Gå til innhold

Noen med allergi for nøtter /mandler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nøtteallergi, og reagerer med kløe i munnen på hasselnøtter.

Har aldri hatt allergi for mandler, men lurer på om jeg kanskje har blitt det.

Spiste noen mander isted, og nå kjennes det ut som om jeg har en diger slimklump eller noe nedi halsen.

Er ikke tungpustet eller noe, men er ubehagelig pga det som kjenne ut som en klump i halsen.

Behovet for å brekke seg er ganske stort for å si det sånn.

Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen min er allergisk mot nøtter. Det startet med hasselnøtter, men nå reagerer han på alle slags nøtter, og også rå mandler. Det er ganske vanlig, dessverre, at allergier baller på seg. Prøv å ta en allergipille om du har, eller en god slurk konjakk ;)

Skrevet

Takk for svar:-)

Har tatt meg en pille, har en epi penn i bakhånd, men håper det ikke utvikler seg til en så drastisk reaksjon.

Skrevet

Det er også en del som er allergisk mot sopp som ofte er i det indre skallet på nøtter og mandler - men ikke allergisk mot nøttene/mandlene i seg selv.

Grei måte å finne det ut med mandler er å skålde noen mandler og se om du tåler å spise dem uten skall. Mange gjør det.

Siden du ikke har noen sterk allergisk reaksjon så er det jo greit å prøve. En del av de som har det slik tåler f.eks. også mandelbunn som har vært stekt i ovn (tatt livet av soppen med varmen).

Kan være verdt et forsøk :)

Skrevet

Jeg har kryssallergi mot nøtter/ mandler og mye annet.

hos meg er det så langt bare ubehaget ved kløe, svie og lett opphovnede lepper.

Dette går over av seg selv etter en stund(ca.30 min til en time).

Skrevet

Jeg hadde egentlig bare reagert på, av alle ting, peanøtter, før jeg fikk ett så kraftig astma allergisk anfall på mandler at jeg måtte til legevakten for å komme meg. Legen sa da at det var helt vanlig at man reagerte på mandler om man var allergisk mot nøtter, i tillegg til steinfrukt og eple/pære kjerner. Kryssallergiske reaksjoner, altså, som andre har vært inne på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...