Gå til innhold

Første gang jeg er gravid. og mange spm ;)

Anbefalte innlegg

Heisann alle sammen :) Det er første gang jeg er gravid og lurer på så mye vet dere :P hehe, håper dere vil dele deres erfaring.. Er det noen av dere som har hatt en del mageknip i førsten av svangerskapet? og jeg har hatt myyye menssmerter, vondt i hodet, støl i magen, utrooolig ømme bryst (kan nesten ikke ha på bh når d er som værst..) og gråter av d meste som er trist eller rørende. går på do ofte. føler meg veldig oppblåst. noen som har litt mer erfaring? :)

Fortsetter under...

Er veldig typisk å ha smerter i nedre del av magen fordi livmoren vokser mye og det kjennes godt at den strekker seg. Jeg kjenner det veldig når jeg har sitti sammenkrypt i sofaen i lang tid og reiser meg opp. Da stikker det skikkelig i magen.

Luft i magen er også veldig typisk fordi fordøyelsen din nå har begynt å jobbe tregere for at kroppen skal ha enda bedre tid til å ta opp alt av næringsstoffer før det går videre i systemet. På den måten får fosteret det den trenger. Og også kroppen din.

Hormonene er en skikkelig berg og dalbane, men for meg stabiliserte det seg greit i andre trimester og så var det en skikkelig heisatur etter fødsel igjn ;)

Brystene mine har heldigvis ikke blitt så ømme før fødsel, men det er jo veldig individuelt hvordan det utarter seg. Det dannes jo så mye nytt vev i brystene og mye som skal skje også der slik at melkeproduksjonen kommer i gang.

Vondt i hodet og svimmelhet kan fort komme sv jernmangel. Jeg prøver å spise brødskiver med leverpostei for å få i meg nok jern for jeg blir helt ør bare jeg dusjer. Husk også på å drikke mye vann! :)

Takk for litt deling av erfaring :) Brødskive med leverpostei er kanskje greit ja.. trenger nok en del jern merker jeg.. men har du noen tips om hva som er greit og drikke? prøver og holde meg unna brus og drikke med sukker.. men jeg er å lei vann.. drikker melk men kan jo ikke drkke det hele tiden.. det står så mye rart rundt omkring.

Jeg drikker stort sett vann, men så lenge du får i deg væske er jo det det beste. Klart du skal holde deg unna sukkerholdig drikke, men det er bedre enn ingenting og du ikke klarer smaken av annet i starten.

Melk har jeg ikke sjans til nå, alle melkeprodukter gjør meg kjempekvalm hehe... Men hva med usukret saft? Her har vi alltid funsaft, det er jo kunstig søtning da forsåvidt...

Nei har ikke så mange andre tips, enn at noe væske er bedre enn ingen væske! :) og at vann er det beste. :)

De første ukene (opp til rundt 12 uker) hadde jeg mye mens-smerter. Tenkte mange ganger "herregud, nå mister jeg", men ingen blod heldigvis. Livmoren strekker seg for å lage plass til den lille. Brystene mine var så ømme i starten jeg fikk vondt bare samboer kikket på de :P

I andre trimester, rundt uke 16 hadde jeg ingen symptomer i det hele tatt. Var redd jeg skulle ha mistet uten jeg hadde merket det (ma), men ifølge brukerne her på forummet var det helt vanlig å ikke ha så mye symptomer hele tiden ;) Og på UL var det en sprell levende krabat!

Jeg fant en morsom lenke igår som jeg legger med: http://www.babyverden.no/Gravid/Parforholdet/Til-alle-menn-sannheten-om-gravide/

Føler det er veldig sant mye av det som står det, men jeg er hittil velsignet med å slippe unna hemorider og åreknuter. Men jeg føler meg som en super-hormonell tenåring da, ler og griner om en ann :P

De første ukene (opp til rundt 12 uker) hadde jeg mye mens-smerter. Tenkte mange ganger "herregud, nå mister jeg", men ingen blod heldigvis. Livmoren strekker seg for å lage plass til den lille. Brystene mine var så ømme i starten jeg fikk vondt bare samboer kikket på de :P

I andre trimester, rundt uke 16 hadde jeg ingen symptomer i det hele tatt. Var redd jeg skulle ha mistet uten jeg hadde merket det (ma), men ifølge brukerne her på forummet var det helt vanlig å ikke ha så mye symptomer hele tiden ;) Og på UL var det en sprell levende krabat!

Jeg fant en morsom lenke igår som jeg legger med: http://www.babyverden.no/Gravid/Parforholdet/Til-alle-menn-sannheten-om-gravide/

Føler det er veldig sant mye av det som står det, men jeg er hittil velsignet med å slippe unna hemorider og åreknuter. Men jeg føler meg som en super-hormonell tenåring da, ler og griner om en ann :P

Jeg går og tenker hele tiden at ånei, nå går d galt. Men neida. Gleder meg bare til jeg er "trygg". Takk for linken. Skal inn og titte litt jeg. ;-)

Hormonell ja, huff synes synd på samboeren min :-P

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...