Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #1 Skrevet 30. juli 2012 Noen andre her som har/har hatt jern og/eller b12 mangel? Hva gjorde dere for å bli bra igjen? Måtte dere ta spøryter? Hva er det lurt at jeg spiser?
Mamma til 3? Skrevet 30. juli 2012 #2 Skrevet 30. juli 2012 Jeg ligger litt under referanseverdiene for begge to. Tar multivitaminer kjøpt på matbutikk, der får jeg i meg anbefalt mengde jern og nesten anbefalt mengde b12. I tillegg tar jeg rent jerntilskudd fra apoteket annenhver dag. Sprøyter av b12 trenger jeg ikke, fordi verdiene ikke er veldig lave. Av mat: Jern finnes i lever, kjøtt og havregryn, og sikkert en god del andre ting, men det er slik jeg får i meg jern gjennom kost. B12 finnes blant annet i egg og melk, og burde være ganske greit å få i seg nok av, så jeg forstår ikke helt hvorfor jeg har lave verdier der. Når du tar jerntilskudd/spiser mat med jern bør du ikke drikke melk til dette, heller ikke ta en yoghurt like før/etter, fordi kalsium i melka ødelegger jernopptaket. Et glass appelsinjuice (inneholder c-vitaminer) hjelper på jernopptaket. Lykke til!
SiljeKatrine Skrevet 30. juli 2012 #3 Skrevet 30. juli 2012 Kornvarer, mørkt kjøtt, Fargerike grønnsaker, gjerne grønne (brokkolli, spinat o.l.), leverpostei, ting med C-vitaminer, da dette hjelper på jernopptaket (Appelsin, Kiwi). Reduser inntak av melk og melkeprodukter. Helst ikke i det hele tatt 2 timer før, og to timer etter inntak av jerntilskudd. Vin, kaffe, te (som er koffeinholdig) kan redusere jerninntaket.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #4 Skrevet 30. juli 2012 Det rare er at jeg spiser mye spinatblader, brokkoli, svinekjøtt og kornblanding....drikker hverken kaffe,te eller noe særlig cola... skjønner ikke hvorfor jeg har disse manglene -HI
SiljeKatrine Skrevet 30. juli 2012 #5 Skrevet 30. juli 2012 B12 minimumsbehovet oppgis til 6-9 mikrogram per dag. Her er noen sunn, hel mat kilder av vitamin B12: Beef Lever, kokt 3 gram - 68 mcg Laks, bakt 3 gram - 2.4 mcg Grass-matet biff, kokt 3 gram - 2.0 mcg Rå kumelk 8 gram - 0.9 mcg Økologisk ost 1 gram - 0.5 mcg Økologisk egg, hardkokte - 0.4 mcg Økologisk kylling, kokt 3 gram - 0.3 mcg Økologisk kalkun, kokt 3 gram - 0.3 mcg Hentet fra NHI sine sider om B12 mangel
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 30. juli 2012 #6 Skrevet 30. juli 2012 Det rare er at jeg spiser mye spinatblader, brokkoli, svinekjøtt og kornblanding....drikker hverken kaffe,te eller noe særlig cola... skjønner ikke hvorfor jeg har disse manglene -HI Min eldste har til tider litt jernmangel selv om han spiser mye som er jernholdig (men nå vokser han veldig fort da). Vi fikk beskjed av legen om at det kan skyldes at han får i seg mye meieriprodukter og egg, og dette hindrer kroppen i å ta opp vegetabilsk jern på en god nok måte. Animalsk jern skal kroppen kunne ta opp uansett, men gutten vår er ikke så veldig på kjøtt. Så om du spiser mye grønnsaker, men gjerne til noe som har melk/ost i seg, eller egg, så kan dette hindre opptaket av jernet i f.eks brokkolien som jo egentlig er full i jern. Du kan også få jernmangel dersom du blør en del ved mens.
SiljeKatrine Skrevet 30. juli 2012 #7 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har jernmangel og b12 mangel slik som deg og har hatt det lenge, blir spesielt plaget ved graviditet og bruker laaaaaaang tid på å bygge opp lagrene igjen. Har heller ingen grunn, siden jeg spiser "riktig" osv.. Men det viser seg at både min mormor, mor og søsteren min er plaget med et samme, så det er nok arvelig her Kanskje det kan være noe slik?
Gulljnta Skrevet 30. juli 2012 #8 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har b12-mangel pga jeg har cøliaki og når jeg fant det ut var tarmen min såpass ødelagt at det var store blødninger (hadde også bare 40% med blod i kroppen så skulle vel nærmest ikke vært her). Men nå har det stabilisert seg, men tar fortsatt sprøyter hver 3. mnd. Merker veldig godt når det nærmer seg tid for neste sprøyte, da blir jeg VELDIG trøtt og sliten helt plutselig..
Light of my life Skrevet 30. juli 2012 #9 Skrevet 30. juli 2012 Det hjelper i hvert fall å holde seg unna melk/meieriprodukter for jernopptaket. Soyamelk er beriket med B12, det bruker jeg siden jeg ikke spiser kjøtt.
gilgi Skrevet 30. juli 2012 #10 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har b12-mangel pga jeg har cøliaki og når jeg fant det ut var tarmen min såpass ødelagt at det var store blødninger (hadde også bare 40% med blod i kroppen så skulle vel nærmest ikke vært her). Men nå har det stabilisert seg, men tar fortsatt sprøyter hver 3. mnd. Merker veldig godt når det nærmer seg tid for neste sprøyte, da blir jeg VELDIG trøtt og sliten helt plutselig.. Er det ikke veldig vondt å få satt de jernsprøytene. Jeg har også svært lavt jern og her er det også snakk om å gå over til jernsprøyter.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #11 Skrevet 30. juli 2012 Jeg måtte ta sprøyter for å komme meg opp, men har klart å holde det oppe ved kosttilskudd og riktig mat etterpå. Jeg er lav fordi jeg har fibromyalgi, veldig mange med denne diagnosen mangler ting i kroppen. Det er fordi kroppen går på høygir hele tiden, en fibro-kropp går ikke på tomgang når vi sover engang, men har ganske høyt turtall 24 timer i døgnet og trenger ekstra tilskudd av mange vitaminer og mineraler. Var godt å få sprøytene, de hjalp veldig, men samtidig er det en del bivirkninger. Perioden jeg fikk sprøyter hadde jeg omtrent dobbelt så mye kviser som jeg hadde i tenårene, huden ble ekstremt uren (det er en vanlig bivirkning)
Kanelbolla Skrevet 30. juli 2012 #12 Skrevet 30. juli 2012 Mine legre er helt tomme. Jern, B12, folat.. Jeg har sprøyteskrekk delux, så legen sa sprøyter blir siste utvei. Jeg har fått reseptbelakte piller (da de er mye sterkere enn de du får kjøpt uten) for å få få fylt opp raskt. Er gravid og min favoritt "dille" er melk (typisk nok), noe som ikke er en bra kombinasjon med jernmangel Juice og generelt sitrusfrukter får jeg halsbrann av, så det er ikke bare bare må vel skaffe meg noen vitaminbjørner eller noe med c-vitamin
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #13 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har jernmangel og b12 mangel slik som deg og har hatt det lenge, blir spesielt plaget ved graviditet og bruker laaaaaaang tid på å bygge opp lagrene igjen. Har heller ingen grunn, siden jeg spiser "riktig" osv.. Men det viser seg at både min mormor, mor og søsteren min er plaget med et samme, så det er nok arvelig her Kanskje det kan være noe slik? Takk for svar ,kjekt å høre at jeg ikke er alene.. Ingen andre i familien har det, jeg hadde b12 mangel for 5 år siden, etter dette har b12 vært ok. Aldri hatt jernmangel før, og nå fikk jeg altså begge deler..blodprosenten er helt fin, pleier ikke egentlig den å være lav ved b12 og jernmangel? Jeg spiser lite melk, noe skummet melk i kornblanding, thats it egentlig. Ellers spiser jeg noe ost på brødskiva + på pizza, hamburger (sjelden mat her i huset) etc. Jeg spiser knekkebrød og grovt brød, brokkoli, spinat og mye salat og andre grønnsaker. Som sagt ikke koffein eller alkohol, ikke stekt/kokt egg.... Selv ikke etter en tidlig spontanabort i april med stor blødning hadde jeg jern mangel, så jeg synes det er rart jeg plutselig har det nå. Har helt vanlige menstruasjoner, blør ikke mye,-likt som jeg har gjort i alle år. Har dog irritabel tarm , men har hatt få plager det siste året.... Jeg får vel bare ta tilskudd og håpe ting normaliserer seg.. Men èn ting, vi har kuttet ned på storfe til fordel for mer kylling...kanskje jeg burde øke storfe og svinekjøtt inntaket? Evt til hvor mye per uke? -HI
Gulljnta Skrevet 30. juli 2012 #14 Skrevet 30. juli 2012 Sprøytene er ikke så vonde nei, setter dem intramuskulært. Jeg har lav folat også, men får folsyre på resept da de er sterkere enn de uten resept.. Håper det ordner seg for deg
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2012 #15 Skrevet 30. juli 2012 Jeg har ikke tatt sprøyter for jernmangel, men har tatt sprøyter for B12 mangel. De var overhodet ikke vonde, settes i skinka med en liten sprøyte, kjenner det knapt. Jeg har gått både til lege og homeopat og begge to anbefalte faktisk et kosttilskudd fra helsekosten. Det finnes både med og uten jern, du må selvfølgelig ta det med jern. Jernet i dette kosttilskuddet tas visst lett opp av kroppen uten at magen reagerer noe særlig. Jeg blir veldig hard i magen av vanlig jern, men disse fungerte godt for meg. De heter Bio-Balanse MED jern, her har jeg opplevd at helsekosten har vært tomme noen ganger, det er visst det definitivt beste kosttilskuddet også ifølge damen i heleskosten. Verdt et forsøk kanskje? http://www.biolifeno...alanseJern.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå