Gå til innhold

Noen som kjenner til/har erfaring med Greyhound som hunderase? Er blitt litt interessert i den rasen :) U/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har hørt at det er en perfekt familiehund. De trenger ikke mye aktivitet og lange turer. Selv om de er flinke til å springe har de ikke et stort behov for det for å trives. De liker like godt å ligge å sløve og er veldig kosete. Så eg program på animal planet om det.

Greyhounder har behov for å få strekt seg ut skikkelig flere ganger i uka. Altså må/bør de få springe løs en kort stund (ca et kvarter) der de kan springe på maksfart. Men da bør det være på et inngjerdet område siden mynder generelt har veldig sterkt jaktinstinkt og de lukker ørene helt hvis de jager etter noe. Man har ikke sjans på å få stoppet de, og de løper gjerne rett foran biler hvis de jager noe. :/ Vi brukte en inngjerdet fotball-/friidrettsbane. Hadde en avtale med de som eide den at vi kunne bruke den til avtalt tid så lenge vi ryddet opp evt drit etter oss. ;) De trenger også daglige turer, som alle andre hunder.

Men de kan godt ligge på sofaen leeeeenge, og de elsker å ligge krøllet sammen under et varmt teppe. Min lærte seg å ta på pleddet sitt selv, og laget seg gjerne et rede på badegulvet der vi hadde varmekabler. De tåler kulde dårlig, og må kles på i kaldt og vått vær.

De er snille og rolige hunder som er "myk" i gemyttet, hvis du skjønner meg rett, og finner på lite hyss. De tåler dårlig hard håndtering (høy rpoing/kjefting, truende kroppsspråk, å legges i gulvet, slåing etter de etc), og kan bli helt nervevrak av det. :( Og de passer dårlig til å ha på kennel i ferier, du kan få tilbake en helt ødelagt hund. Lettstelte hunder da, bare å børste over de med en svinebustkost en gang i uka og vaskes når det trengs.

Du kan jo se på greyhoundklubbens nettsider, der står det en del om de :) Jeg personlig liker alle myndehundene jeg har hatt og spesielt fordi de er veldig lette å ha med å gjøre.

Takk for svar begge to.

Cimorene: vet du ca levealder i forhold til andre raser? Er det spesielle plager/sykdommer forbundet med rasen?

Og synes dunde går greit med andre hunder?

Har vokst opp med hunder, men da lett blanding av rase ;)

Har bare blitt litt fascinert av disse hundene i det siste, men ikke opplevd en på nært hold kan du si :)

Vet du om rasen er vanlig i Norge?

Takk for svar begge to. Cimorene: vet du ca levealder i forhold til andre raser? Er det spesielle plager/sykdommer forbundet med rasen? Og synes dunde går greit med andre hunder? Har vokst opp med hunder, men da lett blanding av rase ;) Har bare blitt litt fascinert av disse hundene i det siste, men ikke opplevd en på nært hold kan du si :) Vet du om rasen er vanlig i Norge?

Så bra du liker de, mynder er veldig gode hunder som er lette å ha med å gjøre. :)

Som andre myndehunder er Greyhounds en sunn rase, lite arvelige sykdommer. Men de kan lett få tarmslyng, så etter de har spist må de være i ro en liten halvtimes tid. Så man må planlegge måltidene litt. De kan også få liggesår hvis de ikke har et mykt sted å ligge pga at de har såpass lav fettprosent. Enkelte linjer kan være plaget av tannsten, så tannpuss er lurt å starte med som valp. De lever vel sånn 10-12 år. Vår ble 11,5 år gammel før han døde.

Det finnes jo mindre myndehunder som har mange av de samme rasetrekkene til greyhounds, whippet er en kjempegod familiehund og italiensk mynde (italian greyhounds) er miniversjonen og utrolig sjarmerende. Begge de to rasene har jo samme type utsende, bare mindre. Og greyhounds elsker jo å ligge godt innpakket i pledd og strekke de fire mil lange bena sine rett ut i lufta, så de tar gjerne litt plass. :P De mindre trenger også tilsvarende mindre trening, men de også trenger å få løpe fritt.

Mynder er veldig flokkorientert og knytter seg tett til eier og andre hunder. Men små hunder (altså miniatyrhunder) kan lett bli et bytte som skal jages når de er ute, så man bør være litt obs på det. Alle jeg har kjent som har hatt mynder, har hatt mer enn en, så man blir raskt bitt av basillen. ;) De trives ikke alene hjemme, så det er ofte kjekt å ha flere hunder så de har selskap. De jeg har vært i kontakt med, går godt overens med andre hunder.

Greyhounds er vel ikke så veldig vanlig i Norge, siden vi ikke driver med noe veddeløp som f.eks england. Men det finnes norske oppdrettere. Greyhounds i Norge ales etter utseende, helse og gemytt, ikke etter fart. :) Du kan jo kontakte en oppdretter hvis de er nær deg og få hilse på greyhounds der før du bestemmer deg. De har jo også erfaring i hva slags type familier de passer i, så da får du sikkert gode råd med det samme om greyhounds er noe for din familie. :)

Endret av Cimorene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...