Gå til innhold

Hjelp. Skal bli mamma og har aldri skiftet en bleie!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok.. Det stemmer ikke helt, for jeg har skiftet tissebleier.

Så vet hvordan jeg tar av og på bleia osv.

MEN... Når baby har bæsja.

Bruker dere klut med vann til og vaske eller engansservietter hver gang?

Hvis man bruker klut, kan den bruke fler ganger eller har man ny hver gang?

Når stumpen er ren, smøret man ALLTID med salve eller kun hvis baby er sår?

Takk for svar på verdens dummeste spm

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

vi fikk hjelp første gang på føden. hadde vann som var kropstemperert med olje i og brukte engangskluter uten noe tilsettninger. hjemme brukte vi slike lin kluter til stumpen og frotte til ansikt. det som er domt med na gule babybesjen er at det kan vare vanskelige å få vekk fra klutene. men de skal jo vaskes på kokepunktet. til besj så brukes bare en gang hos oss.

bare sørge for at stumpen er tørr før bleia er på så ungår man mye sår stump.

brae sårsalver for oss var: inotynol(den er vanskelig å vaske vekk så veldig god på veldig sår stump) sincsalve, vitapan salve.og ved sår stump som ikke hjalp ved hjelp av salvene brukte vi krystallfiolett.

også var det en salve fra aderma. med blå skrift som en kunne bruke på brystvortene også vi hadde.

Endret av romheg♥ mammas skatt♥
Skrevet

Brukte også å ta han rett under springen noen ganger på badet, med passe temp på vannet og skylle av bæsjen, bruke en klut og vaske bort det som var;) tørke lett etter på og luft tørke litt.. Har aldri vært sår, hadde litt antydning av og til og hadde da bare på potetmel når det var tørt;)

Skrevet

Trodde aldri noen skulle skrive ett sånt innlegg (trodde jeg var alene om å være "blond"!) ;)

Jeg regner med jeg kommer til å bruke 10x10 kompresser til rompevask/avføring, har kjøpt inn ca 10 vaskekluter til kroppsvask/tissebleier hittil. Men hvilke type bleie skal en bruke? Hva er ett bra første gangs kjøp?! Aldri kjøpt eller studert en bleie i hele mitt liv...

Skrevet

Jeg har brukt engangskompresser (altså ikke våtservietter) som f.eks MeSoft el (kjøpes på apoteket) fuktet i lunkent vann på begge mine. Veldig enkelt og mildt for stumpen. Våtservietter er greie når man er ute og farter. Smører bare når babyen er sår eller rød. Bruker da stort sett Inotyol. :)

Skrevet

bleiene tror jeg ikke du vet før du får barnet ditt. en unge kan pampers være tingen for. og en annen kan være libero. hos gutten min var libero tingen helt til han vart ca 1,5 år. da vart det pampers. pampers er "mykere" enn libero som er litt "stivere". men libero holdt bedre på den bløte avføringa.

veit dere, å bli foreldre for første gang var utroli skummelt spør dere meg. gutten min gråt å jeg viste nesten ikke hvordan jeg skulle gjøre det for å trøste han, eller om det var mat han ville ha eller hva det var, da jeg låg på barsel. men du får god veiledning der. vi fikk vist første badet, hvordan vi skulle holde og gjøre det. og første stelle. etter det gjorde vi alt selv.og øvelse gjør mester. :)

Skrevet

Takk for gode svar :) utrolig flaut å spør om, men har grublet over dette:)

Skrevet

Vi bruker kun Libero sine Dry wipes. Er en slags papirklut som du fukter med vann. Og så våtserviett etterpå. Ellers er det greit å ha vasken/dusjen i nærheten, de gangene det er bæsj opp til nakken ;-)

Vi foretrekker Libero sine bleier også.

Skrevet

Det er lov å spørre om alt du lurer på :) Hvem kan forvente at du skal kunne alt samme dagen du får positiv graviditetstest?

På sykehuset viser de deg og veileder deg gjennom de første stellene, bare spør masse!

Skrevet

Du får goood veiledning på sykehuset. Bare spør i vei der! :-)

Skrevet

Du trenger bare vann og tørrservietter. Et tips fra meg: tørrservietter på Rimi. 3 for 2 til 20 august.

Har hatt 3 barn og ikke brukt vårservietter før de har blitt såpass store at de spiser vanlig mat og får en helt annen avføring.

Prøv å bruk våtserviett på deg selv, eller la mannen din tørke oljefingrene sine på de. Er ikke helt bra om du spør meg.

Ingen av barna mine har vært noe såre. Første gang jeg måtte bruke zinksalve på elste var etter at hun begynte i barnehagen. Så var mellomste litt sår på sommeren i værste varmeperiode. Men fikk luftet henne bra så gikk fort over.

Vann er nok :) Også får du jo varme på de, spesielt om natten. Våtservietter kan fort bli kalde. Det liker ikke babyen.

Skrevet

Er ikke gravid, men begynner å ha skiftet ganske mange bleier. ;)

Jeg hadde ikke skiftet en eneste bleie i hele mitt liv før jeg fikk barn, men altså - bleier er ikke rocket science, det lærer du fort!

Mange barn reagerer på våtservietter, inkludert mine barn. Personlig tror jeg det er lurt kun å bruke våtservietter når man Må, dvs på tur etc. Den billigste og enkleste løsningen er helt vanlige kluter (du trenger myyyyyye mer enn 10!) og vann. Fungerer like fint på bæsj som på tiss. Jeg tar ny klut for hver gang, synes det er best. Klutene tar såpass lite plass i vaskemaskinen uansett at det ikke gjør noe om man tar en ekstra. Skyll dem etter bruk (bæsjeskift) og kast dem i en bøtte e.l. etterpå, vask på 60 grader sammen med håndduker og annen 60-vask.

Er stumpen veldig sår, er det beste å skylle under vasken, uten å gni noe som helst med en klut eller våtserviett.

Alltid tørk godt! Pass på kriker og kroker som lysken og under pungen på gutt. Er det ikke tørt før bleien kommer på, blir det fort sårt!

Ikke smør med salver hvis det ikke trengs.

Det er lurt å la stumpen lufte seg så mye som mulig - særlig hvis den er sår.

Skrevet

Takk for super gode svar. Tror jeg skal bli en ræser i bleieskift :)

Skrevet

Engangskluter og våtservietter er veldig kjekke å ha når man er på farten, men er ikke særlig bra for miljøet. Vi har alltid brukt tynne gasskluter med olje på, sinksalve kun ved sår stump, og Inotyol to ganger på 2,5 år ved veldig sår stump. Bruker du litt olje på stumpen før du tar på bleie er det mindre sjanse for at babyen blir tørr i huden (og dermed også sår).. Bæsjeklutene bruker vi kun èn gang, mens tissekluter kan vi bruke par-tre ganger før vi vasker dem i maskinen (skyller dem godt i vasken mellom hver gnag selvfølgelig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...