Anonym bruker Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Jeg er 19 år, og skal flytte nå om en uke. Jeg må da flytte til en annen by på grunn av skole, og ser behovet for bil fordi jeg bor et stykke unna barnehage og skole. Jeg har klart å spare opp ca 220.000 kr som jeg har stående på konto. Jeg er veldig usikker på om jeg skal kjøpe en trygg bil som jeg kan reise med, eller om jeg skal kjøpe ett skrap som IKKE er trygt! Den bilen jeg har sett er en VW passat 2008 modell til ca 180.000 kr. Jeg Må ha bil, men er det tidlig å kjøpe noe "luksus"? Håper noen skjønner hva jeg mener, og kom gjerne med gode forslag. Ser jo også at de pengene kan settes av slik at jeg kan ta opp lån til leilighet senere. Kjøper jeg bil, har jeg kun stipend å leve av, så dette er jo kun tap på alle måter.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 1. august 2012 #2 Skrevet 1. august 2012 Du kan nok finne en billigere bil som ikke er skrap og som er trygg vil jeg tro?
Contura Skrevet 1. august 2012 #3 Skrevet 1. august 2012 Jeg hadde heller kjøpt meg en billig bil og latt pengene stå til bolig;)
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Ja, det er kjempedumt, du trenger pengene til bolig. Jo dyrere bil, jo dyrere forsikring. Og jo yngre du er, jo dyrere forsikring. Bil er alltid et tap, og det er mange utgifter på et år, du kan godt klare deg med en mye billigere bil. Mulighet til å eie egen bolig om noen år burde veie tyngst.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 1. august 2012 #5 Skrevet 1. august 2012 Det fins en mellomting mellom en bil til 180 000,- og et skrap. Det er faktisk et hav av mellombiler som er rimeligere, men fortsatt trygge og gode. Sjekk med ulike forhandlere og husk å ha bilen på NAF garantitest etter at du har kjøpt bilen. Det høres også mindre lurt ut siden du faktisk ikke har råd til bilen.
klg,2 boys now:) Skrevet 1. august 2012 #6 Skrevet 1. august 2012 Dyrere bil dyrere forsikring???hehe den var ny det stemmer helt klart ikke. Synes det var lurt og kjøpe den bilen driftsikre biler,hvis du ikke har mulighet til og Evt ha bilen på verksted både med utgiftene og det og bli uten bil. Bilene i dag synker fort i verdi så begynner du og kjøpe en bil som er mye billigere,kan du regne med det blir mer utgifter. Pris på forsikring er avhengig av kræsj frekvens på den nevnte bil,ikke prisen på bilen.også en viktig faktor,sikrere bil= billigere forsikring
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 1. august 2012 #7 Skrevet 1. august 2012 Dyrere bil dyrere forsikring???hehe den var ny det stemmer helt klart ikke. Synes det var lurt og kjøpe den bilen driftsikre biler,hvis du ikke har mulighet til og Evt ha bilen på verksted både med utgiftene og det og bli uten bil. Bilene i dag synker fort i verdi så begynner du og kjøpe en bil som er mye billigere,kan du regne med det blir mer utgifter. Pris på forsikring er avhengig av kræsj frekvens på den nevnte bil,ikke prisen på bilen.også en viktig faktor,sikrere bil= billigere forsikring En bil til nesten 200 000 med full kasko vs. en til 40 000 og bare ansvarsforsikring? Please...
klg,2 boys now:) Skrevet 1. august 2012 #8 Skrevet 1. august 2012 Hæ?hehe.du må sette deg inni hva forsikringen dekker.er ikke bare og "ha" forsikring. Har du bare ansvar og kræsjer og det er din skyld,så vil det bli en dyr lærepenge.
Anonym bruker Skrevet 1. august 2012 #9 Skrevet 1. august 2012 Hæ?hehe.du må sette deg inni hva forsikringen dekker.er ikke bare og "ha" forsikring. Har du bare ansvar og kræsjer og det er din skyld,så vil det bli en dyr lærepenge. Ikke nødvendigvis. Da må du regne på hva du betaler i forsikring på den dyre bilen vs. forsikring på den rimeligere bilen og da vil ofte regnestykket vise at det å selv erstatte den rimelige bilen er langt billiger enn alle forsikringspengene du har betalt inn (i åresvis) på den dyre bilen.
Kliko Skrevet 1. august 2012 #10 Skrevet 1. august 2012 La pengene stå. Kjøp deg heller en bil i 50.000 kr klasse, og la pengene stå til du trenger bolig
fikas Skrevet 1. august 2012 #11 Skrevet 1. august 2012 Bare som ett stikk til forsikring. En "regel" er å ikke ha full kasko på bil til under 100 000 kr, fordi det ikke vil lønne seg i en evt ulykke. Full kasko er for dyrere biler hvor man har mer å dekke, for å si det sånn. Forsikring er ikke dyrere jo dyrere bilen er, sånn sett. Men er du nitten år og eier en 2008 mod bil så kan jeg garantere at det blir en dyr affere! Du må ha ungdomsforsikring og bygge opp bonus. Min anbefaling er å kjøpe en mellomklassebil. Mange er blitt veldig for lyd med f.eks kia som er ett billigmerke som har hatt dårlig rykte men som har kommet seg veldig! Mitt beste råd er å snakke med noen du kjenner som har litt peiling og som kan hjelpe deg (helst noen som ikke er "opphengt" i ett merke/type,' men som kan hjelpe deg å finne noe som er trygt, billig og bra lykke til!
Jaffs Skrevet 1. august 2012 #12 Skrevet 1. august 2012 Kjøp en eldre toyota modell så har du bil helt inn i evigheten De er billige, driftsikre og du får har lite tull med de.
Netti*** Skrevet 1. august 2012 #13 Skrevet 1. august 2012 Ville gått for en billigere bil. Da jeg var i begynnelsen av 20 åra kjøpte jeg bil til 115000. Kjempe bil. Solgte den 6 år seinere til 80000. Du får bra bil til 100000 også. Da har du forsatt en bra buffer som er god og ha. Lykke til med flytting og bilkjøp :-)
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 1. august 2012 #14 Skrevet 1. august 2012 Kjøp et skrap av merke Toyota, det kommer du langt med. Jeg betalte 23 000 for en hundgammel Toyota for to år siden, den går som ei klokke Spar pengene til bolig. En bil er aldri en investering!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå