Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg har fått tilbud av en venn (vi bor langt fra hverandre) om at han kan hjelpe meg til å bli gravid. Han har nå voksne barn fra før men ikke samboende med moren. Vi har ikke diskutert detaljer og vi skal vurdere hver for oss for og mot argument. Er det noen som har erfaring fra lignende konstellasjon?

Takknemlig for tilbakemeldinger

Fortsetter under...

hei, jeg har vel aldri fått et slikt tilbud, men jeg vurderte noen single kamerater uten barn... det ble til at jeg aldri spurte. jeg fant ut at jeg ikke ønsket å ha den type tilhørighet til de. jeg liker de som venner men ønsket de ikke som far til mine barn.

Ingen erfaring, men har litt problemer med å se hvordan det skulle fungere i praksis. Han blir jo far til barnet. Hva skal du fortelle barnet når det spør etter far? Far blir pliktig til å betale bidrag - er han klar over det eller er tanken at du skal lyve til NAV? Hva hvis far plutselig finner ut han vil bli involvert? Er det greit for deg og for barnet? Hvis du da har løyet til NAV og de finner ut av det, er du da klar for å betale en klekkelig bot? Hvis du har løyet til barnet, hvordan tror du barnet kan reagere hvis det finner ut at det likevel har en far?

På den annen side skjer sikkert sånne ting rett som det er.

Lykke til med valget.

Huff, Anonym bruker, i svaret ditt er det mye snakk om løgner. Min intensjon er ikke å bli "rik" ved hjelp av NAV støtte jeg har nok penger til å kunne forsørge en familie... Jeg har heller ikke tenkt å lyve til barnet (da hadde jeg heller valgt en ukjent donor). Tror det beste er å diskutere dette med mine venner som har ett litt mer realistisk bilde av meg og min situasjon. Ha ett fint liv! :)

Huff, Anonym bruker, i svaret ditt er det mye snakk om løgner. Min intensjon er ikke å bli "rik" ved hjelp av NAV støtte jeg har nok penger til å kunne forsørge en familie... Jeg har heller ikke tenkt å lyve til barnet (da hadde jeg heller valgt en ukjent donor). Tror det beste er å diskutere dette med mine venner som har ett litt mer realistisk bilde av meg og min situasjon. Ha ett fint liv! :)

Eh.. må bare kommentere en ting og det er at om man velger ukjent donor betyr ikke det at man har tenkt til å lyve til ungen....

Jeg har et fint liv og det håper jeg du også har og fortsetter å ha uansett hva du velger å gjøre. Det var overhodet ikke meningen å insinuere at du vil lyve til NAV for å gjøre deg rik på støtteordninger - det vet jeg av egen erfaring at man blir ikke direkte rik av å få barn :) Jeg bare tror ikke at denne vennen din forstår hva han faktisk tilbyr - er han klar over at han må betale bidrag? For hvis du fører han opp som far så kommer NAV til å kreve nettopp det. Det er det å ikke oppgi fars navn jeg mener vil være å lyve.

Jeg er bare veldig skeptisk til den type ordninger som gjør at man plutselig kan risikere at man har en far som krever mer enn man selv i utgangspunktet hadde tenkt. Det er ikke til å komme bort i fra at den løsningen du skisserer trenger å tenkes nøye gjennom og diskuteres opp og ned og frem og tilbake med han som vil være donor.

Som jeg skrev på slutten av mitt innlegg - det er sikkert mange her til lands som har fått det til å fungere tross alt.

Uansett - lykke til...og det i all mulig beste mening (ingen sarkasme ilagt den hilsenen!!)

Annonse

Å bruke en venn eller bekjent som donor bør være et greit opplegg! Det mÅ da være bedre Å vite hvem donor er enn Å velge en helt totalt ukjendt fra en sædbank!

Tja, slik jeg ser det sÅ Åpner begge deler for problemstillinger som mÅ tenkes nøye gjennom. Er det for eksempel bedre for et barn Å vite hva far heter og hvor han bor, men Å oppleve at han overhodet ikke er interresert i Å stille opp i barnets liv? Kan man stÅ for det Å velge en ukjent donor og dermed velge bort barnets mulighet til Å kjenne halvparten av sin egen lille gen-pool? Hva som er best og verst kan nok diskuteres opp og ned i mente etter min mening.

• 2 måneder senere...

Liker du vennen din er det vel bedre med ham enn at en donor du ikke kjenner skal danne halvparten av barnet ditt!

Vedrørende Lyving, hva med litt nytteetikk?

Hvor rimelig er det at karen skal betale dersom han hjelper deg ?

Og blir regnestykket for staten mye bedre om du drar til Danmark og finner en Anonym donor?

"Liker du vennen din er det vel bedre med ham enn at en donor du ikke kjenner skal danne halvparten av barnet ditt!"

Er det egentlig det, AnoNymMann? Hvor godt vil man kjenne en slik privat donor? Og når barnet vokser til, spør etter far og blir presentert for historien om en snill mann som ville hjelpe mamma, men som ikke vil være far. Hvordan skal barnet ta det? Det er ikke udelt positivt.

"Vedrørende Lyving, hva med litt nytteetikk?

Hvor rimelig er det at karen skal betale dersom han hjelper deg ? "

Spør du NAV så vil nok de si at en far er en far er en far. Og ergo må han betale for seg. Det er ikke mødre som bestemmer det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...