Gå til innhold

Baby og kumelk

Anbefalte innlegg

Har en baby på 111 mnd som jeg (nesten) ikke ammer lenger. Han er ikke spesielt glad i yoghurt. Vet at den generelle regelen er å vente til barnet er 1år med å gi kumelk. Gjelder dette barn som ikke ammes mer? Min vil ikke ha morsmelkerstatning heller. Lurer på om ham får i seg nok kalsium, eller om jeg bør starte med kumelk litt tidligere. Noen som har erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143959410-baby-og-kumelk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hovedgrunnen til at man bør vente til 1 år med å gi kumelk(som drikke) er at det kan fortrenge inntaket av jernrike matvarer. Dvs at barnet mettes på kumelk og spiser mindre av annen mat.

Om du er obs på dette og det ikke er kumelkallergi(som er andre grunnen til å vente) i nær familie kan du fint gi kumelk som drikke nå.

Gjest Kira med en av hver

Min første nektet mer pupp da hun var ca 10 mnd. Hun ville heller aldri ha mme.

Snakket med hs om det, og hun mente at jeg først skulle starte med melkeprodukter (som ost, yoghurt osv). I tillegg gi grøt minst en gang om dagen, fordi da fikk barnet i seg endel av de næringsstoffene som er i mme.

Fikk også "klarsignal" til å begynne med kumelk da hun var 11 mnd, rett og slett fordi hun da ikke hadde drukket melk på over fire uker. Startet først med å gi 50/50 melk og vann, deretter mindre og mindre vann i melken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...