Gå til innhold

"bare tenk positivt"

Anbefalte innlegg

Skrevet

etter mange svangerskap og null barn begynner jeg å bli lei av folk som sier at jeg bare må huske å tenke positivt, så går det bra denne gangen... har ikke akkurat negativ tankegang, men ja, jeg har en frykt for å miste igjeeen :/

har virkelig tankene så stor innvirkning på kroppen at kun negativitet kan være årsak til SA?eller kan jeg senke skuldrene å tillate meg en negativ tanke en gang i blant?

har seriøst hørt det så mye nå at jeg tørr nesten ikke annet enn å gå rundt i lykkerus dagen lang i håp om at det er det som skal til :P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har mistet en gang og det var helt hjerteknusende for meg , så jeg kan tenke meg hvordan du har det .

Jeg fikk en bok av mamma som heter The secret eller Hemmeligheten på norsk som jeg steeeeeerkt anbefaler at du leser , den er veldig enkel å lese og ikke så lang og stor skrift bare sånn i tilfelle du ikke liker å lese :). Den forandret livet mitt så mye og jeg lever etter den .

Lykke til :)

Skrevet

jeg tenker litt sånn at folk ikke vet hva de skal råde deg til eller si å da er "bare tenk positivt" en go-to setning .

men det er jo faktisk slik at i flere sammenhenger så hjelper det å tenke positivt,så det kan jo ikke skade. å jeg skjønner frykten din for å miste,men vis du prater med legen din så kan han hjelpe deg. venninna mi hadde mistet mange ganger. å hun fikk noe greier hos legen å hun er snart fødeklar med en frisk og god baby :)

Skrevet

det er alltid bra å være å tenke positivt, men det er så mye lettere sagt enn gjort! i prøverørsbehandling sier de det samme; bare tenk positivt så fester det seg!

i mitt første forsøk tenkte jeg veldig positivt, men egget ville ikke bli hos meg 2 forsøk var jeg mer negativ og det skjedde mye trist rundt meg.. prøvde forberede meg på nytt nederlag, men da var det jammen 2 som festet seg:)

vi blir nok styrt endel av tankene våre, men det er menneskelig å være litt redd og sårbar;) lykke til:) :)

Skrevet

De fleste som sier at det bare er å tenke positivt vet ikke hva det vil si å miste gang på gang. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg også har fått høre det. Og jeg har fått høre at alt har vært min skyld pga at jeg ikke klarer å tenke suuuuperpositivt med en gang jeg har fått positiv test. Joda, vi må ikke miste håpet, men vi kan også tillate oss å være realistiske og tenke slike tanker som de fleste vil kalle negative iblant. Det skal ikke ha innvirkning på spira vår. Den gjør uansett hva den selv vil....

Skrevet

jeg er stort sett veldig positiv, men en gang iblant lar jeg selvfølgelig tankene vandre iblant. venninna mi mistet moren sin og var langt laaangt nede. i nesten 3 uker var hun så knust at hun kun gråt, hun spiste ikke osv. hun kom seg gradvis på beina men sorgen ble såklart sittende. et par uker senere fant hun ut at hun var gravid, hadde nok blitt det rett før ulykken til moren. spiren satt som et skudd. så jeg tenker jo heller at det er kroppen min som ikke funker, ikke at det kan være hodet/tankene...

har hørt om medisin for de som mister mye ja. mister jeg igjen blir det utredning, skulle hatt det før egentlig.

boka the secret, er det samme greia som dokumentaren the secret? fordi den ble jeg anbefalt en gang med tanke på arbeidslivet, så den skal jeg sjekke ut. takk så mye for påminnelsen :)

Skrevet

jeg er stort sett veldig positiv, men en gang iblant lar jeg selvfølgelig tankene vandre iblant. venninna mi mistet moren sin og var langt laaangt nede. i nesten 3 uker var hun så knust at hun kun gråt, hun spiste ikke osv. hun kom seg gradvis på beina men sorgen ble såklart sittende. et par uker senere fant hun ut at hun var gravid, hadde nok blitt det rett før ulykken til moren. spiren satt som et skudd. så jeg tenker jo heller at det er kroppen min som ikke funker, ikke at det kan være hodet/tankene...

har hørt om medisin for de som mister mye ja. mister jeg igjen blir det utredning, skulle hatt det før egentlig.

boka the secret, er det samme greia som dokumentaren the secret? fordi den ble jeg anbefalt en gang med tanke på arbeidslivet, så den skal jeg sjekke ut. takk så mye for påminnelsen :)

Ja det er det samme , den er veldig god å se/ lese :) do it :) lykke til !

Skrevet

De fleste som sier at det bare er å tenke positivt vet ikke hva det vil si å miste gang på gang. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg også har fått høre det. Og jeg har fått høre at alt har vært min skyld pga at jeg ikke klarer å tenke suuuuperpositivt med en gang jeg har fått positiv test. Joda, vi må ikke miste håpet, men vi kan også tillate oss å være realistiske og tenke slike tanker som de fleste vil kalle negative iblant. Det skal ikke ha innvirkning på spira vår. Den gjør uansett hva den selv vil....

ja de fleste er barnløse, eller har fått barn uten alt styret med å miste osv først... så kjipt det må føles å høre at det er din feil at dere ikke har lykkes enda. tror ikke folk vet hvor mye en "uskyldig" kommentar kan såre. ja jeg tenker også at spira gjør som den vil. SA er jo som regel kroppen sin måte å ordne opp hvis ting ikke er som det skal. så jeg tviler på at superpositive tanker kan forhindre enhver SA og mirakuløst fikse fosteret som kanskje hadde en del avvik.

jeg trøster meg med at jeg i hvert fall blir gravid. ei jeg kjenner prøvde 6 år før hun ble gravid. da gikk det heldigvis bra :)

Skrevet

Jeg har vært prøver i 3,5 år og ble gravid på 3. prøverørsforsøk. Det som har gått gjen hele veien for meg er: "Bare du slapper av så blir det!"

Om jeg hører det er gang til i mitt liv tror jeg kanskje det tilter for meg! :P

Og jeg har sagt det til mange av mine nære også, at hver gang de sier noe slikt sier de også at det er min feil at jeg ikke blir gravid fordi jeg ikke slapper av... Men de ser ikke den, det er bare noe de lirer av seg og tenker at det kan jo i alle fall ikke skade! Kan se for meg at det føles litt likt for deg. Og det mest irriterende er jo at jeg har slappa av veldig mye gjennom de årene, fordi det har vært lange perioder det jeg rett og slett ikke hadde troa, men det hjelper ikke mye om man ikke er fruktbar på egenhånd! :P

Mannen min bruker å si at jeg bare skal svelge det for de mener det jo godt. Jeg mener at de ikke har vondt av å lære noe nytt om effekten av ting de sier, so I tell them!! :)

Skrevet

Folk aner ikke hva de slenger ut av seg av kommentarer. Kvinner har blitt gravide i konsentrasjonsleirer, krig, etter voldtekter etc etc.

Det er ingen dokumentasjon på at det hjelper å tenke positivt framfor å være engstelig. Men jeg for min del har valgt å være veldig forbeholden i mine forsøk på å bli gravid, ivf etc, og når jeg har vært så heldig å bli gravid har jeg også vært veldig tilbakeholden med å ta ting for gitt(har bare mistet 1 gang, men hatt mye blødninger etc).

Hva som funker best for seg slik at du kan leve videre enten du går barn eller ei, må du vel finne ut selv. Prøv å ikke la folk gi seg dårlig samvittighet iallfall, det er IKKE din feil:-)

Skrevet

nei det er absolutt ikke den gravides feil. mister jeg denne gangen så er det i hvert fall ikke pga negative tanker eller stress. det mest stressende jeg gjør for tida er å tusle bort på butikken å handle litt småting jeg mangler til middagen :P så tror også jeg hadde tilta om jeg fikk enda en irriterende kommentar slengt i trynet...

det er fælt nok å slite med å få barn om man ikke skal ha dårlig samvittighet og skyldfølelse samtidig.

Skrevet

fikk brev med time til tidlig ultralyd i dag, skal inn den 17. august tidlig om morgenen heldigvis :) grugleder meg! leste akkurat om hun som fant ut at hjertet ikke slo lenger, og klarte ikke holde tilbake tårene. fikk selv en grusom beskjed på ordinær ultralyd i fjor, så er spent på om følelsene tar overhånd om 2 uker. kommer nok til å grine uansett, kjenner det allerede. satser på gledestårer :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg sliter veldig med "the Secret" og lignende, fordi det er tosidig.

Hovedtanken bak slike teorier er jo at: Hvis livet skal gå den veien du vil, må du visualisere det - ønske det, være positiv - så skjer det.

Baksiden av medaljen er at det lett kan bli en skyld i dette: Jeg er ikke blitt gravid, fordi jeg ikke har visualisert og tenkt nok positivt. Jeg er blitt syk, fordi jeg ikke har tenkt nok positive tanker - etc.

å tenke positivt er ikke galt - det er jo ofte sånn at om man leter etter positive sider ved livet, blir livet lettere å leve enn om man leter etter negative.

Men positive tanker kan ikke kurere verken barnløshet, klinisk sykdom eller forhindre SA/MA.

Men positive tanker kan gjøre den situasjonen man er i lettere å bære.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...