Gå til innhold

Bor i Oslo, vurderer å flytte til en litt mindre by. Forslag? Noen som bor i Kristiansand som kan tenke seg å fortelle meg litt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tenkt på Kristiansand siden vi synes det er en koselig by, den har ganske stor flyplass, og været er generelt litt bedre enn Oslo. Noen som bor her som vil dele litt om hvordan byen er å leve i med små barn, og om dere vil anbefale noen spesielle områder?

Eventuelt andre gode forslag? vi vil ikke bo på et veldig lite sted.

Skrevet (endret)

Flyplassen er ikke stor, selvom det er greit med flytrafikk her. Den er bitteliten. Det er plass til sikkert seks Kjevik'er på Gardemoen...

Jeg har ikke små barn enda (venter en liten en), men jeg har mange venner og familie med små barn. Det finnes steder med gode rykter, og steder som hangler med dårlige rykter...

En fin ting er vel alltid å etablere seg i et nytt boligområde, slik som f.eks Lauvåsen (5-10 min unna Kjevik, 15-10 min unna sentrum, ca), eller ved Justneshalvøya (10 min unna sentrum, 20 min unna Kjevik, ca). Da blir det jo raskt nye barneskoler, barnehager, i tillegg til flotte lekeplasser, og mye barn i området.

Men økonomien strekker vel ikke alltid til, det gjør den i hvert fall ikke hos oss. Så om vi skulle flytta til et nytt sted, ville vi bodd i Vågsbygd, Grim, eller på Strai. Ellers er Hånes også et fint område, og Bråvann er også veldig barnevennlig har jeg hørt. Høietun er også et fint område, men det er ikke noe veldig stort sted.

Steder jeg ikke ville flytta: Søm (enkelte områder er ok, men jeg vet ikke alt er fryd og gammen overalt). Slettheia (spesielt øvre Slettheia pga mye kriminalitet og generelt dårlig miljø, men nedre kan være fint, men mye voksne/eldre mennesker der også).

Steder jeg ville sjekket ut før jeg flytta:

Voiebyen (har vært mye tull der de siste årene, men er ikke helt sikker på hvordan det er nå.). Tinnheia (vært mye tull siste årene, men har hørt at det er blitt veldig mye bedre den siste tida nå).

Det finnes også områder rundt Kristiansand kommune, som Søgne, Songdalen, eller Vennesla. Søgne hører til Songdalen kommune, men ligger et fint motorveistrekk unna det i hvert fall jeg tenker som "Songdalen", og Vennesla er en egen kommune. Søgne er 15-20 min unna Kristiansand sentrum (fra det lille sentrummet i Søgne. Har mange områder, og blir ofte kalt "bygd" "bygdefolket" "traktorrånerne", men det er absolutt ikke sånn annet enn et par steder, finnes mange fine boligområder der. Bl.a Vedderheia, eller steder rundt Høllen, og helt sikkert andre steder også, men det er disse områdene jeg kjenner best til), Brennåsen (ligger i Songdalen), er 10-15 min unna Kristiansand sentrum, og Nodeland (også Songdalen kommune, veldig fint sted), ligger rundt 20 min unna Kristiansand sentrum. Vennesla har også mye områder her og der (stor kommune), men er ikke så kjent der. Mange fine områder da, har mye familie i Vennesla. Ca 20 min til Kristiansand sentrum fra Vennesla sentrum.

Håper jeg kunne hjelpe dere litt :)

Edit: Når jeg tenker meg om, er jeg litt usikker på om Søgne faktisk er egen kommune, eller om det fremdeles hører til Songdalen... Det har ikke så mye å si, for Søgne og Songdalen deler uansett både legevakt og dyreklinikk.

Endret av lUmlUm
Skrevet

Jeg bor ikke i Kristiansand, men Arendal og kan virkelig anbefale dette "lille" stedet. Arendal har litt over 40000 innbyggere og er litt billigere enn Kristiansand spesielt når det kommer til boliger.

Det er full barnehagedekning her hvis det hadde vært uaktuelt og ikke langt fra skoler nesten uansett hvor man bor.

Kulturtilbudet er bra, har stort kulturhus. Det er bare ca 40 min fra Kristiansand og Kjevik.

Det er mange idrettslag i alle idretter egentlig.

Det spiller nesten ikke noen rolle hvor man bor her, er veldig trygt overalt. Jeg bor ca 5 min fra sentrum med bil og her er boligprisene for en enebolig ca 1.9mill - 3 mill.

Det er også mange store bedrifter her. Og er en av de byene på sørlandet som vokser mest for øyeblikket.

Været kan være litt bedre her enn i Kristiansand og siden her er det ofte litt mindre vind og ligger litt mer skjermet til.

Skrevet

Tusen takk for innspill! Vi er så heldige at vi har ganske god økonomi, vi bor i et hus i Oslo til rundt 8 mill. Men mannen min kan tenkte seg å jobbe mindre og bruke mer tid sammen med oss. Vi har tenkt på Arendal også, ja. :-)

Skrevet
Tusen takk for innspill! Vi er så heldige at vi har ganske god økonomi, vi bor i et hus i Oslo til rundt 8 mill. Men mannen min kan tenkte seg å jobbe mindre og bruke mer tid sammen med oss. Vi har tenkt på Arendal også, ja. :-)

Jeg svarte over her om Arendal. Og har bodd mange forskjellige steder i Norge og verden egentlig og kommer alltid tilbake til Arendal og nå er jeg her for godt. Det er sjarm her som jeg ikke har funnet så mange andre steder. Vedlig trygt og i alle byggefeltene her.

Mange kan nok si at det er mye narkotika her for her kommer det inn, men har oppvokst her og kan si at jeg aldri har sett noe så det kommer vel an på hvem man menger seg med.

Liker at byen er litt liten, men samtidig har alt man trenger :) og har veldig inkluderende og engasjerte foreldre i barnehage og skole, hvertfall det jeg har merket.

Men med så grei økonomi så ligger de fine husene langs sjøen her tilgjenglig med båtplass og alt..hehe :)

Lykke til med valget :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...