Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så lyst å begynne på babysvømming når babyen min kommer til verden, så det blir nok i januar en gang vi er klar for det (tenker renselsen må være over og vi har kommet inn i en rutine med stell, mat, soving osv).

Noen som har erfaring fra babysvømming?

Hvor gammel bør babyen være? Koster slikt mye og får en noe ut av felles babysvømming/kurs vs ta med på egen hånd i bassenget forutenom det sosiale med å møte andre mødre/fedre?

All info taes imot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke si så mye annet enn at det er krav til at babyen har gjennomgått sin 6ukers kontroll føre man begynner på kurset. ( ihvertfall der jeg bor)

Skal begynne til høsten vi, i september tenkte vi. Gleder oss.

Skrevet (endret)

Vi startet da han var 7 mnd. Dette fordi de har to kurs i året og han var ikke født ved første kurs. Vet at noen starter når de er ca 8 uker.

Er kjempe fornøyd. Hadde aldri klart å lære han dette alene. Han er i dag 5 år og svømmer som en fisk. Vi har gått 1 gang i uken siden han var baby og han går enda.

Endret av ^**jente79+knøttet**^
Skrevet

Jeg syns jeg leste en plass det kunne være en fordel å leke litt med vannet hjemme i badebaljen, ta det litt forsiktig i starten ved å la noen dråper vann (ikke hele dusjhodet!) renne nedover ansiktet o.l. IKKE duppe ungen under vannet, men øve på forsiktig vann i ansiktet. Hva tror dere? Er det okay før en begynner på babysvømming etterhvert?

Har veldig ønske om ett barn som er "som fisk i vannet", ikke slik som meg som er hysterisk redd vann... :P

Skrevet

På svømminga hos oss begynte de forsiktig med vann i ansiktet

Vi gikk flere ganger før d var aktuelt med dykking.

Skrevet

Les gjerne meir om babysvømming på disse sidene:

http://www.svomming.no/index.php?menuid=61

http://www.nls-oslo.no/default.asp?pageid=8856

http://www.badenymfene.no/informasjon/praktiskinfo

Viktig å tenke på at det ikkje skal være "sirkus" og oppvisning, men eit seriøst opplegg med tanke på å få babyene/barna til å bli trygg i vannet - at dykking ikkje må vera målet, men å bli glad og trygg og oppleve mestringsfølelse.

Deltok sjølv med nr 1 på et kurs i regi av livredningsselskapet, men har ikkje fortsatt pga tidsnød...vil ha det som kos - ikkje som stress og mas....

Fungerte likevel godt i sommer på ferie i middelhavet tross knapt bading ute siden kurset...

Skrevet

Vi begynte på babysvømming når mini var 7 uker gammel. Nå er han 3,5 år, og vi går ennå. Skal begynne på nytt kurs om to uker. Han storkoser seg i vannet, selv om vi har hatt perioder hvor det er ting han ikke vil/er redd for. Men de periodene går over :)

Det å leke litt med vannet i badebaljen, og helle litt vann i ansiktet på babyen er anbefalt. Men de anbefaler ikke å dykke babyen i badebaljen hjemme, eller i et basseng på egenhånd når de er så små. Med mini begynte vi å dukke de etter tre-fire uker. De fikk venne seg til vannet først.

Babysvømminga er helt super når det kommer til tilvenning i vann, og alle kursene er bygd opp rundt det at barna skal lære å redde seg selv. Ut i vannet - inn til kanten, går igjen. I tillegg til at de skal ha det gøy å kose seg i vannet.

Vi har gått på kurs gjennom Badenymfene fram til nå - på rikshospitalet. Nå har de slutta med babykurs der siden de ikke får bruke bassenget der lenger, så vi begynner på kurs med Barn i Vann. Spent på hvordan de er i forhold. Veldig fornyd med badenymfene hvertfall.

Skrevet

Jeg er selv babysvømmingsinstruktør og har selvsagt gått med mine 2 barn.

Min datter på 6 har svømt som en fisk siden hun var ca 4 år. Hun henter folk på 2 meters dyp og er helt fantastisk i vannet. HUn begynte på kurs med meg og min mann, da hun var 7 uker.

Min sønn på 3 år svømmer nå ca 2-3 meter helt selv. Han har ikke gått kurs, men er lært opp av meg. Vi prøver å gå en gang i uken i bad.

Kursene er både gøy og sosialt:)

Det kan være lurt å begynnefør de er 6 mnd, pga lukke refleksen. les:

http://natgeo.no/kroppen-sinn/kan-sma-spedbarn-virkelig-dykke

Man bør ikke ta for mye vann på babyens ansikt/ta babyen under vanni badekaret, før de har vært noen ganger på kurs. Da reagerer de ofte med såkalt "Moro-refleks" som kan gi deg ganske dårlig samvittighet..:) og de kan skremmes for vann.

Veldig viktig at ingen, verken baby, barn eller voksen-tvinges ut i vann. Hold babyen tett inntil kroppen, men du forsiktig går ut i vannet.

Prøv å ikke vis din evt redsel for vann, babyen merker det.

Bassenget bør være over 30 grader. (bassenget pleier å varmes opp til 32 grader før babysvømmingskursene). Etter ett par ganger i vannet og babyen er trygg, kan man begynne forberede babyen til dykk. Da starter man med øyekontakt, blåse og så skvette litt vann. (blåse for å forberede babyen på at det skal skje) etterhvert kan man dykke babyen kjapt under etter at man har fått øyekontakt og blåst. Men alt dette lærer man steg for steg på babysvømmingen:)

Når de etterhvert er godt opplært og rundt ca 1 år, kan noen bla: hoppe uti, taes imot av voksne og svømme/skubbes inn til kanten, hvor de skal komme seg opp selv. De kan sendes under vann fra ene voksne til en annen- ca 1 meter.

Tror kursene koster 2000,- ca og varer i 30 minutter.

Lykke til!

"Svømming er eneste idretten man kan dø av å ikke kunne".

Skrevet

Du bør absolutt ta med barnet ditt på babysvømming :-) Vi startet med førstemann ved 3 mnd, nr. 2 fikk være med allerede bare noen uker gammel etter at jeg var kommet til hektene. Ja, det er litt dyrt, men det veier opp for alt det du lærer,samt det å gi barna en trygghetsfølelse i vann.

Vi gikk helt frem til nr. 2 var 3 år og eldste 5 år. Da gikk hun videre på svømmekurs og vi går nå bare i svømmehallen alene med han minste.

Vår minste elsker vann, og kan faktisk svømme (vel og merke kun under vann da, det er jo enklere) så vi har absolutt fått mye ut av svømmingen. Nr 3. skal også begynne. Da vi har båt og er mye ute på sjøen er det greit å ha unger som er trygge i vann ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...