Anonym bruker Skrevet 5. august 2012 #1 Skrevet 5. august 2012 Jeg har et gammelt fint bord med snodde ben (?!) som er malt og lakket i ørten omganger. Jeg har prøvd å pusse litt på det, men det er vanskelig å komme til i alle krinkler og kroker. Dessuten er det så himla mange lag med lakk og maling at jeg begynner å bli helt gal.. Hva tror dere om å bare gi bordet en grundig salmiakk-vask og grunne og deretter male.. Tenkte å male både understellet og bordplaten hvit. Drømmen hadde jo vært å få bordplata helt slett og deretter olje den, men jeg tror nok jeg er i ferd med å gi opp det prosjeket. Bordplata er forholdsvis tynn, og jeg er redd resultatet blir dårlig hvis jeg pusser særlig mer nå. Det kan se ut som lakken har trukket ned i treverket liksom. Treet er kasnkje ikke så god kvalitet heller. Men, altså, tenker dere at det kan bli fint å male oppå? Hvis jeg altså har pusset vekk det verste av ujevnheter .. ? Eller, vil det ikke sitte, evt ikke se pent ut?
Anonym bruker Skrevet 5. august 2012 #3 Skrevet 5. august 2012 Takk for tips, men jeg hadde liksom tenkt til å gjøre dette selv da, ikke sette det bort.. Men, dersom det er helt håpløst og ikke blir fint ved å gjøre det på den måten jeg skisserer, så må jeg tenke på noe annet.. :-/ HI
Anonym bruker Skrevet 5. august 2012 #4 Skrevet 5. august 2012 Jeg malte et gammelt bord i fjor sommer.. Bordet hadde x antall lag gammel lakk og oljemaling, og sinnsykt masse kriker og kroker. Jeg spurte på malebutikk, og de anbefalte å vaske det grundig, grunne og male med oljemaling. Og det fungerte veldig bra! Og bordet er fortsatt fint den dag i dag Så nå gidder jeg aldri å pusse, sandblåst osv..
Gulljnta Skrevet 5. august 2012 #5 Skrevet 5. august 2012 Puss det lett ned for hånd med sandpapir eller en lett pussemaskin, så vasker du med rødsprit. Jeg bruker ofte quick lakk til å male møblene mine i, det er høyglans maling. Blir alltid bra!
Krusemynte Skrevet 5. august 2012 #6 Skrevet 5. august 2012 Nei, ikke sandblås! Det ødelegger treverket og dersom bordplaten er tynn står du igjen med bordbeina... Sandblåst treverk ser ut som der angrepet av skadedyr, masse små huller og groper tett i tett. Vask med salmiakkvann og mal, puss med vannslipepapir (fint, fint sandpapir og litt vann), mal igjen, puss og mal. Da får du en utrolig pen overflate, spesielt dersom du bruker maling med høy glansgrad, noe jeg regner med du gjør på et bord for enklere renhold. Det finnes også kjemikalier som smøres på gammel maling og mykgjør denne så den kan skrapes av lag for lag. Hør på en byggevarehandel eller ennå bedre, gå til en butikk (f.eks fargerike eller flugger) hvor de kun driver med maling og hør hva de anbefaler.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå