Gå til innhold

Når begynner man å ringe?

Anbefalte innlegg

Gjest Mammantil2prinser

Rett til sykehuset isteden for til legen og jordmor? Er det liksom en grense?

Har ingen planer om å ringe til sykehuset, men er 23+1 og er det ikke da de prøver å redde baby hvis den skulle komme?:)

Bare tenker alt som kan skje jeg og når jeg er så "langt" hvem ringer en til? :)

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958339-n%C3%A5r-begynner-man-%C3%A5-ringe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er i uke 36, og ringer ikke føden med mindre jeg tror det er fødsel på gang. Alle helsemessige spørsmål jeg skulle ha, tar jeg med fastlegen evt helsestasjonen (jordmor) - de vurderer da om det skal henvises til sykehuset for videre utredning (har heldigivis ikke vært behov for det enda).

Dersom det er helg/kveld, og det er noe akutt, ringer du selvsagt føden. Det skal være lav terskel for å ringe, men om det er på en normal hverdag, synes jeg personlig ikke man skal belaste føden dersom ens egen lege/jordmor er tilgjengelig. De kan "sile" henvendelsene, slik at belastningen på føden ikke blir større enn den allerede er.

Aldri kvie deg for å ringe føden:).om du mistenker noe er galt, ta heller en telefon for mye enn for lite!:) jeg har ringt føden flere ganger allerede (straks 25 uker) og de har bedt meg komme med en gang hver gang ! De har jo obs avdeling for gravide, poliklinikken og fødeavdeling (ahus hvertfall) jeg har ringt for regelmessige kynnere med 3 min mellomrom(viste seg å være symptomfri uvi med masse bakterier som ikke var der på morgenen når jeg var hos jordmor med urinprøve) , neste gangen jeg var der: sønnen min på 2,5 hoppet med all vekt på magen min når han og sambo skulle vekke meg...da ringte jeg bare for å høre om det var noe jeg burde være obs på , og da ba de meg komme umiddelbart, ble møtt av kirurg som tok ul(alt så bra ut) så de bestemmer hva som høres ut som noe som må undersøkes!er du usikker:ring! De har vakt på Tlf som tar Tlf og vurderer alle som ringer inn:)

Aldri kvie deg for å ringe føden:).om du mistenker noe er galt, ta heller en telefon for mye enn for lite!:) jeg har ringt føden flere ganger allerede (straks 25 uker) og de har bedt meg komme med en gang hver gang ! De har jo obs avdeling for gravide, poliklinikken og fødeavdeling (ahus hvertfall) jeg har ringt for regelmessige kynnere med 3 min mellomrom(viste seg å være symptomfri uvi med masse bakterier som ikke var der på morgenen når jeg var hos jordmor med urinprøve) , neste gangen jeg var der: sønnen min på 2,5 hoppet med all vekt på magen min når han og sambo skulle vekke meg...da ringte jeg bare for å høre om det var noe jeg burde være obs på , og da ba de meg komme umiddelbart, ble møtt av kirurg som tok ul(alt så bra ut) så de bestemmer hva som høres ut som noe som må undersøkes!er du usikker:ring! De har vakt på Tlf som tar Tlf og vurderer alle som ringer inn:)
Som jeg skrev, det skal være lav terskel for å ringe - spesielt når det gjelder lite liv/mistanke om premature rier, det er helt klart at man IKKE skal risikere fosterets eller eget liv.

Men det er en del ting man ikke trenger å ringe om f.eks mistanke om urinveisinfeksjon, at man selv synes magen er blitt mindre osv, slike bekymringer kan man ta med primærlegen/jordmor.

De gangene jeg har vært i kontakt med føden i forb. med mine fødsler i Oslo/Fredrikstad, har jeg fått et klart inntrykk av at de opplever at mange bruker føden som en slags bekymringsavdeling for alle ting gravide tenker på og bekymrer seg over. Sist nå på Fredrikstad sa jordmor at de får 750 tusen henvendelser årlig, og hun var ganske tydelig på at mange av disse var helt unødvendige og belastet et system som allerede er sprengt. Dessverre gjør mange av disse telefonene det vanskelig å komme i gjennom for andre som virkelig har behov for bistand.

De daglige bekymringene og spørsmålene man har gjennom et svangerskap bør etter min mening være noe man drøfter og tar opp med sin jordmor/fastlege. Føden og poliklinisk er jo for akutte tilfeller, og der det er behov for videre vurdering.

Annonse

Forrige gang jeg var gravid, skrev jordmor ned tlf nr. til føden på helsekortet, og sa at jeg skulle bare ringe direkte dit hvis det var noe. Det var bare en stor omvei og ringe legevakt for eks... Jeg ringte føden 6 uker før termin pga lite liv, og de ba meg komme med en gang. De tok alle mulige tester, og var kjempehyggelige!! :)

Forrige gang jeg var gravid, skrev jordmor ned tlf nr. til føden på helsekortet, og sa at jeg skulle bare ringe direkte dit hvis det var noe. Det var bare en stor omvei og ringe legevakt for eks... Jeg ringte føden 6 uker før termin pga lite liv, og de ba meg komme med en gang. De tok alle mulige tester, og var kjempehyggelige!! :)
Det er flinke, hjelpsomme og opptatte mennesker på føden og poliklinikken. Når det gjelder lite liv skal man ringe direkte.

Min erfaring er blant annet fra nyresten med operasjon i forrige svangerskap. Jeg registrerte at jordmødre og leger, om ikke "okket" seg, i hvert fall opplevde at de brukte mye tid på ting som kunne vært ordnet utenfor sykehuset:-). Jeg har også opplevd at det er ekstremt vanskelig å komme igjennom på telefon, også direkte til koordinator, nå i sommer. Jeg ringte ifm henvisning fra legevakt, og jordmor beklaget at det var vanskelig å komme i gjennom blant annet pga antall henvendelser som "kunne ventet".

Telefonnummeret til føden/koordinator skrives på helsekortet fordi man skal ringe ved behov. Poenget mitt var vel helst at det ikke er noen grense i svangerskapet for når man uten videre skal ringe sykehuset, fremfor fastlege/jordmor. Slik jeg har forstått det, ønsker de at vi i størst mulig grad benytter oss av primærkontaktene når det gjelder vanlige plager og spørsmål, og kontakter føden ved "akutte" tilstander eller ved behov utenfor normal åpningstid.

Hvis HIs spørsmål gjaldt hvor man ringer hvis man tror man er i ferd med å føde, er jo svaret selvsagt sykehuset :-). La oss håpe vi slipper med å ringe den ene gangen vi skal føde jenter! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...