Gå til innhold

Hvordan vet man at barnet er klar for å slutte med bleie?

Anbefalte innlegg

Har ei jente på 2 år og snart 5 måneder.

Hun sier ofte fra at 'nå tisser jeg', og har (ved tilfeldigheter) både gjort det ene og det andre på do.

Jeg tror nemlig hun er klar for å prøve seg, men vil ikke presse henne for tidlig, heller...??

Hva var det som gjorde at du valgte å starte bleieslutt for ditt barn?

Fortsetter under...

Vi begynte med å la vesla gå uten bleie hjemme om ettermiddagen. Da hun skjønte at hun måtte bruke potte og var helt tørr, sendte vi henne uten bleie i bhg. Gikk veldig fint. Tørr om dagen da hun var 2 år og 6 mnd. Tror det er helt greit å oppmuntre de små til å gå uten bleie. Lykke til!

Gjest eelis+kian ♥

Her gikk det veldig av seg selv. I begynnelsen var det sånn som dere har det, altså da han begynte sånn smått å fatte interesse for det. Og plutselig en dag ville han bare tisse på do, selv om han hadde bleie på, uten at jeg presset ham. Og da tok jeg av bleia, for å aldri ta den på igjen. Det gikk kjempefint! Da var han 2 år og 3 mnd, så det er faktisk et halvt år siden nå :)

Vi har holdt på nå siden hun ble 2 år, med å la henne gå uten bleie hjemme og oppmuntre til å tisse i do. Det har vært maaaaange uhell. Og vi er enda ikke i mål, men jeg tror helt og holdent at barna merker bedre at de tisser når de ikke har bleie på.

I går hadde vi et slags gjennombrudd, for hun pleier ofte si fra når hun har gjort fra seg. Hun går gjerne ut feks og tisser på gresset også kommer hun inn og sier fra at hun tisset og viser meg hvor.

Mens i går ville hun gjerne på do. Hun satt lenge og prøvde intenst å få noe ut. Hun presset liksom så veldig og var urolig men ba ikke om å få komme ned. Hun pekte på tissen og sa "kommer snart". Hun klarte ikke gjøre noe der, men et minutt senere tisset hun på gulvet.

Høres kanskje ut som et uhell men for meg så var det en liten seier. Jeg tror ganske sikkert at hun kjente at hun måtte tisse, men bare ikke klarte å slippe seg.

Det skal sies at jeg aldri presser henne til å gå uten bleie eller sitte på do. Jeg pleier derimot å skryte de gangen hun vil sitte på do :)

Da gutten min begynte å varsle når han tisset + begynte å gå på do av og til, tenkte jeg at vi egentlig kunne tatt av bleien med en gang. Men det passet litt dårlig akkurat da, så vi ventet et par måneder og har nettopp sluttet nå. Vi valgte rett og slett en uke der vi har mulighet til å være hjemme og følge det opp sånn at han forhåpentligvis har kontroll på det til bhg begynner. Han er forresten 2,5 år.

Jeg synes forresten det var helt greit å "gjøre det over natta". Hvis vi vekslet mellom bleie/ikke bleie ble han bare forvirret og usikker og jeg følte at vi ikke kom noen vei med det egentlig.

Endret av abella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...