Gå til innhold

Vesla på 22 mnd er stort sett tørr og bleiefri på dagen nå, men får henne ikke til å ville bæsje på do/ potte... Tips?

Anbefalte innlegg

(samme som småtroll 1-2 år)

Hun sier ifra at hun må tisse, og tisser fint på do og potte. Men bæsjingen er det verre med... Virker som hun har litt "angst" for bæsjen rett og slett, hun skriker "få den vekk", æsj osv, men akkurat litt for sent til at vi rekker doen. Når jeg prøver å få henne til å bæsje på doen sier hun bare nei, vil ikke. Noen tips å komme med? Har ikke noe hastverk med bleieavvenning siden hun er såpass liten enda, men siden hun er så flink med tissinga så er det litt frustrerende dette, for oss begge tror jeg :P

Fortsetter under...

Gjest Kira med en av hver

Tror det er veldig vanlig!

Sånn var det her i starten også, og må innrømme at jeg innimellom fortsatt har mistanke om at hun holder seg noen ganger.

Uansett, vi har gått for et belønningssystem vi. Rett og slett fordi ingenting annet virket. Så hver gang hun bæsjer på do får hun en is, hehe ;)

Har kjøpt disse små babyisene fra Isbilen, så da er det ihvertfall ikke store mengdene hver gang.

veldig vanlig,det! vi hadde samme problem med storebroren. Han hadde fæl forstoppelse ganske lenge. Vi klarte å få fart på tingene ved:

1. ta tiden til hjelp og være rolig

2. vise live hvordan tingene skal gjøres

3. sette ham på potta så fort som mulig når vi ser at han må. vi klarte ikke alltid men nå er alt glemt :)

4. snakke om at "bæsjen sitter in og vil ut i potta"

5. veldig generøs belønning når han gjør alt riktig og mye ros og snakk om hvordan han klarte det og hvor flink han er

Gjest Kira med en av hver

veldig vanlig,det! vi hadde samme problem med storebroren. Han hadde fæl forstoppelse ganske lenge. Vi klarte å få fart på tingene ved:

1. ta tiden til hjelp og være rolig

2. vise live hvordan tingene skal gjøres

3. sette ham på potta så fort som mulig når vi ser at han må. vi klarte ikke alltid men nå er alt glemt :)

4. snakke om at "bæsjen sitter in og vil ut i potta"

5. veldig generøs belønning når han gjør alt riktig og mye ros og snakk om hvordan han klarte det og hvor flink han er

Hehe, likte punkt 2:-)

Takk for svar!

Skulle gjerne gitt henne både is og boller og brus hvis hun bare hadde villet sette seg på do når hun kjenner bæsjen komme, men hun nekter jo plent :P Virker som hun holder den inne lengst mulig, for jeg ser på henne at hun egentlig må bæsje flere ganger iløpet av dagen, men så bare sutrer hun litt og kniper igjen istedet. Før bæsjet hun hver dag, mens nå som hun driver og holder igjen er det som regel bare annenhver dag og hun blir jo såklart lett forstoppet da også. Irriterende dette altså, får håpe at det snart bedrer seg!

sånn var det også hos oss fra forrige sommer helt til nå. og han hadde forstoppelse, knipte igjen i 5dager. men det løsnet da jeg tok ham med seg på do! :D faren nektet plent! :D nå er vi ned til bæsjing hver 3.dag og rett i potta! før nektet han og bæsjet stående når han endelig måtte!

Annonse

Viktig oppdatering fra doskåla; Idag bæsjet hun på do (juhu!), og fortsatt ingen tisseuhell! Veldig bra, håper det varer :D

(hun fikk en god dose duphalac kvelden før og på morgenen, tror det var utslagsgivende for å tørre å slippe den løs. Hun var jo kjempeforstoppa og hadde ikke bæsjet på fire dager stakkar. Så nå får vi bare håpe at hun skjønner at doen er fin til å bæsje på også, så den gode trenden kan fortsette!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...