunforsvar er i beredskap på den måten betyr jo at noe er galt. Det trenger selvfølgelig ikke være alvorlig og du tjener ingenting på å bekymre deg unødig, men det kan jo være noe alvorlig også så det var enda godt legen endelig tok deg på alvor! Fikk du ingen ny oppfølgingstime? De gangene jeg har vært syk og måttet ta prøver har jeg enten avtalt telefonkontakt eller fått en ny time av legen min. De aller fleste prøver får legen resultatet på innen en uke, men noen kan ta lenger tid. Om du ikke har hørt fra legen din innen en uke ringer du og etterlyser prøvesvar. Jeg har vært gjennom noe av det samme som deg og fryktet selv at jeg hadde fått blodkreft eller noe sånt, det viste seg at det var kyssesyken!
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #12 Skrevet 8. august 2012 Ikke bekymre deg for tidlig! Vent å se hva prøvene sier. Avhengig av hvilke prøver han tok av deg, så tar det alt fra 3-7 dager som regel å få svar. Jeg ville ringt opp igjen om noen dager og spurt hva prøvesvarene sa. Mammografi er helt vanlig ved kuler i brystområdet, og noen ganger tar man også ultralyd for å få enda bedre bilde. Røntgen som han har bestilt vil jeg tro (uten å kunne si det sikkert) er lungerøntgen, noe som ofte også tas ved hovne lymfeknuter og ved kuler i brystområdet. Jeg ble f.eks. sendt rett på røntgen da jeg for en del år siden kom med flere hovne kuler under begge armer. Dette fordi det i min familie er en del kreft. Så da ville de sjekke lungene med det samme - selv om jeg ikke hadde noen indikasjoner på å være syk. Da jeg hadde kyssesyken hadde jeg nok mer enn 20 lymfeknuter rundt om på hele kroppen, og de fleste var ømme også. Jeg hadde i armhuler, nakke, kjeve og hals, på toppen av hodet (!), i mageregion, lysker, lår og knehaser. Så, som tidligere sagt, dette trenger ikke være noe mer alvorlig enn som så. Husk det! En annen grunn til at man kan få mye hovne lymfeknuter er selvfølgelig lymfekreft, men ikke bekymre deg for mye over det enda! I min erfaring (kjenner flere som har hatt det og blitt frisk!) så har de vært i vesentlig dårligere form enn det du er, og det har ikke vært på den måten du har beskrevet. Så jeg holder fremdeles en knapp på noe annet, f.eks. kyssesyken. Ble du forresten sjekket for det?? Om du ikke er sikker så ring legekontoret i morgen og hør om de tok det med i testene! Hvis de ikke gjorde det så be om å få komme og ta en prøve til for å sjekke for kyssesyken. Når alt dette er sagt..... godt legen din endelig tok deg på alvor, MEN.... han virker som en arrogant og overlegen fyr og jeg kan ikke forstå at han er en god lege hvis han svarte deg slik du skriver her - det er veldig uprofessjonelt av ham, for å si det pent. Jeg ville seriøst vurdert å bytte lege hvis han ikke skjerper seg veldig!! Hvis han lo og svarte at man får antibiotika mot virus så har han misforstått noe grunnleggende... antibiotika virker på bakterier, ikke virus! Måten han svarte deg ift ibux og voltaren er også uproft. Og det at du kommer og forteller om hovne lymfeknuter overalt og han reagerer med å spørre deg om hva du skal gjøre med det - uten at han undersøker deg.... Vel, det er egentlig rystende. Jeg ville byttet lege! Men kan være strategisk riktig for deg å vente til du får svar fra prøvene nå, samt at du uansett ikke får kommet til en ny lege før i september (da må du bytte fastlege før månedsskiftet). Ang mammografi, ultralyd og røntgen så bør du få timer ganske raskt til det, det er ikke noe du skal gå og vente på. Så om du vet hvor legen henviste deg hen så ring og hør hva ventetiden er der. Som sagt, ikke bekymre deg for mye enda, mest sansynlig er det ikke noe mer alvorlig, men det er uansett viktig å få sjekket det fullt og helt. Klem til deg # 6 og 8 igjen
