Gå til innhold

Barnehagestart når babyen er 10 mndr.

Anbefalte innlegg

Jeg skal tilbake til skolebenken for å omskolere meg, og da skal junior starte i barnehage. Jeg er kjeeeempe nervøs for i mine øyne er han jo fortsatt min lille baby :) noen som kan fortelle litt om hvordan det funker i barnehage med sånne små? Jenta var over et år når hun startet i barnehage og kunne gå og styre på. Junior har ikke helt kontroll over beina sine, og har derfor ikke begynt å gå selv enda, men han er en racer på å krabbe og reise seg opp og bli stående uten støtte ;) Hvordan er det med måltider og sånn? Han drikker fortsatt MME og spiser babygrøt osv.

Er også veldig skeptisk på soving i barnehage siden han er VELDIG vanskelig å få til å sove. Det er en liten kamp å få han til å sove på dagtid, til tross for at han er kjeeempetrøtt når det er tid for en lur. Men fortsatt så kjemper han imot søvnen :/

Hilsen en nervøs mor :)

Fortsetter under...

Min erfaring er at de e veldig flinke til å tilpasse det sånn at overgangen fra å være hjemme med mamma til å gå i barnehage går veldig fint. De for han den flaska han trenger og han kan få grøt til måltidet når de større barna spiser brødskiver. Ang soving, jeg tror barnet kommer til å være så trøtt at han sovner tvert. Det er mye som skjer et du og mye stimuli.

Det kommer til å gå kjempefint :)

Min gutt skal også i barnehage når han blir 10 måneder nå i september, og jeg liker det ikke, men slik er det bare. permisjonen er over og vi har ikke råd til å gå hjemme uten lønn. Jeg selv er ped.leder i barnehage og kan si at det kommer til å gå fint. vi gir flaske og grøt til barn som fortsatt trenger det, og vi tilpasser dagsrytmen etter deres behov. har de fortsatt behov for å sove to dupper så får de det. barnehagedagen vil gå mest ut på å dekke de primære behovene til barnet, og leke litt når han er våken. hos oss deler vi opp barnegruppen slik at den ikke er så stor. små grupper med barn er bedre og roligere for de små. Det med sovingen tror jeg kommer til å gå seg til, de blir slitne på en helt annen måte i barnehagen og de aller fleste sovner lett så lenge de ikke har gått for lenge å blitt overtrøtt.

:) sett krav til barnehagen og fortell hvordan du vil ha det. :)

Tuusen takk for svar, føler meg mye roligere allerede :) Jeg håper sovingen går lettere i barnehagen og at de ansatte ikke må bruke for mye tid på å få han til å gi opp den lille kampen han ofte har med oss. Som regel går det ganske fort når vi tar oss en trilletur, men han kan være ganske sta da også, og bli ordentlig sint ;)

Glemte å spør om noe annet jeg også lurer på. Hva trenger en liten pjokk i barnehagen av klær og utstyr?

Han trenger uteklær ihvertfall. Spørs om han får mat i bhg eller ikke. Her får de lunsj men tar med frokost selv. I såfall trenger du jo matboks og drikkeflaske. Vogn å sove i på dagen, evt vognpose. Det meste har du jo fra før :) Skinntøfler kan være greie å ha på føttene i bhg. Du kan bare spør de i bhg om det er noe du må tenke på å kjøpe innen han starter. :)

Jenta vår startet da hun var ca 10 mnd, hun var der omtrent 6.5 timer pr dag 3-4 dager i uka, og sov minst 2 av timene. Barnehagen var kjempeflinke til å legge til rette for hennes behov, med mat, to sovepauser osv. Hun var den yngste der og ble alles maskot.

Hjemme sovnet hun kun ved mye rugging og turgåing, kontakten vår i barnehagen var overhode ikke bekymret for dette. Og det gikk fint: hun sovnet fort og greit helt uten rugging,

Annonse

Godt du føler deg bedre:) Vil bare legge til at jeg som ansatt blir veldig glad for all informasjon du/dere foreldre kan gi oss om barnet; alt fra sove- og spisevaner, til måten barnet viser følelser på, hva det liker å leke med, situasjoner som kan være vanskelige +++++ jo mer vi vet om barnet ditt; jo bedre kan vi gjøre jobben vår. Håper du får en positiv start i bhg med gutten din!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...