Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #26 Skrevet 4. august 2012 Jeg var en av de som fulgte denne debatten da den gikk. Med cand.mag, master ++ div kurser og fag samt 4 års arbeidserfaring, så er det BI sin master som er neste på min liste. Man skal ha ca 5 år med arbeidserfaring for å være moden til dette studiumet. Jeg kjente at jeg ble paff og litt irritert over at hun fikk servert denne utdannelsen uten de riktige kvalifikasjonene. Jeg tviler på at hun har den faglige modenheten og erfaringen som tilsvarer de som har tatt den rette stien til denne masteren. Den plassen burde ha gått til noen som virkelig har jobbet for den, og hun kunne ha tatt en vanlig mastergrad istedet for deretter å ta denne, evt hatt ti år mer jobbing på baken - som alle andre. Det hele virker som nok en "must have" accessoire på linje med rolex og italiensk design.
Gjest peacock Skrevet 4. august 2012 #27 Skrevet 4. august 2012 Jeg er selvfølgelig også av den mening at man burde jobbe for å kunne komme inn på master. MEN: på den andre siden synes jeg det er greit at landets kommende førstedame har faglig kompetanse - om det så er fortjent eller ei at hun kom inn på studiet. BI utdanner kommende ledere - og Mette Marit har allerede fått jobben. Synes vi alle burde sette pris på at hun har gjort en innsats for å komme "lettvekterryktet" sitt til livs, og faktisk prøvd å skaffe noe kompetanse for å kunne utføre jobben sin best mulig. Så: Fortjent eller ufortjent? Jeg synes den mastergraden var en nødvendighet og tror den kan forbedre Mette Marits jobb som kronprinsesse/kommende dronning. Sikkert også billigere å la henne ta graden på BI for å lære å tenke selv, fremfor å ha en ekstra rådgiver ansatt resten av livet hennes. Var hun ikke klar/moden for mastergraden har hun i høyst sannsynlig lært mye underveis - hun faktisk har klart å gjennomføre graden sin og det synes jeg er flott.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #28 Skrevet 4. august 2012 Det ho kan er og bruke skattepengane våre. Husk kan ikkje kjøpe ei billig truse og etc.
Anonym bruker Skrevet 4. august 2012 #29 Skrevet 4. august 2012 Jeg er selvfølgelig også av den mening at man burde jobbe for å kunne komme inn på master. MEN: på den andre siden synes jeg det er greit at landets kommende førstedame har faglig kompetanse - om det så er fortjent eller ei at hun kom inn på studiet. BI utdanner kommende ledere - og Mette Marit har allerede fått jobben. Synes vi alle burde sette pris på at hun har gjort en innsats for å komme "lettvekterryktet" sitt til livs, og faktisk prøvd å skaffe noe kompetanse for å kunne utføre jobben sin best mulig. Så: Fortjent eller ufortjent? Jeg synes den mastergraden var en nødvendighet og tror den kan Wforbedre Mette Marits jobb som kronprinsesse/kommende dronning. Sikkert også billigere å la henne ta graden på BI for å lære å tenke selv, fremfor å ha en ekstra rådgiver ansatt resten av livet hennes. Var hun ikke klar/moden for mastergraden har hun i høyst sannsynlig lært mye underveis - hun faktisk har klart å gjennomføre graden sin og det synes jeg er flott. Så hvor skal grensen gå; skal det gjelde alle kongelige? Om det var en nødvendighet er det også en nødvendighet at hun har den kunnskapen som trengs for å gjennomføre best mulig. Og at hun hadde jobben på forhånd- det gjelder nok mange som sitter med en fremtidig arv innen forretninger. Skal disse også få fortrinnsrett? Uten nødvendige papirer? Isåfall er deg jo kjøpt og betalt. Syns du virker utrolig naiv! Grunnen du oppgir er at hun MÅ ha det pga posisjonen hennes. Det er uhyre skummelt når en legger slike kriterier til grunn ved opptak!
Gjest peacock Skrevet 4. august 2012 #30 Skrevet 4. august 2012 (endret) Jeg er selvfølgelig også av den mening at man burde jobbe for å kunne komme inn på master. MEN: på den andre siden synes jeg det er greit at landets kommende førstedame har faglig kompetanse - om det så er fortjent eller ei at hun kom inn på studiet. BI utdanner kommende ledere - og Mette Marit har allerede fått jobben. Synes vi alle burde sette pris på at hun har gjort en innsats for å komme "lettvekterryktet" sitt til livs, og faktisk prøvd å skaffe noe kompetanse for å kunne utføre jobben sin best mulig. Så: Fortjent eller ufortjent? Jeg synes den mastergraden var en nødvendighet og tror den kan Wforbedre Mette Marits jobb som kronprinsesse/kommende dronning. Sikkert også billigere å la henne ta graden på BI for å lære å tenke selv, fremfor å ha en ekstra rådgiver ansatt resten av livet hennes. Var hun ikke klar/moden for mastergraden har hun i høyst sannsynlig lært mye underveis - hun faktisk har klart å gjennomføre graden sin og det synes jeg er flott. Så hvor skal grensen gå; skal det gjelde alle kongelige? Om det var en nødvendighet er det også en nødvendighet at hun har den kunnskapen som trengs for å gjennomføre best mulig. Og at hun hadde jobben på forhånd- det gjelder nok mange som sitter med en fremtidig arv innen forretninger. Skal disse også få fortrinnsrett? Uten nødvendige papirer? Isåfall er deg jo kjøpt og betalt. Syns du virker utrolig naiv! Grunnen du oppgir er at hun Må ha det pga posisjonen hennes. Det er uhyre skummelt når en legger slike kriterier til grunn ved opptak! For det første synes jeg ikke sammenlikningen mellom å være arvtaker til et privat selskap og det å være kongelig kan sammenliknes i det hele tatt. Private selskaper kan gå på dunken uten at noen husker det dagen etterpå, mens kongelige faktisk er den formelle øverste instans i vårt samfunn. Dette er personer som skal representere Norge utatt samtidig som de har en samlende funksjon for befolkningen, fri for politiske synspunkter. Private milliardærer har ingen slik funksjon; de skal i prinsippet bare øke formuen sin og leve ett liv som kjendis. Feiltrinnene deres påvirker dem selv og kanskje selvskapet deres, ikke hele nasjonen (satt på spissen). Konsekvensene av politiske og tilsynelatende ikke-politiske beslutninger fra høyeste offentlig instans kan være mye mer alvorlige - se bare på Nobels fredspris og svenske Knugens uttalelser om Burma. For å ikke tråkke galt må man vite hva man har med å gjøre - de kongelige kan jo ikke "bare" sparkes fordi de sier noe dumt. Men konsekvensene kan bli store. Et annet aspekt her gjelder konteksten en kronprinsesse/dronning skal jobbe i. Er du klar over at det finnes kulturforskjeller i verden? Ikke alle steder har det samme syn på kvinner og makt som vi har, og jeg kan lett tenke meg at en blond pike som MM uten utdanning kan få vanskelig ved å få nevneverdig innflytelse mange steder i verden. Ved samtaler merker man ganske raskt om folk har viten om det de prater om, kongelig eller ei. Vil du virkelig at vi skal la vær å gi landets øverste representanter den nødvendige ballasten som kreves for at de skal kunne gjøre en god og effektiv jobb, bare fordi det er "urettferdig"? Hvor mye kjenner du egentlig til det studiet MM har tatt på BI? Som jeg skrev over er kursene på master of management tilrettelagt for folk med forskjelllig bakgrunn - praktisk erfaring eller utdanning er mindre viktig. Jeg personlig går ut fra at BI har gjennomgått søknaden hennes og funnet henne kvalifisert - BI er en velrenommert høyskole som har mye å tape på at ta inn for dårlige elever. Hvilken publisitet gir det, liksom? Jeg synes ikke denne tankegangen er naiv; har vi valgt å ha et kongehus må vi også sørge for at de som er øverst på samfunnstoppen er rustet til den oppgaven de har arvet retten til. Alternativet er å avskaffe hele greia; så kan pengene som de "snylter" fra statskassen brukes på noe annet. Jeg synes personlig at det å ha en ikke-politisk instans øverst på rangstigen er en positiv ting, så lenge de kongelige gjør en god jobb med å representere landet både nasjonalt og internasjonalt. For at de skal have sjanse til det må de skaffe seg blant annet utdanning - for hvem tar vel hensyn til en lettvekter? Endret 4. august 2012 av peacock
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå