Fridamor Skrevet 3. august 2012 #1 Skrevet 3. august 2012 Jeg har tenkt å kjøpe både lammeskinn og vognpose, men ikke skjønner jeg om man skal ha lammeskinnet nederst, med vognpose oppå der igjen og dyne inni eller hvordan man skal plassere de forskjellige tingene? hjelp. :)
*Smiley* Skrevet 3. august 2012 #2 Skrevet 3. august 2012 Jeg pleier å lammeskinnet i bunn.Så vognpose oppå Har ikke brukt dyne når jeg har vognpose .
Fridamor Skrevet 3. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2012 Okei, så legger heller bare et helseteppe rundt evt.? Venter nå 20.august, så vanskelig å vite hvordan været er. Men har jo uansett dynen vi skal bruke til vuggen, evt. den vi bruker til vognen også HI
Førstegangsmini Skrevet 3. august 2012 #4 Skrevet 3. august 2012 Dette lurer jeg også på. Vi får i november så jeg er ikke helt i tredje trimester enda, men vi har kjøpt voksipose. Lammeskinn har vi fra tidligere, som jeg vurderer å vaske og bruke, men må det være spesielt lammeskinn for baby'er/barn? Har også dyne, men tenkte den til senga, evt hvis hun skal sove inne i vogna på dagen. Påkledningen føler jeg meg helt grønn på så tar i mot alle tips.
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 3. august 2012 #5 Skrevet 3. august 2012 Brukte lammeskinn og dyne vår og høst, og dunposen når det ble litt kaldere... Får man baby i august kan det bli for varnt i en tjukk pose i starten:-) Denne gangen kommer babyen i slutten av oktober, så da kan det nok hende vi finner posen med en gang:-) Har Voksi Urban nå, og den har ull underdel, så tror vi kommer til å droppe lammeskinnet under den....
Fridamor Skrevet 3. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 3. august 2012 Brukte lammeskinn og dyne vår og høst, og dunposen når det ble litt kaldere... Får man baby i august kan det bli for varnt i en tjukk pose i starten:-) Denne gangen kommer babyen i slutten av oktober, så da kan det nok hende vi finner posen med en gang:-) Har Voksi Urban nå, og den har ull underdel, så tror vi kommer til å droppe lammeskinnet under den.... Så tror du vi kan vente litt med å kjøpe voksiposen til september/oktober? Hvis vi kjøper lammeskinn og bruker dyna? HI
Fridamor Skrevet 3. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 3. august 2012 Dette lurer jeg også på. Vi får i november så jeg er ikke helt i tredje trimester enda, men vi har kjøpt voksipose. Lammeskinn har vi fra tidligere, som jeg vurderer å vaske og bruke, men må det være spesielt lammeskinn for baby'er/barn? Har også dyne, men tenkte den til senga, evt hvis hun skal sove inne i vogna på dagen. Påkledningen føler jeg meg helt grønn på så tar i mot alle tips. Det må være lammeskinn som er spesialpreparert for bruk til baby, fri for alle rester av stoffer brukt under behandlingen. Et stempel bak fra AWC garanterer dette. Det bør være korthåra, for å unngå utvikling av astma og unngå fare for krybbedød HI
*Smiley* Skrevet 3. august 2012 #8 Skrevet 3. august 2012 (endret) Hvis du får 20 August så kan du ha lammeskinn evt droppe det i begynnelsen.Bruk en lett fin dyne og teppe. Jeg fikk min første i September og det var alt for varmt med vognpose da ,hvis den er tykk og varm. Voksipose brukte jeg nesten ikke første vinteren ble alt for varmt for lillegutt, og han var så liten ennå så turte ikke bruke den for mye.Han druknet nesten oppi der!!Hehe men ble en dunpose jeg kjøpte istedet . Voksiposen hadde jeg mye glede av da han begynnte i bhg . Uansett , pass på å ikke ha på dem for mye slik at de blir for varme. Og husk på vinterstid når man skal inn på butikker og sentere at man ikke glemmer å åpne vognposer og ta av dyner:) Endret 3. august 2012 av *Smiley*venter nr 3 :):)
Fridamor Skrevet 3. august 2012 Forfatter #9 Skrevet 3. august 2012 Er det noen forskjell på voksipose, dunpose og vognpose? Ettersom flere skriver forskjellig? Har tenkt å kjøpe denne, hva er dette av de tre øvre? http://www.rudo.no/nettbutikk/vinterposer/troller-iglo-vinterpose-0-6-ar-sort HI
*Smiley* Skrevet 3. august 2012 #10 Skrevet 3. august 2012 Både voksi og dun er vognposer.Er en samlebetegnelse på poser man har i vogn:) Voksien jeg har er i ull.Den posen du har tenkt til å kjøpe er en dunpose , ser veldig god ut:) Typisk god varm vinterpose.
*Smiley* Skrevet 3. august 2012 #11 Skrevet 3. august 2012 http://www.voksi.no/produkter/voksiposen Her ser du forskjellige typer voksiposer:)
Panterjenta85 Skrevet 3. august 2012 #12 Skrevet 3. august 2012 Heihei. Jobber i barnehage selv og ser mye rart i vognene til barna. Jeg ville anbefalt lammeskinn og dyne i august. Om barnet skal ligge i dun/ullpose allerede da kommer du til å venne det til å sove veldig varmt. Det er ikke sunt og du vil ikke ha noe å gå på når det virkelig blir kaldt ute. Jeg har brukt voksi urban som har ull i bunn og dun over og er middels fornøyd. På de kaldeste dagene måtte snuppa ha et tynt ullpledd rundt seg inni posen. Om jeg skulle kjøpt i dag ville det nok blitt standard voksipose med ulldyne og en tilleggsdyne som kan brukes vår/høst. Erfaringen min tilsier at vognposer som gjerne følger med vogna når du kjøper, er kalde og egner seg kun til vår og høst. Når det gjelder bekledning er det veldig avhengig fra barn til barn. Er helt tydelig at det finnes kaldblods og varmblods også hos mennesker, ikke bare hester. jeg er veldig gla i ull og går veldig fort over til tynne ullplagg på mi jente. Det puster og regulerer varmen på en helt unik måte. Når vi legger barna i barnehagen har de som regel på seg kun ett tynt lag i vogna; body og strømpebukse. På de kaldeste dagene har de også fleece-/ulldress. Husk bare på at det ikke er lurt for barna å få alle åpninger tildekket av tepper. Vi tenker vi skal skåne de med å gjøre det mørkt, men det vi gjør er å ta fra dem oksygentilførselen (satt litt på spissen).
Nordhagenjentene :) Skrevet 3. august 2012 #13 Skrevet 3. august 2012 Det finnes sommerdyner til voksiposene, altså at du bytter innmaten. Det har vi og det synes jeg er fint når det "våres eller høstes".
Panterjenta85 Skrevet 3. august 2012 #14 Skrevet 3. august 2012 [quote name=Nordhagenjentene ' timestamp='1344016197' post='144436724] Det finnes sommerdyner til voksiposene, altså at du bytter innmaten. Det har vi og det synes jeg er fint når det "våres eller høstes". Var det jeg tenkte på.
ÅNA Skrevet 3. august 2012 #15 Skrevet 3. august 2012 Er det noen forskjell på voksipose, dunpose og vognpose? Ettersom flere skriver forskjellig? Har tenkt å kjøpe denne, hva er dette av de tre øvre? http://www.rudo.no/nettbutikk/vinterposer/troller-iglo-vinterpose-0-6-ar-sort HI Posen du har sett på her er den samme som Voksi Urban med forlengerdel - samme produsent og alt, men billigere merke - var best i test for nokre få år sidan. Fekk Voksi Urban til samme pris på salg til "storebror". Har brukt den masse - hatt ullteppe under madrassa i vogna som isolasjon og for å gjera det mjukare, dessutan klær inni posen etter som kor kaldt det har vore (kun brukt høst/vinter/tidlig vår) - gjerne tynt ulltøy i fleire lag ved behov - ullfleecedress på det kaldaste (Nøstebarn) utanpå anna ulltøy. Kjenn etter i nakken/mellom skulderbladene når barnet ligg i vogna om temperaturen er passe - skal ikkje kjennast verken varmt eller kaldt. Mange kler alt for masse på barna sine. Det kjem sjølvsagt også an på kvar i landet ein bur - arva masse greier etter søster i Bergen - vart litt lite ekstra varmt tøy til bruk her i Oslo...1.vinteren var også svært kald i ca 3 veker samanhengande var det mellom 25-30 kalde....så bruk fornuft! Reknar med det blir lenge til eg finn fram Voksi-posen enno....termin 15.08. Har funne fram dundyna, men usikker på om også den blir for varm i starten - får berre sjå vær og temperatur an og prøva ut....har masse tynne ulltepper og fleecetepper, samt planer om å bruke tynne ullklær også (dersom det ikkje blir veldig varmt), då ull regulerer varmen også når det er varmt (men då tynn ull). Det er også forskjell på om man lar barna sove masse ute, eller om dei for det meste sover inne - min 1. sov ute stadig vekk - sjølv når det var veldig kaldt. Sjekka då heller litt oftare. Gjekk også lange turar sjølv i sprengkulda....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå