snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Jeg sliter fryktelig med blodprøver, vet en må tas ved hver graviditet. Dette gruer jeg meg mere til enn fødselen. Sprøtt jeg vet, men kan virkelig ikke styre det. Jeg bruker emla krem men etter 2-3 glass kjenner jeg press eller stikk i armen, da er det over og ut for min del. Da blir jeg liggende på gulvet meg en sånn spy boks, og vann. Svimmel og dorlig. I dag måtte de stikke to ganger og punkterte åren, må tilbake neste uke og ta resten av prøvene. Tok 2 av 5 glass i dag. Noen som har kommet over dette, Evt hvordan! Jeg er villig til å prøve det meste, for jeg vet jo det er psykisk. Kan slite med både søvn og mat i forkant.
Neffi78 Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Drikk sukkerholdig drikke like før du går inn. Det hjelper mot blodtrykks fall. Og emela kremen bør sitte på i minst 1 time før og tas av ca 10 min før stikking. Spørr legekontoret om du kan få ligge på benken under stikking. Lettere å slappe av;)
Neffi78 Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Spørr om de kan bruke butterfly nål. Da kjenner du ikke flaske bytte
Bentix Skrevet 31. juli 2012 #4 Skrevet 31. juli 2012 Jeg sliter fryktelig med blodprøver, vet en må tas ved hver graviditet. Dette gruer jeg meg mere til enn fødselen. Sprøtt jeg vet, men kan virkelig ikke styre det. Jeg bruker emla krem men etter 2-3 glass kjenner jeg press eller stikk i armen, da er det over og ut for min del. Da blir jeg liggende på gulvet meg en sånn spy boks, og vann. Svimmel og dorlig. I dag måtte de stikke to ganger og punkterte åren, må tilbake neste uke og ta resten av prøvene. Tok 2 av 5 glass i dag. Noen som har kommet over dette, Evt hvordan! Jeg er villig til å prøve det meste, for jeg vet jo det er psykisk. Kan slite med både søvn og mat i forkant. Jeg skjønner deg så utrolig godt!!! Har det på samme måten, takler ikke tanken på blodprøver. Synes det er helt forferdelig, blir svimmel og uvel om det tar for lang tid eller mange glass. Er bare psykisk hos meg også, for syns ikke det er så vondt. Må man virkelig tappe 5 glass når man er gravid?? Uff For meg hjelper det kjempe mye om jeg kan få ligge på en benk, jeg bare sier i fra at jeg er nødt til å ligge. Da får jeg slappa litt bedre av.
Rosarose8 Skrevet 31. juli 2012 #5 Skrevet 31. juli 2012 Tror det mest effektive er å ligge flatt når de tar prøven og 15-30 minutter etterpå. Sikker mye selv og med denne strategien går det stort sett greit:)
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 31. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 31. juli 2012 takk fikk ligge andre gangen de stakk i dag, men da ble jo åren punktert skal prøve sukker, og håper virkelig jeg klarer de tre siste glassene. jeg håper virkelig jeg klarer komme meg over dette, for er utrolig slitsom psykisk. hvertfall nå som jeg vet jeg må tilbake
Rosarose8 Skrevet 31. juli 2012 #7 Skrevet 31. juli 2012 Tror ikke det var noen sammenheng med at du lå flatt og at de bommet. Et dårlig stikk, enkelt og greit. Ikke alltid så lett å stikke pasienter som er så redde. Tror det kommer til å gå veldig bra hvis du følger rådene ovenfor og be om at den som stikker deg er erfaren. Fokuser på babyen. Du kommer til å være så stolt når de er ferdige og da er det en stund til neste gang:)
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 31. juli 2012 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2012 ja hadde det ikke vært for lille hadde jeg neppe tatt prøven men satser på det ordner seg. dette er jo en av det tingene man bare må gjøre.
tuppelure82 Skrevet 1. august 2012 #9 Skrevet 1. august 2012 Støtter hun som sier du burde be de om å bruke butterfly. (Er en nål som har en lite slange som de koble opp glassene på en etter en. Nåla er liten og du vil ikke kjenne bevegelse eller at de bytter glass eller noe).