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #13 Skrevet 8. august 2012 Nei eg skulle bli innkalt hvis det var behov for oppføllingstime. Blodprøvesvarene skulle jeg få svar på i sms. Håper det er kyssesyken! Men vet ikke om han tok prøver for det. Jeg har følt lenge at det har vært noe galt med kroppen og har vært flere ganger til legen å sagt jeg har vondt. Første gangen fikk jeg beskjed om det var ikke farlig å ha litt vondt. Andre gangen da han kjente på lymfeknutene som jeg fortalte var vonde som satt på hver side av kjeven, fikk jeg vite at det kom til å gå over av seg selv (2-3 mnd siden, de er der enda, blitt større til og med) Denne gangen ble det heldigvis henvisning vidre så jeg får en skikkelig undersøkelse. HI
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #14 Skrevet 8. august 2012 6 og 8 TUSEN takk for svar igjen. Takk takk takk. Du har roet spinningen i hodet med flere hakk nå. Nå får jeg nok sove i natt også. Skal ringe i morgen å sjekke om de for kyssesyken, Jeg fikk også beskjed om å begynne å trene, jeg er noe overvektig, selvfølgelig før han kjente på kulen. Altså jeg er enig i at trening kan hjelpe hvis man plages med vond rygg, stiv nakke og slike plager, men har aldri hørt at trening hjelper på hovne lymfeknuter. Og det var måten han sa det på. Etter han hadde latt blikke falle fra topp til tå på meg. Jeg har også kjempe store kuler under armene. Han kjente ikke der, kun den over brystet. Tenkte den var best å starte med i tilfelle han ikke fortsatte, slik som sist da kjente han kun på de ved kjeven, enda jeg sa jeg hadde en kul over brystet også. Litt vemoig å tenke på at hvis jeg hadde fått han til å kjenne på den for to mnd siden så hadde jeg vært ferdig undersøkt til nå. Jaja, igjen tusen takk. Skulle ønske jeg viste hvem du var, så skulle du fått blomster av meg. HI
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #15 Skrevet 8. august 2012 6 og 8 TUSEN takk for svar igjen. Takk takk takk. Du har roet spinningen i hodet med flere hakk nå. Nå får jeg nok sove i natt også. Skal ringe i morgen å sjekke om de for kyssesyken, Jeg fikk også beskjed om å begynne å trene, jeg er noe overvektig, selvfølgelig før han kjente på kulen. Altså jeg er enig i at trening kan hjelpe hvis man plages med vond rygg, stiv nakke og slike plager, men har aldri hørt at trening hjelper på hovne lymfeknuter. Og det var måten han sa det på. Etter han hadde latt blikke falle fra topp til tå på meg. Jeg har også kjempe store kuler under armene. Han kjente ikke der, kun den over brystet. Tenkte den var best å starte med i tilfelle han ikke fortsatte, slik som sist da kjente han kun på de ved kjeven, enda jeg sa jeg hadde en kul over brystet også. Litt vemoig å tenke på at hvis jeg hadde fått han til å kjenne på den for to mnd siden så hadde jeg vært ferdig undersøkt til nå. Jaja, igjen tusen takk. Skulle ønske jeg viste hvem du var, så skulle du fått blomster av meg. HI Bare hyggelig å kunne hjelpe litt, det er takk nok Men for all del.... ikke begynn å trene før du nå har fått svar på prøvene dine! Hvis du har kyssesyken og fremdeles har så mye lymfeknuter, så skal du absolutt IKKE trene nå. Da risikerer du å bli langvarig syk slik jeg ble, og det er unødvendig. Har man kyssesyken skal man ikke trene hardt, og man skal også unngå slag/spark mot mageregion pga evt forstørret milt. Gå rolige turer og lett aktivitet, men ikke noe som du blir spesielt sliten av. Vær snill med deg selv Hold oss oppdatert
Isola&Lille+julegave Skrevet 8. august 2012 #16 Skrevet 8. august 2012 Ville fått de til å ta en borelia test også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå