Gå til innhold

Hjelp noen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er ny her, etter tips om å oppsøke forum i forhold til habituell abort.

Jeg er en jente på 26 år.

Med meg følger en historie om MA i uke 9, vi mistet vår kjære datter i sv.skapsuke 28+2, og året etter, kom vår sønn også til verden i uke 28+2. Som og var dysmatur, dvs -28% i avvik på fødselsvekt.

Begge barna ble forløst ved haste keisersnitt.

Jeg har Leiden mutasjon, med et arvestoff.

Nå har det seg sånn at jeg er gravid igjen. Er 4+5 uker.

Jeg var hos fastlegen for 2 dager siden, for å finne ut hvordan vi skal gjøre det framover med medisiner osv...

Hun ringte videre til overlegen på sykehuset i ålesund, som også mente jeg IKKE skulle ha klexane. Kun Albyl-E.

Fastlegen nevnte at man måtte ha visse tilleggsrisikoer, for å få klexane eller fragmin.

F.eks overvekt. (Når det er sagt, veier jeg faktisk 85 kg på mine 165 cm over bakken, så i følge min BMI, er jeg ekstremt overvektig).

Men hun presterte å si at jeg så ikke så veldig overvektig ut, og at man helt sikkert burde være over 100kg??!

Også var det med at flere i familien burde hatt blodpropp.

Mamma hadde blodpropp i leggen, det er nok henne jeg har arvet det fra, bestefar har hatt blodpropp i begge lungene, oldemor hadde også blodpropp, men husker ikke hvor, og søskenbarnet til mamma, fikk blodpropp på hjernen, og er IKKE seg selv lenger. Vi er enda flere i familien som har hatt det, men det var disse jeg kom på nå.

Er ikke det nok??

Hva ville dere gjort?

Under prøvinga på å få barn, var jeg ved så godt mot.

Var jo egentlig ganske sikker på at de ville gi meg klexane ved neste sv.skap. Men nå får jeg altså bare Albyl-E.

Dette gjør meg ganske urolig, for jeg føler at dette sv.skapet, igjen vil ende med lange måneder på sykehus...

Fortsetter under...

Kjære deg,

Stakkars, du har vært gjennom forferdelig mye tøft... Jeg håper virkelig at dette svangerskapet går veien!!

Jeg fikk fragmin de første 15 ukene av svangerskapet selv om jeg ikke har noen påviste koaguleringstilstander. Gynekologen presiserte at det at jeg lykkes den gangen like gjerne kan være tilfeldig, men om jeg noen gang blir gravid igjen kommer jeg til å be om dette igjen.

Jeg synes det er rart at du ikke får blodfortynnende når du har påvist Leiden, og i hvert fall når jeg og andre her på forumet har fått det uten at noe er påvist. Men nå er ikke jeg noen lege.

Jeg ville ha pushet for å få det, be om en grundig forklaring på hva som kan være negativt og evt farer ved det, og vei opp fordeler og ulemper sammen med legen. Er han/hun ikke villig til det ville jeg ha byttet lege. Jeg har stor tro på at det å gjøre noe annerledes har virkning i seg selv, fordi vi føler at vi gjør noe aktivt med situasjonen og kanskje slapper mer av (jeg sier absolutt ikke at vi mister fordi vi er stresset, ikke misforstå meg!)

Hvor i landet bor du? Det er mange her som kan anbefale gode gynekologer på forskjellige steder. Jeg tror det er viktig å få god oppfølging og føle seg ivaretatt i en sånn situasjon.

Masse, masse lykke til!!

Klem

Tusen takk for svar.

Det er det synes er så merkelig da. Etter å ha lest litt her inne, så ser jeg jo at flere av dere, som du sier, har fått fragmin, selv om det ikke er blitt påvist Leiden osv...

Hvorfor skal ikke jeg da få det, som har den genfeilen?

Hmm, nei jeg kan gruble meg ihjel!

Jeg skal ringe på mandag morgen. Da vil jeg nok ringe til ålesund, for å få snakket direkte til legen vi skal ha der på sykehuset. Det er den samme legen som forløste gutten min i 2010.

Jeg bor ikke på sunnnmøre, jeg bor ved siden av Molde.

Men nå er ikke jeg så stor fan av Molde sykehus, etter at vi mistet dattera våres, så derfor velger jeg ålesund. Der fikk vi også en utrolig god behandling sist, når gutten vår kom til verden.

Men om de ikke er villige til å gi meg gode nok svar, og en GOD grunn til hvorfor jeg ikke skal få klexane/fragmin, kommer vi til å ta kontoakt med St.Olavs i Tr.heim.

Dette er jo et risikosvangerskap, og jeg skal også ha tett oppfølging med kontroller og UL.

Får bare håpe på det beste!

Ingen andre som har noe å si om Leiden Mutasjon? Og hvilken medisinering dere har fått i forhold til det?

Takk for svar!:):)

Ja, også en ting til.

Både fastlegen min, og overlegen på sykehuset, mente jeg ikke skulle begynne med Albyl-E før i uke 10-12.

Dette fordi det inneholder et stoff som visstnok "skyller" ut embroyet/fosteret, og det vil ende i en SA.

Men da er det jo litt rart at dere her inne, har fått begynt med det, helt fra positiv test?

Merkelig hvor mye forskjellige beskjeder man alltid skal få av disse legene...

Annonse

Hei. Jeg er ny her, etter tips om å oppsøke forum i forhold til habituell abort. Jeg er en jente på 26 år. Med meg følger en historie om MA i uke 9, vi mistet vår kjære datter i sv.skapsuke 28+2, og året etter, kom vår sønn også til verden i uke 28+2. Som og var dysmatur, dvs -28% i avvik på fødselsvekt. Begge barna ble forløst ved haste keisersnitt. Jeg har Leiden mutasjon, med et arvestoff. Nå har det seg sånn at jeg er gravid igjen. Er 4+5 uker. Jeg var hos fastlegen for 2 dager siden, for å finne ut hvordan vi skal gjøre det framover med medisiner osv... Hun ringte videre til overlegen på sykehuset i ålesund, som også mente jeg IKKE skulle ha klexane. Kun Albyl-E. Fastlegen nevnte at man måtte ha visse tilleggsrisikoer, for å få klexane eller fragmin. F.eks overvekt. (Når det er sagt, veier jeg faktisk 85 kg på mine 165 cm over bakken, så i følge min BMI, er jeg ekstremt overvektig). Men hun presterte å si at jeg så ikke så veldig overvektig ut, og at man helt sikkert burde være over 100kg??! Også var det med at flere i familien burde hatt blodpropp. Mamma hadde blodpropp i leggen, det er nok henne jeg har arvet det fra, bestefar har hatt blodpropp i begge lungene, oldemor hadde også blodpropp, men husker ikke hvor, og søskenbarnet til mamma, fikk blodpropp på hjernen, og er IKKE seg selv lenger. Vi er enda flere i familien som har hatt det, men det var disse jeg kom på nå. Er ikke det nok?? Hva ville dere gjort? Under prøvinga på å få barn, var jeg ved så godt mot. Var jo egentlig ganske sikker på at de ville gi meg klexane ved neste sv.skap. Men nå får jeg altså bare Albyl-E. Dette gjør meg ganske urolig, for jeg føler at dette sv.skapet, igjen vil ende med lange måneder på sykehus...

Utrolig trist å lese alt du har vært gjennom :(

Jeg har ikke leiden, og de har heller ikke funnet noe "galt" med med på hormonprøvene. Jeg får både klexane og albyl- e når jeg er gravid. Så jeg ville absolutt ha gitt det et forsøk.

Håper alt går fint denne gangen med lille baby i magen :) Gratulere så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...