CamillaJ Skrevet 1. august 2012 #10 Skrevet 1. august 2012 Åh, kjære vakre vene! Jeg hadde det likedan tidligere! NÅ er blodprøver helt ok, men med vaksiner, sprøyter osv. svimer jeg av. HÅper du finner noe som funker for deg! -Teknikken for Å fÅ til Å ta blodprøver for min del er Å spise i forkant. Aldri være sulten før et stikk, for da begynner jeg Å grine. -Prøver alltid Å finne noe pÅ veggen som jeg kan fokusere pÅ. Liker best de legekontorene der de har et dikt eller noe man kan lese mens man blir stukket. Om de ikke har det synger jeg en sang inni hodet mitt sÅnn at jeg fokuserer pÅ noe annet. -Ellers er denne berømte butterflynÅlen et underverk nÅr det kommer til blodprøver! Jeg har sagt fra i forkant hver gang at jeg hater nÅler og at det er viktig for meg at det gÅr fort og at jeg ønsker Å bruke butterflynÅl. De pÅ legekontorene virker Å synes det er greit at man vet hva som mÅ til for at man skal ha det mest mulig behagelig! -Ha gjerne med deg noen som venter pÅ deg pÅ legekontoret sÅnn at du har noen Å prate med pÅ forhÅnd og i etterkant. Bare sÅ man slipper Å sitte der Å svette i hender og fÅ vondt i magen av Å grue seg.
Bentix Skrevet 8. august 2012 #11 Skrevet 8. august 2012 Jeg sliter fryktelig med blodprøver, vet en må tas ved hver graviditet. Dette gruer jeg meg mere til enn fødselen. Sprøtt jeg vet, men kan virkelig ikke styre det. Jeg bruker emla krem men etter 2-3 glass kjenner jeg press eller stikk i armen, da er det over og ut for min del. Da blir jeg liggende på gulvet meg en sånn spy boks, og vann. Svimmel og dorlig. I dag måtte de stikke to ganger og punkterte åren, må tilbake neste uke og ta resten av prøvene. Tok 2 av 5 glass i dag. Noen som har kommet over dette, Evt hvordan! Jeg er villig til å prøve det meste, for jeg vet jo det er psykisk. Kan slite med både søvn og mat i forkant. Hvordan gikk det med deg? Har du fått tatt resten av blodprøvene?
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 8. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 8. august 2012 Hei hei joda med mann og barn som hold mor i hånden, klarte jeg 4 glass på rappen ;-) lå helt flatt, fikk vann og hadde en flink stikke dame ;-) Så det var min løsning, en distrasjon ( om det er rett ord aner jeg ikke) Men veldig stolt og glad :-) Ferdig for denne gang ;-) Takk for alle svar!! :-D
Bentix Skrevet 8. august 2012 #13 Skrevet 8. august 2012 Så bra, da var du jo kjempe flink =) Jeg skal ta de prøvene + stoffskifte prøver om noen uker og gruer meg masse allerede. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å ta så mange glass på en gang. Jeg blir mer og mer uvel til lengre tid det tar. Huff.. håper jeg også får en bra stikkedame!
Audix78 Skrevet 8. august 2012 #14 Skrevet 8. august 2012 (endret) hvorfor i all verden skal de ha så mye blod? trodde de bare trengte 3 glass? Endret 8. august 2012 av Audix78
snart3-4-5barnsmor.87 Skrevet 8. august 2012 Forfatter #15 Skrevet 8. august 2012 Jeg tok 3 i 08,4 i 10, og 6! I 2012. ( 2 første tirsdagen, og 4 denne tirsdagen) Aner ikke hva de skal med så masse blod. Men så spør jeg veldig lite, og bare stoler på legene. Men tror jeg skal spørre ved neste kontroll, bare sånn at jeg vet ;-) Men absolutt ikke dumt å ha med noen som kan ta vekk tankene på stikket, hjalp meg utrolig masse. ( for svimte nesten av før jeg gikk inn, for var ikke bestemt mannen skulle bli med inn)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå