stepappa Skrevet 31. juli 2012 #1 Skrevet 31. juli 2012 Jeg er stepappa til en jente på 5. Hun blir 6 om to måneder. Hun er bortskjemt og veldig egosentrisk. Hun vil ikke gjøre noen ting og hver gang hun er alene med meg hjemme og jeg blir/prøver være streng er det full skrik og hyling etter mamma. Jeg har ikke barn selv. Jeg synes at å sutte på tåteflaske med varm melk når hun snart er 6 er drøyt, mener også hun snart bør lære å gå på egne bein og ikke forlange at vi skal bære henne hver gang det blir mer enn 25meter å gå, samt så mener jeg at vi bør droppe trillevogna I skrivende stund ligger hun på rommet og trasser fordi hun ikke ville pusse tenner. mao. Ikke ville pusse tenner med meg, men med mamma.
Ikkesåallerværst Skrevet 31. juli 2012 #2 Skrevet 31. juli 2012 Tåteflaske og vogn er vel på tide å kutte ut. At hun ikke vil bli irettesatt av deg som stepappa er nok ganske naturlig, særlig hvis du er strengere enn mor. Men dette får du gjort lite med, annet enn å sette grenser for deg selv. Det er mora som må ta kampen og du må snakke med henne hva du mener burde gjøre annerledes. Jenta vil nok finne det SVÆRT urimelig at det er du som oppdrar henne, og dersom mor også mener du er for streng, så tar seksåringen rotta på deg lett som bare det. Du vil vel sikkert få høre det da, siden du selv ikke har barn. Dette er min mening, andre har sikkert andre synspunkter.
2_små_og_flere_grå Skrevet 31. juli 2012 #3 Skrevet 31. juli 2012 Man må bare være bestemt.. ungene her kan også være skikkelig mammadalt og vil ikke at pappan skal legge dem f.eks, så det kan man oppleve om man er biologiske foreldre eller steforeldre Aldri hørt om 6 åringer som får tåteflaske og sitter i vogn Det burde da vært borte for ett par år siden og vel så det Høres ut som jenta blir dullet med og skjemt bort altfor mye og det vil ikke være positivt for henne i lengden heller.. Tror du og mor må ta en prat
Giss Skrevet 1. august 2012 #4 Skrevet 1. august 2012 Det er moren du skal ta det med, ikke jenten. Nå vet jeg jo ikke hvilken tone du snakker til henne i men min erfaring er at det funker bedre å være bestemt men vennlig enn å være streng og sint. Det kan være vanskelig å oppbygge et stebarn-steforelder-forhold som fungerer. Om dere ikke allerede har det vil min anbefaling være at du fokuserer på å bygge opp et bra forhold dere imellem - uansett hva du ellers synes om hennes oppførsel. Og så tar du en rolig snakk med moren uten å anklage når dere er alene. Du kan uansett ikke gjøre noe med fortiden så prøv å få jeres felles fokus over på hva dere kan gjøre sammen nå for å hjelpe jenten videre i utviklingen sin. Det er sansynligvis et ganske sårt tema for moren. Lykke til.
stepappa Skrevet 2. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 2. august 2012 Takker for svar. Jeg er aldri sint, skriker osv. Er bestemt i tonen. Thats it.! Jeg er ikke for streng, men mener hun bør høre mere på oss voksne. For slik det er nå så er hun sjefen her. Og det er så lett å gi etter for å ungå all den skrikinga også. Spesielt når man er ute blant folk, i butikker osv .... Leste noe om timeout. får snakke med moren og kanskje prøve det http://www.parenting.org/article/time-out-guidelines-parents
marsgutt 2013 Skrevet 4. september 2012 #6 Skrevet 4. september 2012 Takker for svar. Jeg er aldri sint, skriker osv. Er bestemt i tonen. Thats it.! Jeg er ikke for streng, men mener hun bør høre mere på oss voksne. For slik det er nå så er hun sjefen her. Og det er så lett å gi etter for å ungå all den skrikinga også. Spesielt når man er ute blant folk, i butikker osv .... Leste noe om timeout. får snakke med moren og kanskje prøve det http://www.parenting.org/article/time-out-guidelines-parents timeout bruker vi hjemme og d fungerer av og til. bare husk og forklar barnet hvorfor det blir satt i timeout og vær konsekvent.
Elefanten Skrukkeskinn Skrevet 15. mars 2013 #7 Skrevet 15. mars 2013 Jeg er stepappa til en jente på 5. Hun blir 6 om to måneder. Hun er bortskjemt og veldig egosentrisk. Hun vil ikke gjøre noen ting og hver gang hun er alene med meg hjemme og jeg blir/prøver være streng er det full skrik og hyling etter mamma. Jeg har ikke barn selv. Jeg synes at å sutte på tåteflaske med varm melk når hun snart er 6 er drøyt, mener også hun snart bør lære å gå på egne bein og ikke forlange at vi skal bære henne hver gang det blir mer enn 25meter å gå, samt så mener jeg at vi bør droppe trillevogna I skrivende stund ligger hun på rommet og trasser fordi hun ikke ville pusse tenner. mao. Ikke ville pusse tenner med meg, men med mamma. Dette høres temmelig spesielt ut, med tåteflaske, vogn og krav om bæring på en snart 6-åring.. Mitt spørsmål er hva mor sier til alt dette? Syns hun det er greit? Sikkert vanskelig for deg å ta denne kampen alene. For det høres absolutt ut som det er en kamp som må taes, og det snart! For deres og hennes del. Hun begynner jo snart på skolen! Da vil hun nok møte noen undrende barn i klassen hvis hun krever disse tingene. Lykke til!
snøsnø Skrevet 3. april 2013 #8 Skrevet 3. april 2013 Det høres ut som om du og moren skal ta en prat om reglene. Det blir vanskelig for deg å ha egne regler, men samtidig skjønner jeg at du må sette noen grenser når barnet så til de grader får lov til å være baby. Barnet skal begynne på skolen til høsten. Skal hun kjøres i vogn og ha tåteflaske i sekken? Hvis du vil gjøre noe på egen hånd for å avhjelpe dette, råder jeg deg til å alliere deg med barnet og gjøre det til ett prosjekt å overraske mamma med ulike ting (ferdigheter e.l.) Lykke til!
Sjøbanan Skrevet 6. april 2013 #9 Skrevet 6. april 2013 Jeg har liten tro på timeout - tror ikke jenta det er noe i veien med, og synes ikke hun skal straffes for moren (og farens) ettergivenhet. Jeg synes det høres ut som både barn og dere lider under dette, men merk at du nok sikkert vil møte litt motstand hvis du tar dette opp med mor - for det er et veldig sårt tema! Kanskje de har vært litt ettergivende på grunn av at de har dårlig samvittighet for samlivsbrudd? Jammen om jeg vet hva du bør gjøre, men jeg anbefaler deg å ta dette opp på en forsiktig måte (og ikke komme drassenden med ganske radikale forslag som å begynne med time out og lignende). Jesper Juul har en fin bok som heter 'Kunsten å s nei', som dere kanskje kan se i litt sammen? (Nå har jeg riktignok ikke lest den selv, men har lest andre ting av Jesper Juul og synes han tenker riktig om mye). Lykke til!
Appelsinpiken Skrevet 6. april 2013 #10 Skrevet 6. april 2013 Er bare å ta kampene og stå på ditt. Selv er jeg stemor, og jeg og mannen er enig i de store linjene når det gjelder oppdragelse, menn jeg er nok desidert strengest av oss to. Er så konsekvent jeg bare klarer, så bonusen er helt trygg på hvor mine grenser. (men det er dtadig testing av hvor langt de kan tøyes ). Hos sun far prøver hun stadig å grines seg til viljen sin, og ofte går det også, men hos meg vet hun at det ikke går så da gir hun seg fortere. Men det viktigste er at du og moren blir enige!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå