Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil bare høre hvilke råd dere andre har fått hos lege? Helsesøster etc?

Vi har en jente som sover skikkelig dårlig. Jeg har fremdeles en ca 3 uker igjen av permisjonen, og nå er mannen sykemeldt fordi vi ikke får nok søvn.

Vi føler at vi ikke får noe hjelp hos lege, eller helsestasjon. Rådene vi har fått så langt er; sove medisin, la henne gråte fra 19 til 07 om nødvendig ikke gå inn i det hele tatt, eller at far sykemelder seg.

Da hverken sove medisin eller å ignorere henne i 12 timer er aktuelt for oss så valgte vi at far sykemelder seg. Men det fikser jo ikke problemet?

Noen her som har bedre råd til oss?

Vi bor ikke i nærheten av noen av de private søvnsenterene, men vurdere å ringe dem for hjelp via telefon. Og i følge legen vår så finnes det ingen hjelp i det offentlige for dette med søvn. Eneste er rådene fra helsestasjonen.

Problemet er i hovedsak oppvåkninger, og tidlig morgen. Sovner fint i 19 tiden, våkner ca 3 ganger på en god natt, før det er morgen klokken 4. Hun får ikke mat på natten lenger. Har ikke fått på 3 måneder.

Skulle ønske at hun sov litt bedre før hun begynner i barnehage, og vi begge skal jobbe fulltid.

Takk for hjelpe

Fortsetter under...

Har slitt med søvnen hos begge mine. Så her i huset har vi hatt dårlige netter i 3 1/2 år. Dvs at det ikke er særlig med hjelp å få, hvertfall ikke fra lege/helsestasjon. Prøvde å oppsøke de for å få råd med eldstemann)nå 3 1/2), men gikk derifra med større frustrasjon enn når vi kom. Nå med yngste(15 mnd) har jeg ikke nevnt det for de i det hele tatt.

Jeg har ikke en gang oppsøkt hjelp for meg selv, selv om jeg er utslitt både fysisk og psykisk. Jeg har heldigvis ikke hatt noen jobb å gå til i denne tiden, det hadde jeg heller ikke klart.

Føler vi har prøvd det meste av råd og gjort det motsatte av rådene uten at vi har sett noen bedring. Så vi har ikke hatt noen andre valg enn å holde ut, med alt det har gitt oss av frustrasjon og fortvilelse.

Har vært vanskelig å sette fingeren på hva som gjør at de sover så dårlig. Hvertfall med eldste. Men yngste har hatt en del problemer med magen, samt at hun har plagdes en del når hun har fått tenner. Og ofte har det vært slik at det ene har avløst det andre slik at hun aldri får komme inn i vanen å ha sammenhengende søvn. For vi har hele tiden visst at hun kan sove godt om forholdene ligger til rette for det(hun sov veldig bra fram til hun var 5 mnd)

Men nå begynner jeg å øyne et håp om at vi er over det verste. Den siste uken har hun nemlig sovet ganske bra. Pga ferie har rutinene blir skiplet(bl a senere leggetid), så hun har sovet både hele netter og til et godt stykke utpå morgenen siste uken. Og akkurat det tenker jeg å fortsette med noen dager nå slik at hun får komme inn i vanen med å ha sammenhengende søvn og kanskje komme over kneika med å våkne kl 5. Andre tiltak vi har gjort nylig er å kutte ut kveldsgrøten(hun har sovet dårlig siden hun begynte å få den ved 5 mnd). Nå får hun brødskive og litt velling.

Det er ikke lett dette med søvn, ja noe av det verste å slite med egentlig for det går så veldig utover ens egen tilstand.

Har ikke fått noe særlig gode råd vi heller... det som går igjen er samsoving, gi trygghet på diverse måter (noe jeg forsåvidt synes er et bedre råd enn å la barnet skrike), passe på at han får i seg nok mat på dagtid, prøve å gi vann når han våkner, bare ta tiden til hjelp osv.

Det eneste som har hjulpet i forhold til tidlige morgener her er å flytte leggetiden fra 19 til 20. Da ble morgenen utsatt fra 4 til 5.30-6. (Har tenkt å prøve å legge han tidligere igjen etterhvert for å se om han fortsetter å sove like lenge, men har ikke helt turt det enda.)

I forhold til oppvåkninger om natten er det litt mer komplisert... Han har våknet mye og vært plaget med luft og vondt i magen. Den siste uken har han sovet veldig godt, og jeg prøver febrilsk å huske alt vi har gjort annerledes for at ikke dette skal glippe ut mellom fingrene mine. :P

Det jeg vet er at vi har kuttet ut det meste av havre i kosten hans. Vi fant ut vi skulle prøve det ettersom han ble bedre da vi ikke fikk tak i den grøten vi pleide å bruke, som var havregrøt.

Men, den siste uken har vi også vært på ferie sammen med tanter og besteforeldre, og det kan også virke som han sover bedre når det har skjedd mye på dagen, enten det er pga mye moro og nye inntrykk, eller pga mye aktivitet. Aktivitet hjelper jo også på fordøyelsen og luft i magen, så det kan være en sammenheng der. Selv om han var aktiv fra før, så blir det jo ekstra mye med ivrige tanter og besteforeldre. Så nå passer vi på å herje skikkelig mye med han.:P Det er f.eks. veldig stas med krabbekonkurranse eller krabbe i full fart fra hverandre og gjemme seg for så å sprette frem og si tittei. ;)

Skulle ønske jeg hadde et fasitsvar til deg, for jeg har ønsket meg det så inderlig mange ganger selv. Men vi jobber altså fortsatt med å prøve og feile og gruble for å finne løsningen. Og kanskje er det ingen, kanskje er alt helt tilfeldig for alt vi vet. Men lykke til i allefall!

Jeg kom på en ting til som har vært annerledes når vi har vært på ferie (som er da han har sover desidert best): Det har vært en del støy rundt leggetid, noe som tydelig gjør at han tåler mer lyder fra oss i løpet av natten uten å bli vekt. Så nå har vi tv'en på ganske høyt og døra på gløtt når jeg legger han. Tar litt lenger tid før han sovner da, men det er det verdt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...