Gå til innhold

Frossen lapskausblanding - hva bruker dere denne til? Tips?

Anbefalte innlegg

Har frossen lapskausblanding i fryseren og synes konseptet virker egentlig genialt, men desverre har jeg ingen ide om hvordan man bruker dette...

Det eneste jeg prøvde meg på var en slags grønnsaksstuing:

Hvit saus - jeg brukte pose, men hjemmelaget blir nok bedre. Ha i litt muskat

Lapskausblandingen ble rørt ut i frossen tilstand i sausen

Småputring 5-8 min, så grønnsakene er varme

Smak til med evt salt, pepper

Servert til karbonader og ovnsstekte poteter, ble dette et helt greit måltid :-)

Gi meg flere tips! Jeg må ha oppskrift inn med ts ;-)

Fortsetter under...

Vi lagde rett og slett lapskaus vi altså :)

Brukte blandingen fra Rema og 1l vatn og kokte dette til lapskaus, i tillegg kokte jeg en stor potet og et par gulrøtter ved siden av i småbiter.

Når lapskausen nesten er ferdig har jeg i middagspølse og til slutt potetene og gulrøttene jeg lager ekstra ved siden av.

Har salt og pepper på bordet, siden jenta vår ikke skal ha så salt mat. Kan bruke buljong i vannet du koker opp også.

Men dette er nydelig :)

Gjest Filifjonka

Jeg har brukt det til lapskaus og suppe. Lapskaus:

1 pose lapskausblanding

Et eller annet kjøtt, for eksempel strimlet svinefilet, kjøttdeig eller kjøttpudding. Skjær opp/stek.

Ha alt i en kjele, tilsett litt vann og kok opp. Lag evt brun saus og ha på, hvis du liker det.

Suppe lager jeg på samme måten, men med mer væske. Da tilsetter jeg også buljong eller kraft, og krydder. Smak deg fram.

Pølselapskaus

Kok opp 1liter vann med buljong i.

Ha i to poser lapskausblanding, kok i 10-15 min. Ha i pølsebiter.

Ha gjerne i 1/2 pose (pulver) potetstappe slik at lapskausen blir litt fyldig.

Server med flatbrød og tyttebærsyltetøy

Veldig enkelt, lager seg praktisktalt selv;)

Annonse

Gjest Mentha

Jeg bruker den til laksegryte.

Surrer et par finhakkete sjalottløk i smør med litt salt og pepper. Har i et fløtehus og lar det koke opp. Har så i grønnsakene og lar det koke til de er møre. Skrur ned varmen, har oppi et par fedd presset hvitløk, urter og krydder, litt revet parmesanost, og har så oppi laksebiter (bruker de skivene fra frossendisken, tiner de og skjærer i terninger), og lar alt trekke på svak varme til laksen er gjennomvarm.

Serveres med det du ønsker av tilbehør; poteter, ris, pasta, loff med smør... Jeg bruker fullkornspasta eller byggrynsris, som er min nye favoritt :)

Du kan selvsagt ha hva du vil oppi sausen, og kutte ut parmesanost osv, men jeg er veldig glad i smaken den gir :)

Vi gjør det enkelt. Steker kjøttdeig/karbonadedeig og blander lapskausen ilag med. Bruker pulverbuljong for kjøtt. Krydrer den opp slik som er ønskelig. serverer varme rundstykker til. Ikke så spennende, men genial og enkel hverdagsmiddag som også barna våre liker kjempegodt.

Jeg gjør som mange andre her: bruner karbonadedeig og løk, har over vann, klar kjøttsuppe (terninger) og lapskausblanding og lager lapskaussuppe. Kjempegodt, raskt, ikke så verst sunt, og ekstra deilig på kalde dager.

• 1 år senere...

Annonse

vel, lapskaus... Koker det opp sammen med ca 1 l buljong, steker opp lit svinekjøtt og lar det koke i ca 20 min.

Svigermor bruker det til ovnsbakte kotletter, da med ca 1 dl vann, legger grønnsakene i ildfast form og legger kotlettene på toppen i 20-25min.

Grønnsakssuppe kan det også brukes til. Går ann å koke opp litt koskos å blande inni osv..

Anonymous poster hash: bbcf4...7e6

Jeg lager lapskaus - koker opp med litt vann, har i medisterkaker i biter, og når alt er varmt heller jeg i potetmospulver til den blir passe tykk. Serveres med et dryss av salt, pepper og evt tyttebærsyltetøy.

Kanskje ikke den sunneste middagen, men så lettvint...

Det står en oppskrift bak på den pakningen fra Findus som heter grønnsaker perfekt til lapskaus. Den er kjempegod. Kjøper kjøtt ved siden av og følger oppskriften. Helt nydelig. :-)

Anonymous poster hash: 626fd...9b1

Vi legger frossen lapskausblanding i bunn av en ildfast form, krydrer litt med salt og pepper, og legger en laksefilet pr pers på toppen (tint). Legg en klatt smør på hver filet, salt+pepper og inn i ovnen.

tror den jeg hadde var fra eldorado... :)

vel, følte meg nokså sunn jeg da, så mye grønnaker er det sjelden jeg får i meg i løpet av ett måltid ! sier mer om mitt kosthold kanskje men ;)

Anonymous poster hash: e03c1...183
  • 2 uker senere...

Jeg kom på en ting jeg noen ganger lager av lappskausblanding.

Lager kremet grønnsaksuppe.

koker suppe av lappskausblandingen, bruker blender og moser alt, smaker til med følte og kryddder.

i går hadde jeg kokt svinekjøtt, krutonger,  sukkererter, revet gulerot og kålrot, og brød  ved siden av,

Anonymous poster hash: ca5dc...693

Jeg pleier å kjøpe røkte svineknoker å koke opp. Skjærer kjøttet i små biter. Tar vare på krafta. Koker lapskausblanding, tilsetter litt sellerirot, persillerot og bygggryn. Lager suppe av dette med krafta fra kjøttet som "suppen". Serveres med godt brød eller flatbrød til. Dette blir kjempegodt og er veldig enkelt.

Anonymous poster hash: e0bc5...782

• 1 år senere...

Pølselapskaus

Kok opp 1liter vann med buljong i.

Ha i to poser lapskausblanding, kok i 10-15 min. Ha i pølsebiter.

Ha gjerne i 1/2 pose (pulver) potetstappe slik at lapskausen blir litt fyldig.

Server med flatbrød og tyttebærsyltetøy

Veldig enkelt, lager seg praktisktalt selv;)

Så man trenger ikke brun saus etc til den? Kan jeg bruke det Evt i tillegg/isteden for vann?

Anonymous poster hash: e03c1...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...