Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vi hadde tråder her inne før, men de har visst "dødd ut"... Hvordan går det med dere nå når de nærmer seg 10 mnd? Mat? Søvn? Motorisk? Sosialt?

Her er det amming morgen og kveld, spiser skive, grøt og middag, og får mme på flaske. Elsker å smake på alt hun får tilbudt, har enda ikke funnet noe hun virkelig ikke liker:)

Ang søvn...vel. Gikk fint da vi vente henne til å sovne selv om kvelden, men så hadde vi en periode med samsoving og nattamming, og nå har vi nettopp kuttet ut nattmaten, så hun sover i sin egen seng hele natten. Dette har jeg gjort siden jeg straks skal ut i jobb (hjelp...), hvis ikke tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg så veldig:) MEN hun våkner ofte om natten, er ikke helt sikker på hvorfor. Hun har to store fortenner som er på vei ut, kan være det plager henne? Roer seg raskt, men kjenner det tar på å få lite sammenhengende søvn.

På dagtid sover hun 1-2 ganger, føler vi er litt mellom behov for en eller to sovinger, har ikke helt funnet ut av det enda. Men sovner greit i vognen når hun er trøtt.

Har gått ett og to skritt noen ganger, men er ikke klar for å virkelig gå enda ser jeg:)

Ellers er hun blid og glad, og har humor:) Det beste er når hun noen ganger begynner å LE under amming....

Fortsetter under...

her sover ikke mini så mye på dagen. men spiser godt. fikk beskjed av helsesøstra å kutte ut nattamming. men det går ikke helt. har akkurat fått han til å sove i sin egen seng. han har ikke begynt å krabbe enda, men åler seg fram dit han vil. går opp på alle fire men kommer ikke fremover. det ene leddet i kneet er litt løst så det knekker hele tiden og ser sånn ut at det popper ut av ledd, men ikke noe å bekymre seg over har legen sagt. får grøt til morgen så litt pupp. så har jeg akkurat innført brødmat til han. og det elsker han. så ett måltid bare med pupp. så 1/3 middagsglass så er det pupp etter det. så kveldsmat som er grøt å pupp. legger han etter storebroren sin som er kl 7. han sover enda. så dette virker lovende på at han vil sove i sin egen seng. han har jo sovet siden meg siden han ble født. han tar hverken sutt eller flaske. han elsker å stå å hoppe, klapper når han er glad og lager kysse lyder. det er så skjønt

husker med storebroren så var det så mye lettere å legge han om dagen og natten. men han fikk flaske da jeg glemte helt vekk å spise å klarte ikke å produsere melk. han tok sutt også. men lurer igrunn på en ting er 7 litt tidlig å legge han?

Hei hei!

Her er det full fart:) Krabber, reiser (uten stålkontroll..), klapper hender osv. Ingen imponerende triks, men vi lar oss sjarmere. Han er superblid, og skratter aller best når jeg sier nei. Gjerne når han lugger, river ned saker og sånt.

Ammer 5-6 ganger pr døgn, og spiser det vi spiser på egenhånd (spiser ikke grøt) Tror han lever ganske mye på melk, men er god rund og det som spises er forholdsvis jernholdig, så bekymrer meg ikke.

Sover natt fra 20.00-07.00, samsover og ammer kveld, sen kveld, natt, morgen. Jeg sover supergodt, han sover også og fikser ammingen selv. Verre med dagsoving, sovner ikke i vogn selv... Første sovings som er litt lenger tar vi i sengen, ellers ammer jeg han til søvns i sjal og smyger han ned i vognen. Andre sovings tar klovnen i sjal eller sele, fortrinnsvis på ryggen.

Gjest Baby♡Lykke

Full fart her også. Han er overalt. Vi leker borte-titteileken. Han har sier noen ord og babler i vei på babyspråk.

I august begynner han i barnehage. Jeg tror det går bra selv om det er litt tidlig. Han liker andre barn, og det blir ikke lange dager i barnehagen.

Han har fått mange tenner. Han har de siste mnd våkna to ganger på natta. Jeg vet ikke om det har med det å gjøre. Eller at jeg begynte å jobbe, og pga mindre amming på dagtid. Han roer seg fort og drikker kanskje 5 minutter så sovner han igjen.

Det er litt tungt å bli vekt to ganger og så skal man på jobb.

Heldigvis skal jeg jobbe redusert det neste året.

Ellers er han glad i mat. Spiser det han får servert. I går fikk han hjemmelaget middag for første gang. Nå skal jeg bli flinkere til å lage middag. Mannen har hatt lang permisjon. Så jeg har latt han styre litt på matfronten. Mannen er fryktelig dårlig på kjøkkenet. Da måtte det bli den lettvindte løsningen med baby mat på glass.

Her en dag hadde han ikke gitt frukt til babyen fordi det var tomt. Jeg sa, men vi har jo bananer. Det er bare å mose de. Nei, det hadde ha ikke tenkt på.

Hvordan er deres menn i permisjon?

Min klarte fint å passe lillegutt og holde kjøkkenet ryddig.

Det var det. Da var mannen min fornøyd med dagens innsats. Jeg jobbet, og måtte ta en god del husarbeid alikevel. Ut å handle mat når jeg kom hjem fra jobb, lage middag, ta oppvask. Derfor jobber jeg redusert. Jeg vil ikke jobbe 100% og ta så stor del av husarbeidet. Da får jeg null fritid.

Mannen er flink til å passe barna, leke med dem. Og han er flink i jobben sin. Jeg liker å ordne i huset, så sånn sett passer det meg helt perfekt.

Minien min kom også til verden i oktober-11. Vi har vært så heldig å fått en av de mer aktiv/lite søvn barna.. hehe.. men det går seg til. Krabber, reiser seg, går rundt bord og med trille. Står veldig stødig uten støtte i flere sekunder, og har tatt ett steg (men kaller ikke det for å gå:)

Ammer litt enda, dessverre mest om natten/tidlig morgen. Har vært i jobb i 2 1/2 mnd og nå har jeg absolutt ikke overskudd til å nattavvenne. Trenger all den søvn jeg kan få. Heldigvis begynner det å bli lengre og lengre mellom oppvåkninger, og har akkurat gått fra å våkne kl 05.00 i flere uker til 06.30:)

På dagen sover hun ganske godt. Har som regel en økt på 1-2 t og en på 45 min. Bruker 10min-30min på å sovne om kvelden.

Spiser det meste hun kommer over. Elsker brødskive med leverpostei. Ikke vrien i matveien i allefall. ønsker å slutte og amme. Drikker ikke mme, men drikker ca. 4-5dl med vann om dagen. Da får hun vel i seg nok væske?

Etter jeg har begynt å jobbe, har far tatt seg mye mer av snuppa. Han er kjempeflink og er blitt veldig trygg. Bedre når ikke hønemor står over og pirker på alt.

Jeg legger han klokken 7,å i barselgruppen min er hvertfall det veldig vanlig.

Han er veldig lett å legge å sover hele natten uten mat,noe han han gjort siden han var 4 mnder.

På dagtid sover han enten 2 eller 3 ganger.

Virker som han alltid har trengt mer søvn enn jevnaldre babyer.

Han spiser alt han får og er veldig glad i mat.

Eneste er flasken da,den vil han absolutt ikke ha!

Tar gjerne en halvtime å bare få i han 100 ml.

Men siden han ikke vil ha vann heller så må jeg jo bare få i han mer melk istedet.

Motorisk har ha vært veldig sen hele tiden.

Han er faktisk ikke begynt å rulle før nå når han ble 9 mnder!

å når vi prøver å få han til å stå på beina mens vi holder han,så trekker han bare beina til seg.

Han er veldig opptatt av andre barn å lyser opp når det andre barn til stedet.

Han er heller ikke skeptisk til familie eller venner så det er jo veldig greit :)

Ellers så er han litt skrikete for tiden for han holder på å få tenner.

Han er ikke begynt å si noen skikkelige ord enda men han babler i vei på babyspråk å er bare så skjønn! :)

Annonse

Mi snuppe er et herlig lite gull :) hun er litt lettere enn storesøster var, og det er deilig :) Hun sover to dupper på dagen, den ene varer et par timer :) hun spiser alt hun får, og tar flaske!

Nattsovinga er litt verre, men vi holder på å nattavvenne nå, så nå er det mannen som tar nattarbeidet! Herlig! Snuppa tar desverre ikke sutt, selv om vi har prøvd mye!

Ellers er hun stort sett blid hele tiden! Hun åler seg rundt, slik de gjør i militæret! Og hun står mye og holder seg i ting. Lurer litt på om hun kommer til å hoppe over kryping.. Får bare vente og se!

Hun er ganske lett å få til å le! Og liker alle mennesker! Og elsker storesøster :D

Jeg er fortsatt like forelsket i mitt lille gull! <3

Her i huset har ikke mannen permisjon. Han har ikke lyst. Jeg synes det er helt greit! Han er super flink å hjelpe til med barna om ettermiddager, netter og helger. Og siden jeg fortsatt har bekkenproblemer er han nødt til å gjøre husarbeid og handle også! Så jeg kan ikke klage på innsatsen ;)

Her er det traaavelt!! Han krabber rundt og reiser seg overralt om dagen! Sover godt fra 19.00 til alt mellom 05.30-07.30. Spiser alt vi gir han, men er mest glad i hjemmelaga middag!! (nekter å spise glass) Sover 2 dupper på dagen (en på 2-3 timer og den siste på rundt en time)

Kjempeblid gutt som er veldig sosial og vi håper å finne barnehageplass til han snart :-( Her fikk vi pent beskjed om at han er født for sent på året!!! hehe!!

Hei, jeg har ikke skrevet her før, men har lest en del. Jeg har ei oktober-snuppe på 9 1/2 mnd. Hun spiser godt og er flink til å sove, både på natta og på dagen. Hender hun våkner på natta, men det er ytterst sjelden. Hun får 210 ml mme i 6-7-tiden, brødskive til frokost og lunsj, 180 ml mme før duppen, middag når hun våkner, grøt i 18-tiden og 180 ml mme før natta. Hun legger seg kl.18 ca og sover da til 5-7. Får en ladning med mme og sover som regel noen timer til. (Ja, vi er veldig bortskjemte!)

Sover to dupper i løpet av dagen på 1-2 timer.Veldig godt, siden hun hadde 3 halvtimes dupper tidligere. Hun sover alle duppene i vogna og det er stort sett bare og legge henne ned.

Hun åler seg med hendene og sparker fra med den ene foten. Hun kan krabbe på enkelte underlag og hadde sikkert greid det på stuegolvet også, men foretrekker å åle seg foreløbig. Hun har reist seg opp, men gjør det ikke overalt enda. Klatrer opp i dusjkabinettet og opp i hundesengene. Er overalt! Så er spent på når hun begynner og reise seg mer og går etter ting, da blir det travelt til meg:-D

Skravler masse på babyspråk og er en generelt blid jente.

Hun skal starte i barnehagen om 3 uker, det blir veldig spennende! Pappa'n skal da ha to dager perm i uka. Og det kommer han til å takle fint, vi er flinke til å dele på det meste når det gjelder snuppa. Han tar del i mye av husarbeidet og prøver så godt han kan, men han er jo mann da;-)

Ellers prøver vi sånn smått på nr.2 i noen måneder nå, før det blir prøvepause. Jeg vil ikke være gravid i den verste pollensesongen! Vil gjerne ha to tette, men vi får se hva det ender opp med. Arti å høre om deres smårollinger.

Heisann oktobermammaer :)

Har ikke vært innpå her omtrent hele sommeren. Tiden går jaggu fort når man jobber og er på ferie. Snart er det skolestart på meg og snuppa skal være hos mommo mens vi er på jobb og skole. Kjenner det betrygger meg veeeldig, kvir meg til å være vekke fra gullet. Tok til tårene når jeg tenkte på det forrige dagen :( Har til nå kun jobbet nattevakter og da sover hun jo likevel.

Ellers så er det blitt ganske så travelt med både åling, kryping og reiser seg opp hele tiden. Fyker rundt stuegolvet og elsker å utforske :D

Spiser mest brødmat nå, er ikke glad i grøt lengre. Til middag blir det hj.laget eller glass hvis jeg ikke har fått laget noe. Spiser også frukt eller smoothie til noen måltider. Ammer fortsatt 2 ganger, morgen/kveld. Vil prøve å amme noen mnd til.

Ellers så babler hun i vei. Sier mamma, pappa og hei.

Sover mest en lang lur på dagen på 2-3 timer. Men noen dager blir det 2 lurer.

Har vært veldig flink med nattesøvnen og dagsøvnen etter hun var 7-8 mnd. Før det var det mye styr med oppvåkninger på nattestid og kun halvtimes dupper på dagtid.

Men har de tre siste nettene våknet ca halvannen time etter leggetid og nekter å sove igjen. Hyler og skriker når jeg legger henne ned igjen. Aner ikke hva det kan være! Er slitsomt både for meg og henne fordi hun sovner gjerne ikke før halv tolv-tolv! Noen som kjenner seg igjen i dette, eller forslag til hva det kan være??

Ellers så skal vi på helsestasjonen imorgen. Gleder meg til å se vekt og lengde da jeg føler hun har strekt selv veeeldig i løpet av sommeren.

Hm... ikke lett å vite dette med søvn... Er det "jeg har vondt" skriking, eller mer "jeg er fortvilet/lei meg" skriking? Håper det går over.

Her er det mange oppvåkninger i løpet av natten, jeg klarer ikke finne ut av hva det er... Vi er ferdig med nattamming, og hun sovner av seg selv (bruker litt tid...). Lurer på om det er tennene, men nå har hun vært sånn i flere mnd.... Lengter etter en hel natt søvn...

Har hatt feber i to dager nå, men var feberfri ikveld. Men våknet som vanlig etter en time ca og var våken til halv tolv :-O Er veldig slitsomt. Ikke vil hun ha mat heller. Nekter å spise noe. Var på butikken idag og kjøpte mye gode fruktpureer og sånne fruktyoughurt fra 10 mnd, tenkte at dette ville hun nok ha. Men neida! Håper det er tenner, og at de isåfall kommer fort gjennom. Var ikke like gale med de to første tennene.

Føler med deg og alle oppvåkningene på natten Leelo. Nå er det på tide at de små skjønner at det er deilig å sove heeele natten. Vi har jo hatt ca 2 mnd med hele netter med søvn, men det er visst over det nå :-/ Huffameg, og jeg som skal begynne på skolen på onsdag :-(

Har deres fått mange tenner? Min har kun to nede fra før. Er det vanlig at de to oppe kommer etter de to nede?

Annonse

Her har frøkna fått 8 tenner nå. To nede først, så fortenner oppe og de to siden av, før de siden av nede nå sist. Det har vært litt styr med alle sammen, feber, bæsjebleier, urolige netter, sutring ++. Håper på en tannpause nå. :)

Har ennå ikke sovet en hel natt, men suppa sover noe bedre. Legges i egen seng, men første gang hun våkner etter vi har lagt oss, kommer hun inn til oss. Tenker som så at det går sikkert an å venne av en gang, er godt å ha den lille kroppen i nærheten. Hun vrir seg også ofte litt, så greit å slippe og stå opp for å snu henne.

Ellers begynner ho og bli stor jente.... Krabber nå og de siste dagene har det gått veldig framover med å reise seg opp. Stuebordet og fjernkontrollene er stooooore motivasjonsfaktorer. Hehe.

Sover et par ganger om dagen og kan ikke skjønne hvordan det bare skal bli en, samtidig som det kanskje hadde vært lurt... Tar en dag om gangen og legger ting opp slik det føles naturlig.

Heisann gjengen!

Håper alle har hatt en fin sommer!

Her har guttungen fått to tenner nede, og en har kommet til syne oppi. De to første gikk kjempefint, merka ikke noe spesielt på han i det hele tatt, men den oppi ga oss litt mer trøbbel i form av *mange* bæsjebleier hver dag, uggen bæsj, sutrete unge og en god del våken om natta.

Han har hatt bra appetitt så langt, men nå har han plutselig bestemt seg for å krangle ved hvert eneste måltid. Kan han ha litt ømme gommer kanskje? Hva tror dere?

Har begynt i barnehage, men han er den eneste ungen der (familiebarnehage med en del ledige plasser..) så han får en rolig start. Merker likevel at han blir sliten, er veldig klengete når han kommer hjem, og sutrer en del. Tar vel litt tid å venne seg til bhg både for han og for oss og hu som jobber der, før vi får alle rutinene på plass. Heldigvis skal pappan ha 50% perm framover, så det blir ikke mange dagene i uka.

Sliter med at dagen starter klokka fem. Det er rett og slett en time for tidlig. Noen råd om hvordan han kan "tvinges" til å sove en time til? (Har prøvd det meste når det gjelder dagsoving, fra å sove mer og mindre og kortere og alt..)

• 1 måned senere...

Hei mammaer til oktober 2011 barn.

Nå nærmer ettårsdagen seg snart for vår lille gutt. Han skal snart begynne i barnehage. Vet ikke om jeg er helt klar for det ennå. Men jeg tror han er det. Han er veldig aktiv, løper rundt og er opptatt av andre barn. Jeg må finne på noe hver dag da han lett kjeder seg når det kun er oss. ;)

Vi sliter for tiden med mat. Før var han en drøm å mate. Spist alt og brukte kort tid... ;) Nå går det i brødskiver (helst uten pålegg) frukt og middag. Det er mulig at matprotestene skyldes tanngjennombrudd. Han holder på å få tann nr 10!

Gutten vår babler masse, men sier kun mamma.

Akkurat som Sjetnejenta sin gutt så starter dagen veldig tidlig her. Mellom kl fem og kvart på seks. Men føler at vi ikke kan klage da han er en drøm å legge (5-10 min romstering i senga så er han "borte") OG han sover hele natten gjennom. Minner meg selv på hvor slitsomt det var med x antall oppvåkninger når han våkner kl 05! Han sover to dupper.

Hvordan går det med deres barn? Er de også litt sutrete for tiden? Flere barnehagebarn? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...