Gå til innhold

Linfrø - sunt eller ikke så veldig sunt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at noen her hadde begynt å spise det og at det var positivt for fordøyelsen. Har prøvd, og synes det jeg også. Men er det sunt? Er jo advarsel mot å spise for mye.

Noen med god greie på dette?

"blond"

Skrevet

Advarselen mot å spise for mye går nok på at det har avførende effekt. Står jo det samme på pakker med f.eks Läkerol.

Skrevet

Man skal ikke spise for mye knuste linfrø for det omgjøres til blåsyre i kroppen.

Men du trenger bare å svelge linfrøene hele for at det skal hjelpe på fordøyelsen. Ha en spiseskje i vann, la de trekke litt å svelg. Smaker ingenting, men hjelper godt på en hard mage.

De har også mange kcal. som man slipper om man svelger de hele, da bare glir de gjennom tarmen.

Gjest Gul stjerne
Skrevet

Veeeldig sunt! Hvis du knuser frøene får du nytte av alle godsakene de inneholder, f eks naturlig østrogen som kan være med å forebygge vektøkning og andre plager som kan komme med alderen...

Skrevet

Hæ? Blåsyre? Det er det dummeste jeg har hørt.

Linfrø er veldig sunt, det inneholder bla vegetablisk omega 3. Men de MÅ knuses, ellers klarer ikke tarmene å nyttigjøre næringstoffene.

Skrevet
Hæ? Blåsyre? Det er det dummeste jeg har hørt. Linfrø er veldig sunt, det inneholder bla vegetablisk omega 3. Men de Må knuses, ellers klarer ikke tarmene å nyttigjøre næringstoffene.
Da får du google det da vettu, det er riktig at det er blåsyre i frø. Hørte det på Oprah.

Ja, google det!

Skrevet

Det med blåsyre stemmer, det er bare å google.

Skrevet
Hæ? Blåsyre? Det er det dummeste jeg har hørt. Linfrø er veldig sunt, det inneholder bla vegetablisk omega 3. Men de Må knuses, ellers klarer ikke tarmene å nyttigjøre næringstoffene.

Ja, det er blåsyre. Nei, de skal ikke knuses.

"Spørsmål:

Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser ca. 1 ss pr. dag i frokostblandingen min, er dette helsefarlig?

Svar:

Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid; HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre.

En til to spiseskjeer av hele linfrø pr dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare i følge Livsmedelsverket i Sverige

Hele frø bør benyttes da knuste frø vil frigjøre mer HCN. Dersom en vil være helt sikker kan en jo varmebehandle knuste linfrø ved ca 90 – 100 grader i stekeovnen ca 20 min.

Svaret er vurdert av Birgitte Paulsen, Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet."

Skrevet

Altså; ille bra med knuste linfrø i brød?

Hilsen Linfrø-fantast

Skrevet
Så lenge du varmebehandler frøene, er det sunt ja. Men de må opp på 100 grader, har jeg lært. så i brød som skal stekes, er knuste bra, om du tar de "rå" bør de være hele.

greit å vite hva man snakker om, før man åpner munnen...

Skrevet

Ok, var litt for slapp til å google :D men uansett er litt linfrø sunt, og hvis de ikke knuses så kommer de ut hele - dermed får man ikke nyttigjort næringstoffene.

Skrevet (endret)
Så lenge du varmebehandler frøene, er det sunt ja. Men de må opp på 100 grader, har jeg lært. så i brød som skal stekes, er knuste bra, om du tar de "rå" bør de være hele. greit å vite hva man snakker om, før man åpner munnen...
Dette lærte jeg også om på Oprah, ja :)

I tillegg må man ha med at store mengder hele linfrø, som ikke er bløtt i vann før inntak, sveller noe innmari, og leste for noen år siden om en person (tror det var i Sverige, men ikke sikker) som hadde hørt linfrø var sunt, og svelget store mengder. Frøene svellte opp i tarmen, så den sprakk.

OG: Uten vann og mosjon i tillegg, vil det være mot sin hensikt å ta mye linfrø. Bare linfrø vil man bli obstipert av.

Endret av Rosepus™
Skrevet

Tusen takk for mange svar - selvom jeg føler meg like usikker på om dette egentlig er bra... Jeg har blandet en god spiseskje i frokostblandingen min - frø rett fra posen som er kjøpt på Rema 1000 - er vel uknuste frø, for knuste er vel som pulver? Regnes de som knuste av tygging? Er jo dumt å spise dette hvis det faktisk ikke er bra, men fint hvis det er bra og det faktisk hjelper på en litt treg fordøyelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...