Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei på dere! Jeg har en gutt på 4 1/2 mnd, som jeg fullammer. På helsestasjonen sier de at en helst skal vente med grøt / velling til barnet er 6 mnd. Men samtidig har jeg blitt fortalt at studier viser at jo lengre man venter med smaksintroduksjon, jo større er kjangsen for at barna blir mer kresne på mat senere.

Når begynte dere med grøt?

Dere som begynte tideligere enn 6 mnd., hvorfor begynte dere?

Hva mener dere er greit?

Bare ute etter synspunkter her, for jeg har tenkt å vente litt selv, men er bare nyskjerrig...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv om du begynner å gi fast føde så trenger det ikke å bli til noe måltid. Smaksprøver kan holde lenge det fram til 6 mnd.

Det Må heller ikke være grøt, mos av frukt og grønnsaker er mer skånsomt for magen og gir mer smaksopplevelse enn grøt.

Skrevet

Min baby på 4 1/2 mnd får 1-2 smaksprøver om dagen. Grøt av 2 ss vann før kveldsstellet og ofte noen skeer gulrotpure på formiddagen. Skal prøve andre grønnsaker etter hvert.

Ser ikke for meg at vi skal begynne med måltider før 6 mnd, hun har ikke behov for mat ift vekt. Det er kun for tilvenning, jeg har tro på at langsom tilvenning er det beste..

Skrevet

Vi begynte med grøt da vesla var 3,5 mnd. Jeg valgte å gjøre det slik fordi fullamming og studering fungerer dårlig sammen. Nå er hun snart 6mnd, og hun får grøt to ganger om dagen. Fikk beskjed av helsesøster at det var veldig positivt at hun hadde begynt å få et par måltider nå, så det er tydelig at helsesøstrene er veldig forskjellige.

Skrevet

Når du ammer så får barnet hele tiden nye smaker gjennom melka :) (Det er noe helt annet med MME, som smaker likt hele tida.)

I Sverige er anbefalingene mye mer konkrete enn i Norge: det anbefales fullamming til 6 mnd, men babyen kan få smaksPRØVER fra 4 mnd. En smaksprØve er et kryddermål, dvs 1 ml (1 ts = 5 ml), feks en fingertupp eller enden av et skjeskaft dyppet i maten. Fra 6 mnd anbefales i Sverige smaksporsjoner, og fra 8 mnd skal porsjonene være "fulle". Hvor fort man skal gå mellom disse tre porsjonstypene er individuelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...