Gå til innhold

Keisersnitt.

all by myself

Anbefalte innlegg

Da er jeg hjemme fra kontroll og har fått innvilget keisersnitt på mine to setebarn. Nå som det er i orden lurer jeg på om det er riktig eller om jeg bare er feig...men samtidig kunne jeg aldri tilgitt meg selv hvis jeg lot meg overtale til setefødsel og noe hadde skjedd når jeg er såpass redd i utgangspunktet. Legen mente også at hvis jeg skulle gå for vaginal fødsel burde jeg være klar for det og ikke så redd som nå. Så da får jeg heller leve med litt smerter i etterkant. Godt å ha det avklart hvertfall. Om fjorten dager er jeg trebarnsmor. Det er rart å tenke på det. Nå er svangerskapet snart over...det har gått så fort.

Fortsetter under...

Syns ikke du skal bruke energi på å tenke på om du har tatt det rette valget eller ikke. Du har gjort en vurdering og fått mehold på det, og da er nok det det rette for deg:) Jeg vet ærlig talt ikke hva jeg gjør om mine to bestemmer seg for å komme med rompa først, men vil nok tenke meg om både tre og fire ganger, og som deg ha være i tvil. Masse lykke til dine siste uker som tvillinggravid, og ikke minst med keisersnitt og møtet med babyene dine:D Det kommer nok til å gå supert:)

Jeg har ikke flerlinger, men jeg har tatt to keisersnitt, og jeg er helt enig med forrige innlegg: Ikke bruk energi på å tenke på dette. Du kommer til å trenge alle kreftene du kan få framover, ikke påfør deg selv dårlig selvtillit og vonde tanker helt unødvendig! Keisersnitt er IKKE en enkel løsning, og det er heller IKKE en "feig" løsning.

Bruk tiden på å slappe av som best du kan og forberede deg på det du faktisk SKAL gjennom, ikke tenke på det du IKKE skal gjennom. Jeg synes det legen sa høres veldig fornuftig ut - det høres ikke ut som en god idé å skulle føde to setebarn uten å være positivt innstilt til det.

Endret av meg80 Okt08gutt + Jan11Gutt

<p>Fra et medisinsk ståsted tror jeg nok mange leger og gynekologer ville tenke at du gjorde et riktig valg:</p>

<p> </p>

<div class="post entry-content ">Denne store, svært gode studien viser at keisersnitt er det minst risikable ved seteleie. <a class="bbc_url" href="http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11052579" rel="nofollow external" title="Ekstern lenke"><font color="#0f72da">http://www.ncbi.nlm....pubmed/11052579</font></a><br />

<br />

Se spesielt på denne setningen: "Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56.7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group"<br />

<br />

Basert på denne studien som er omfatter mange personer og er publisert i et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrifter, ville jeg aldri gått for <span class="searchlite"><font color="#ff0000" style="background-color: #ffff00">setefødsel</font></span> fremfor keisersnitt hvis barnet ikke snur seg. Jordmødre driver propaganda for å få til setefødsler, men forskningsresultatene er svært klare på dette området. <span class="searchlite"><font color="#ff0000" style="background-color: #ffff00">setefødsel</font></span> er risikabelt for barnet!<br />

<br />

Sammendrag av studien:<br />

<br />

<br />

<br />

<font size="2"><strong class="bbc">Abstract</strong><br />

<br />

<strong class="bbc">BACKGROUND:</strong></font><br />

<br />

For 3-4% of pregnancies, the fetus will be in the breech presentation at term. For most of these women, the approach to delivery is controversial. We did a randomised trial to compare a policy of planned caesarean section with a policy of planned vaginal birth for selected breech-presentation pregnancies.<br />

<font size="2"><strong class="bbc">METHODS:</strong></font><br />

<br />

At 121 centres in 26 countries, 2088 women with a singleton fetus in a frank or complete breech presentation were randomly assigned planned caesarean section or planned vaginal birth. Women having a vaginal breech delivery had an experienced clinician at the birth. Mothers and infants were followed-up to 6 weeks post partum. The primary outcomes were perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity; and maternal mortality or serious maternal morbidity. Analysis was by intention to treat.<br />

<font size="2"><strong class="bbc">FINDINGS:</strong></font><br />

<br />

Data were received for 2083 women. Of the 1041 women assigned planned caesarean section, 941 (90.4%) were delivered by caesarean section. Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56.7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group (17 of 1039 [1.6%] vs 52 of 1039 [5.0%]; relative risk 0.33 [95% CI 0.19-0.56]; p<0.0001). There were no differences between groups in terms of maternal mortality or serious maternal morbidity (41 of 1041 [3.9%] vs 33 of 1042 [3.2%]; 1.24 [0.79-1.95]; p=0.35).<br />

<font size="2"><strong class="bbc">INTERPRETATION:</strong></font><br />

<br />

Planned caesarean section is better than planned vaginal birth for the term fetus in the breech presentation; serious maternal complications are similar between the groups.</div>

Annonse

• 2 uker senere...

Da var mine to mirakler født. Rett før tolv i formiddag kom de ut i verden. Jenta 3350 gram og 51cm, storebror rett bak med sine 3210 gram og 49 cm. Store og fine med andre ord. Ivrige på puppen begge to så håper å få til amming. Nyter synet av dem mens de sover i "balja" si. En noe tøff dag med svimmelhet, oppkast og kvalme, men alt i alt gikk ting veldig fint. Lykke til dere andre og takk for meg.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...