Gå til innhold

Mette-Marit og mastergrad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste at hun nå hadde tatt mastergrad, men ærlig talt har hun i det hele tatt gått fem år på høgskole/universitet? Hørte ikke noe om når hun tok bachelorgrad. Poenget mitt er bare det at det er lettere å få til ting i hennes posisjon. Tror ikke hun hadde tatt kaster hvis hun ikke var kongelig.

Fortsetter under...

Skrevet

Hun har ikke bachelor nei.

Skrevet

Hun har nok måttet jobbe for utdannelsen sin, hun som alle andre.

Skrevet

Hun har ikke tatt bachelorgrad og masteroppgaven hennes er også hemmelig;/ Alle andre sine er tilgjengelige men ikke hennes. Ærlig talt tror jeg ikke hun har tatt noen master. Kjøpt og betalt kalles det.

Annonse

Gjest peacock
Skrevet

Hun har tatt master of management, og for å komme inn på det er det viktigere med realkompetanse enn bachelorgrad. Mange av fagene (i eksempelvis økonomi) på MBA/MM dekker det samme som bachelorstudiene og er altså "grunnkurser" - dette fordi at de som går der ofte ikke har økonomibakgrunn men gjerne kommer fra en masse forskjellige bransjer.

Mette Marits utdannelse er høyst relevant for den jobben hun utfører som kronprinsesse, og jeg synes det er kjempefint at hun har fått formell kompetanse og faglig påfyll - ingen som taper på det!

Skrevet

Hun har tatt et kurs på BI. Jeg tror hun bare har fått gå rett på å skrive en masteroppgave uten det grunnlaget som er vanlig. Kjente jeg bare ble litt å provosert etter å ha studert i flere år selv.

HI

Gjest peacock
Skrevet
Hun har ikke tatt bachelorgrad og masteroppgaven hennes er også hemmelig;/ Alle andre sine er tilgjengelige men ikke hennes. Ærlig talt tror jeg ikke hun har tatt noen master. Kjøpt og betalt kalles det.

For en idiotisk kommentar. Sensor vet ikke hvem som har skrevet oppgaven siden vedkommende er ekstern. BI har heller ikke råd til å tape sitt rykte ved å "bare gi" en mastergrad til Mette Marit for å få henne gjennom systemet.

Oppgaver kan vÆre konfidensielle av andre årsaker enn at man ikke har skrevet den (?!). For eksempel hvis de man har skrevet om ikke ønsker at innholdet skal offentliggjøres. BI har dessuten en politikk om at bare oppgaver som har fått A og B blir gjort tilgjengelige i biblioteket, og man kan jo som bekjent bestå med mindre enn det - noe mesteparten gjør siden middelkarakteren i karaktersystemet er C.

Gjest peacock
Skrevet (endret)
Hun har tatt et kurs på BI. Jeg tror hun bare har fått gå rett på å skrive en masteroppgave uten det grunnlaget som er vanlig. Kjente jeg bare ble litt å provosert etter å ha studert i flere år selv. HI

Nei, for å få en mastergrad må man ta mer enn et kurs - og det burde du vite som bi student (eller har du festet så mye at du ikke oppfattet noe som helst??). MM består av 3 eller 4 kurs av 30 poeng der man skriver oppgaven sin i det ene kurset. Studiet er deltid, og Mette Marit har gjennomført to kurs tidligere - presis som alle andre studenter. Ellers hadde hun ikke fått en mastergrad. Hun har tatt "ledelse makt og mening", "consulting" og "teamledelse og lederteam" (kjapt googlesøk - noe du også burde kjenne til som høyskolestudent).

Endret av peacock
Skrevet

Nå går jeg på Hioa og er en godt voksen student, så festing hardest blitt lite av, og ja jeg er inneforstått med reglene, men jeg synes bare det kunne virke som om MM hadde tatt den mastergradern sin litt den lette veien nettopp fordi hun er kongelig.

Skrevet

Ok peacock, jeg gir meg. Tok meg nemlig ikke bryet med å Google. Da har hun vel tatt den på den samme måten som oss andre:-)

Skrevet

Hun har vel også studert på London School of Economics eller hva det nå var, i tillegg til BI.

Annonse

Skrevet

Synes Mette Marit har studert deltid så lenge hun har vært kongelig jeg, så hun har helt klart brukt lenger tid på studiene enn en fulltidsstudent ville gjort, men jeg er ihvertfall helt overbevist om at hun ikke har "kjøpt seg" en master pga stillingen sin altså.

Skrevet

Peacock; er du Mette- Marit? Siden du blir så provosert og blander inn festing i dette?

Gjest Heartbroken
Skrevet

Det er vel ingen som for alvor tror at noen, samme hvem de er, kan kjøpe seg en mastergrad, eller noe som helst annet innen utdannelse i Norge?

Da frister det å spør om hvilke andre konspirasjonsteorier dere tror på også?

Gjest peacock
Skrevet (endret)
Peacock; er du Mette- Marit? Siden du blir så provosert og blander inn festing i dette?

Nei jeg er ikke Mette Marit, men jeg synes det er veldig rart å være tidligere student og ikke klare å få med seg at man ikke får en grad fordi man er kongelig og at man må gjennomføre mer enn en masteroppgave for å få en mastergrad. Da har man virkelig ikke hatt øynene åpne altså.

Synes det er latterlig å kritisere Mette Marit for å ta en utdanning på deltid og å mistenke henne (og BI) for å ha fusket med utdanningen bare fordi hun er kongelig. Dessuten har hun tre barn og et stramt program i forhold til å representere Norge - ikke mange som klarer en fulltidsutdanning samtidig.

Jeg holder selv på med en mastergrad på BI og er fullt klar over at karakterene ikke kommer gratis. Mette Marit har jobbet like hardt som alle andre studenter. Derfor blir jeg provosert.

Endret av peacock
Skrevet
Det er vel ingen som for alvor tror at noen, samme hvem de er, kan kjøpe seg en mastergrad, eller noe som helst annet innen utdannelse i Norge? Da frister det å spør om hvilke andre konspirasjonsteorier dere tror på også?

Jeg er ikke HI men det må da være lov av folk å stille spm uten å bli tatt for å være idioter?!

Jeg er selv universitetslektor og det var MYE bråk og diskusjoner i fagmiljøet når Mette Marit ble tatt inn på masterstudiet.

http://www.dagbladet...nning/19246953/

Her kan du lese litt om det. At en stiller spm om noe som faktisk selv skolene var kritiske til vil jeg ikke si er grunn nok til å komme med nedlatende spørsmål som:"Da frister det å spør om hvilke andre konspirasjonsteorier dere tror på også?"

Vil vel heller kalle HI oppegående og reflektert;)

Skrevet

Takk for gode ord 18! synes plutselig denne mastergrader kom uten å ha hørt noe særlig om studieforløpet ellers.

HI

Gjest peacock
Skrevet
Det er vel ingen som for alvor tror at noen, samme hvem de er, kan kjøpe seg en mastergrad, eller noe som helst annet innen utdannelse i Norge? Da frister det å spør om hvilke andre konspirasjonsteorier dere tror på også?
Jeg er ikke HI men det må da være lov av folk å stille spm uten å bli tatt for å være idioter?! Jeg er selv universitetslektor og det var MYE bråk og diskusjoner i fagmiljøet når Mette Marit ble tatt inn på masterstudiet. http://www.dagbladet...nning/19246953/ Her kan du lese litt om det. At en stiller spm om noe som faktisk selv skolene var kritiske til vil jeg ikke si er grunn nok til å komme med nedlatende spørsmål som:"Da frister det å spør om hvilke

andre konspirasjonsteorier dere tror på også?" Vil vel heller kalle HI oppegående og reflektert;)

Diskusjonen gikk ikke på hvordan hun kom inn på skolen, men på at HI mente at Mette Marit ikke har løftet en finger for å gjennomføre studiet. Heartbroken refererte til denne diskusjonen - at Mette Marit ikke har tatt noen fag og at masteroppgaven bare er oppspinn fordi den ikke er offentlig. Dette er en stygg og urettferdig konspirasjonsteori mot både Mette Marit, BI og høyskolesystemet generelt.

Skrevet

Nå leste jeg linken du la ved nr 18. Takk for at du gjorde det! Jeg hadde ikke lest denne saken før, men da var mine antagelser rett. Dessuten er Bi en privat høyskole og jeg tror ledelsen der kan godkjenne mer. Dessuten tror jeg at pr de fikk som å ha MM som student også var med på avveiingen.

HI

Skrevet
Jeg er ikke HI men det må da være lov av folk å stille spm uten å bli tatt for å være idioter?! Jeg er selv universitetslektor og det var MYE bråk og diskusjoner i fagmiljøet når Mette Marit ble tatt inn på masterstudiet. http://www.dagbladet...nning/19246953/ Her kan du lese litt om det. At en stiller spm om noe som faktisk selv skolene var kritiske til vil jeg ikke si er grunn nok til å komme med nedlatende spørsmål som:"Da frister det å spør om hvilke andre konspirasjonsteorier dere tror på også?" Vil vel heller kalle HI oppegående og reflektert;)
Diskusjonen gikk ikke på hvordan hun kom inn på skolen, men på at HI mente at Mette Marit ikke har løftet en finger for å gjennomføre studiet. Heartbroken refererte til denne diskusjonen - at Mette Marit ikke har tatt noen fag og at masteroppgaven bare er oppspinn fordi den ikke er offentlig. Dette er en stygg og urettferdig konspirasjonsteori mot både Mette Marit, BI og høyskolesystemet generelt.

Slik jeg tolket innlegget lurte HI på om hun hadde tatt bachelor. Og som andre her svarte, så har hun ikke det. Alt i alt er det utdannelsesløpet HI stiller spm ved(om jeg tolker innlegget rett?), og det gjør hun med rette.

Som du selv ser i artikkelen har hun ikke bachelor, kun avbrutte studier bak seg. Hun har heller ikke levert de oppgaver hun, og andre skulle gjøre på masternivået. DET er det JEG vil kalle urettferdig, og ikke det faktum at noen undrer seg over det.

Skrevet
Nå leste jeg linken du la ved nr 18. Takk for at du gjorde det! Jeg hadde ikke lest denne saken før, men da var mine antagelser rett. Dessuten er Bi en privat høyskole og jeg tror ledelsen der kan godkjenne mer. Dessuten tror jeg at pr de fikk som å ha MM som student også var med på avveiingen. HI

Selv om skolen er privat har de offentlige reglement å forholde seg til. Systemet er ikke bare nasjonalt. Refsen mot skolen kom ikke bare innen landegrensene men desverre(?) ble det ikke mye mediadekning.

Gjest peacock
Skrevet
Jeg er ikke HI men det må da være lov av folk å stille spm uten å bli tatt for å være idioter?! Jeg er selv universitetslektor og det var MYE bråk og diskusjoner i fagmiljøet når Mette Marit ble tatt inn på masterstudiet. http://www.dagbladet...nning/19246953/ Her kan du lese litt om det. At en stiller spm om noe som faktisk selv skolene var kritiske til vil jeg ikke si er grunn nok til å komme med nedlatende spørsmål som:"Da frister det å spør om hvilke andre konspirasjonsteorier dere tror på også?" Vil vel heller kalle HI oppegående og reflektert;)
Slik jeg tolket innlegget lurte HI på om hun hadde tatt bachelor. Og som andre her svarte, så har hun ikke det. Alt i alt er det utdannelsesløpet HI stiller spm ved(om jeg tolker innlegget rett?), og det gjør hun med rette. Som du selv ser i artikkelen har hun ikke bachelor, kun avbrutte studier bak seg. Hun har heller ikke levert de oppgaver hun, og andre skulle gjøre på masternivået. DET er det JEG vil kalle urettferdig, og ikke det faktum at noen undrer seg over det.

Jeg er enig med deg i at opptaksprosessen kan virke litt suspekt. Men at hun ikke leverte sin oppgave på BI i rett tid gjorde at hun ble forsinket, hun besto ikke eksamen siden hun ikke leverte. Synes du det er urettferdig? 25% av masterstudentene på BI fullfører ikke på nomert tid, det er helt vanlig det. Denne prosentandelen er mye høyere andre steder. Det er altså ikke slik at fordi man går på en privat høyskole får man kastet eksamenspapirene sine i nakken. Jeg tror nærmere det er omvendt; fordi folk generelt har mistillit til skolen og ledelsen må de i aller høyeste grad følge gjeldende regler og sørge for at studentene har et faglig høyt nivå. Mette Marit gir god PR, men verdien av dette kan slett ikke måles med det BI ville tape på at det kom ut at hun hadde fått sin eksamen på feil grunnlag (les: gratispassasjer).

Skrevet
Slik jeg tolket innlegget lurte HI på om hun hadde tatt bachelor. Og som andre her svarte, så har hun ikke det. Alt i alt er det utdannelsesløpet HI stiller spm ved(om jeg tolker innlegget rett?), og det gjør hun med rette. Som du selv ser i artikkelen har hun ikke bachelor, kun avbrutte studier bak seg. Hun har heller ikke levert de oppgaver hun, og andre skulle gjøre på masternivået. DET er det JEG vil kalle urettferdig, og ikke det faktum at noen undrer seg over det.

Jeg er enig med deg i at opptaksprosessen kan virke litt suspekt. Men at hun ikke leverte sin oppgave på BI i rett tid gjorde at hun ble forsinket, hun besto ikke eksamen siden hun ikke leverte. Synes du det er urettferdig? 25% av masterstudentene på BI fullfører ikke på nomert tid, det er helt vanlig det. Denne prosentandelen er mye høyere andre steder. Det er altså ikke slik at fordi man går på en privat høyskole får man kastet eksamenspapirene sine i nakken. Jeg tror nærmere det er omvendt; fordi folk generelt har mistillit til skolen og ledelsen må de i aller høyeste grad følge gjeldende regler og sørge for at studentene har et faglig høyt nivå. Mette Marit gir god PR, men verdien av dette kan slett ikke måles med det BI ville tape på at det kom ut at hun hadde fått sin eksamen på feil grunnlag (les: gratispassasjer).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...