Gå til innhold

Huskjøp + forbehold om finansiering= svindel ? Noen meglere eller noen som har litt peil. på regler rundt dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette her er noe av det teiteste jeg har vært borti. Litt urettferdig rett og slett:/

Jeg og min sambo er på huskjøp-jakt og har funnet ett perfekt hus.

Vi la inn et bud på mandag og ble fort overbydd(dagen etter), kjipt er det men sånn er det nå engang:)

De som bydde over oss, hadde ikke vært i banken å fått lån enda, så de bydde med "forbehold om finansiering". budet står frem til 6/8.

Jeg ringte megleren å spurte om vi fikk greie på om de fikk finansiering eller ikke, det gjorde vi ikke, og det kan jeg jo forsåvidt forstå, men det som er kjipt da er jo at hele dette huskjøp greiene blir bare ett stort sjangsespill. Hvis vi ikke byr, kan vi risikere at de får huset, og hvis vi byr kan vi risikere at vi bare byr flere titalls tusen over vårt eget bud istede. Selger kunne motta budet selv om ikke finansieringen var i orden enda! så da risikerer også selger at det ikke blir noe salg likevel.

Er det noen som forstår hva jeg vil frem til? Jeg følte ikke akkurat jeg fikk lagt det frem på en ryddig måte.

Men jeg som sagt ringte megleren for å forhøre meg litt om dette og fikk som svar at "det er helt lovlig å gjøre slikt i Norge". Men kan jeg ha misforstått noe eller er det virkelig slik det er. det er på kanten til svindel ville jeg påstå!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Et forbehold om finansiering" ? Det har jeg faktisk aldri hørt om.. Et bud er faktisk binende...Når vi la inn et bud på vort hus så var megler veldi opptatt av at vi hadde finanierinegen i orden for dette beløpet.. Jeg tenker at dette muligens er desperate selgere som må ha en viss sum for huset sitt og har dermerd slengt inn dette budet selv med hjelp av en litt "utro" megler.

Hadde ringt et annet meglerfirma bare for og høre hva de mener, hadde også tatt en tlf til en advokat.

Skrevet

Det er ganske vanlig å gi slike bud, men jeg tror ikke det er vanlig at budet blir godtatt av selger før finnansieringen er i orden.

Skrevet

Fikk kansje lagt det frem på en mer forstålig måte her:

La oss si jeg bydde 1.650.000 og hadde lån i boks, og så bydde du 1.700.000 uten forsikring om at du har pengene. hvis jeg IKKE byr, risikerer jeg at du får huset. og hvis jeg byr, risikerer jeg at jeg bare byr over meg selv istede, om du ikke fikk lån likevel, for vi får nemmelig ikke greie på om du får lån eller ei. og da må vi jo by over 1.700.000 uansett:P byr vi 1710.000, har vi jo bydd 60.000 kr over oss selv, dersom ikke den personen fikk lån!

HI

Skrevet

Man kan dessverre by uten å ha finansiering i orden, og man kan legge inn bud med forebehold om at finansieringen går i orden (på den måten behøver ikke den potensielle kjøperen å stå ansvarlig for hva det koster selger å legge boligen ut på salg på nytt, nettopp fordi finansieringen ikke går i orden). Det er opp til selger om han/hun vil godta dette budet, ettersom det er et usikkert bud.

Skrevet

Jeg har ikke tid til å gå inn i en lengre redegjørelse om dette nå, men å legge inn bud med forbehold om finansiering er helt lovlig og nokså vanlig i dag.

(Er selv jurist og jobber med eiendomsrett).

Budgivning er og blir et sjanse- og psykologiskspill!

Skrevet

Det er lov, var borti dette selv da jeg kjøpte hus. Som du sier, hvis du byr mer før du vet mer kan det hende du bare byr over deg selv. Men tar du sjansen og venter kan det andre budet bli godkjent når de har finansieringen i orden. Kjipt !

Vi la inn bud med finansiering i orden, mens et annet par la inn bud med forbehold. Vi ble informert om dette, og la inn høyere bud som ble akseptert før det andre paret kom seg i banken engang :P vi skulle ha huset !! :)

Skrevet

Vi gjorde dette ved vårt første kjøp. Vi fant en leilighet vi hadde veldig lyst på, men hadde egentlig ikke tenkt på kjøpt, så hadde derfor ikke fått lån enda heller. Vi la inn bud med forbehold om finansiering, og selger slo til. Vi var jo egentlig 100% sikker på at vi fikk lån da, men det formelle måtte på plass. Fikk leiligheten, men tror vi var de eneste som la inn bud da.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Jeg skjønner tanken din, HI, og det er jo en måte man kan svindle på om man vil. I teorien kan man jo bare få noen bekjente til å by med forbehold, og så kan man jo byderen bare si til megleren etterpå at lånet dessverre ikke gikk i orden, om man skulle være så uheldige at man fikk tilslag på budet.

Vi var borti noe lignende en gang og hadde en sterk følelse av at det var noe som ikke helt stemte, uten at jeg vil komme inn på hva her. Vi bød ikke over og selger kom tilbake til oss for å tilby oss huset til vår pris, men da ville vi ikke ha det. Ingen andre ville ha det heller, så det stod lenge på markedet etterpå.

Men det er en fullt lovlig måte å gjøre det på, og i de fleste tilfellene er det nok også et ærlig bud.

Skrevet

Hei.

Jeg er eiendomsmegler og kan bekrefte at dette er helt lovlig.

Vi meglere er ikke spesielt glad i slike bud, men det er selger som bestemmer og som også tar risikoen for at det muligens ikke blir noe salg.

For mange er høyest mulig salgssum verdt å gamble litt for.

Du har 2 valg.

Enten by over disse med forbehold eller satse på at de ikke får finansiering og at selger kommer tilbake til dere som budgiver nr 2 og spør om dere fortsatt er interessert.

Til info er det kun en av 5 som ikke får finansiering og vi meglere dobbeltsjekker med banken både at finansieringen er i orden og om de faktisk har fått avslag hvis det blir tilfellet.

Du kan altså ikke bare si at finansieringen ikke gikk i orden sånn uten videre. Og vi vil også sjekke med andre banker på kjøpers vegne dersom de gir oss tillatelse.

Skrevet

Dere kan evt legge inn bud på samme sum som de har gjort. Da er fortrinnet deres at finansene er i orden, og sjangsen er stor for at dere får boligen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...