Marianse Skrevet 4. august 2012 #1 Skrevet 4. august 2012 Det er jammen mye man skal ta stilling til som snart foreldre. Denne gangen er det tisselaken/madrassbeskytter jeg tenker på....... Kanskje noen kan hjelpe meg? Jeg tenkte å bruke tisselaken i seng, vugge og vogn? Er det vanlig å bruke det disse stedene? Hvilke type brukes? Det som heter tisselaken som skal ligge på midten i senga med et tykt plastbelegg eller det som ser ut som et vanlig stretchlaken? Prisen på det siste er 250 på princess for et laken. Syntes det blir dyrt da en trenger vel noen for å kunne bytte på. Jeg tenker å bruke beskyttelsen under overmadrassen i sprinkelsenga, men vugge og vogn har jo ikke overmadrass. Blir det da for klamt med tisselaken der. Ikea sitt tisselaken skriver de (ikea) at ikke skal ligge under barnets hode......men barnet flytter seg jo litt etterhvert.........? Hvor kjøpte dere beskyttelsen? Som dere skjnner, jeg trenger hjelp og gode råd!
Fuglemamma <3 Skrevet 4. august 2012 #2 Skrevet 4. august 2012 hei du! et tisselaken er ikke et strechlaken som man har over hele sengen, men en "lakenbit" med plast på den ene siden og stoff på den andre.. Tisselakenet skal bare likke der hvor bleia er omtrent for tisselakenet puster ikke. barnet rører ikke så mye på seg i begynnelsen og det rådet er bare der for at størst mulig del av sengen "puster". jeg hadde det i sengen til førstemann, men det var så ekkelt og "plastikkete" at jeg endte opp med og heller strikke et tisselaken i tykt lanolingarn fra nøstebarn. det funke både som tisselaken og som varmt underlag Si ifra hvis du vil ha oppskrift, det er veldig enkelt (om du ikke er glad i å strikke- kan det hende du har en snill tante som er glad i det?)
all by myself Skrevet 4. august 2012 #3 Skrevet 4. august 2012 (endret) Det er jo ikke så ofte det blir lekkasjer. Hvertfall har ikke jeg opplevd det ofte med min sønn. (kan jo selvfølgelig være heldig..) Lammeskinn trekker til seg fuktighet og kan vaskes i maskin så jeg har kun brukt det. Ingen vits å ha tisselaken under skinnet når det allikevel ikke går noe gjennom har jeg tenkt. Men hver sine behov og hver sin smak selvfølgelig. Endret 4. august 2012 av all by myself
Revenka78 Skrevet 4. august 2012 #4 Skrevet 4. august 2012 Vi har tisselaken som er formet som et stretchlaken. Har en tynn overmadrass over det som vi vasker ssmtidig med lakenet. Tisselakenet beskytter madrassen ;-) har aldri hørt om at man ikke kan bruke det over hele sengen.
ÅNA Skrevet 4. august 2012 #5 Skrevet 4. august 2012 Hadde lite bruk for det i starten til 1.mann...har det no under tynn overmadrass frå Ikea - til eldstemann - like mykje med tanke på omgangssyke.....slepp vaske den store madrassa - kan hive tisselaken og tynn overmadrass i vaskemaskina og så i tørketrommelen og ha det reint og tørt på 1-2-3. Har kjøpt på Ikea til lillebror som enno ligg i magen, men mest med tanke på å ha i senga...har ikkje vogge...og der blir det også under tynn overmadrass frå Ikea...reknar i grunnen med lite behov i starten. Blir vel for det meste nok å skifte laken....evt klut/putetrekk som ligg under hovudet ved gulp... Tips ang. gulp for dei som gulper masse: legg ei bok mellom madrassbunn og sengebunn i hodeenden på senga - gir litt heva stilling av overkropp på babyen - også fint ved forkjølelse....prøv ut kor mykje det er behov for - sjeldan så tjukk bok...evt ei på kvar side i senga (i hodeenden altså)...jevnt og greit...
ÅNA Skrevet 4. august 2012 #6 Skrevet 4. august 2012 Vi har tisselaken som er formet som et stretchlaken. Har en tynn overmadrass over det som vi vasker ssmtidig med lakenet. Tisselakenet beskytter madrassen ;-) har aldri hørt om at man ikke kan bruke det over hele sengen. Kor får du kjøpt det? Veldig interessert - særlig med tanke på omgangssyke o.l. Fint då at det dekker heile madrassa under og at ein berre treng vaske overmadrass.
1lykketroll+lykkeliten i magen Skrevet 4. august 2012 #7 Skrevet 4. august 2012 (endret) På Kid har dei tisselaken (stretch) til 129kr trur eg det var.. Heilt supre!! Sleppe dei "rokkene" så ofta komme når ein skal ha ein plastikkbit under vanlig laken.. Bruker og skal kun bruke i senga.. Gutten min på snart 2år har aldri tissa igjennom trur eg, men synst det er greit å ha itilfelle spysjuke o.l og.. så sleppe madrassen få d:) Endret 4. august 2012 av 1lykketroll+lykkeliten i magen
ÅNA Skrevet 4. august 2012 #8 Skrevet 4. august 2012 Sjekka akkurat nettsidene til Kid. Stemmer akkurat...skal stikka innom butikken ein dag og få kjøpt slikt...heilt genialt! Tusen takk!
ÅNA Skrevet 4. august 2012 #10 Skrevet 4. august 2012 Ikkje som stretch? Ikkje som eg har sett...eller tar eg feil?
Fridamor Skrevet 4. august 2012 #11 Skrevet 4. august 2012 Vi kjøpte en madrassbeskytter fra princess, den ser ut som et stretchlaken og brettes rundt hele madrassen. Jeg har planer om å bruke den i sprinkelsengen og kanskje kjøpe en tynn overmadrass å legge over, sånn at man slipper å vaske den største madrassen hvis uhell skulle inntreffe Men skal jo ha lammeskinn også, så kanskje jeg kjøpte det forgjeves, hvis det ikke går igjennom det først og fremst
Marianse Skrevet 4. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 4. august 2012 Takk for fine tips. Bruker dere tisselaken i vogna da?
Revenka78 Skrevet 4. august 2012 #13 Skrevet 4. august 2012 Vårt er fra ikea. Syns det er supert. Blir vasket flere ganger i uken siden gutten vår ikke er tørr om natten men nekter å bruke bleie. Like fint fortsatt..
*Smiley* Skrevet 5. august 2012 #14 Skrevet 5. august 2012 Hansen og dysvik har tisselaken i metervare:) Veldig kjekt å bruke til tider med mye tissing .Og evt t tider hvor det kommer omgangsyken. Da slipper madrassen å bli ødelagt av spy og andre festlige saker;)
lott`n Skrevet 5. august 2012 #15 Skrevet 5. august 2012 Jysk har veldig billige tisselaken som ikke er så store. Og på Spar Kjøp har de billige 60 cm x 120 cm, med strikk i hvert hjørne som man fester i madrassen (i sprinkelseng). Hot tips for dem som får mye melkespreng om natten; bruk tisselaken under overkroppen så slipper du å vaske lakenet hver natt og ikke minst at melken ikke trekker ned i madrassen.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 5. august 2012 #16 Skrevet 5. august 2012 VI hadde et vanlig tisselaken, men første gangen hun tisset utenom bleien, og ganske mye - da lå hun i en urindam og så hadde det rent litt ned på gulvet for det hadde ikke trukket inn.. vi hadde både slik som gikk over det hele og et som bare var på halve. Syntes også hun ble så klam.. Så fikk vi et par Tena Bed fra svigerinnen min. De hadde noen igjen etter svigerfaren. Da fikk vi akkurat erfare hvor gode de var. Vi fikk den andre og siste lekkasjen. Helt super! Væsken trakk inn i "lakenet" og det er ikke noe klamt. Jeg kjøpte en pakke så vi hadde til hun skulle slutte med bleien, men det kom ingen uhell.. Pakken kjøpte jeg på apoteket og den var ikke dyr....
<3guttemamma<3 Skrevet 5. august 2012 #17 Skrevet 5. august 2012 Jeg kjøpte mine på princess, kjekt å ha ved omgangssyke f.eks. Og nå har princess 3 for 2 på alle barneprodukt, kjekt å ha noen på lager om uhellet er ute;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå