Gå til innhold

upassende tekster i barnesanger?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Jeg er bare ei bitte lita jente

Så fikk jeg ris på rumpa mi.

Mamma syns jeg var så slem

Stakkars lille søte lille meg.

(refr)

Jeg har så rød rumpe

Så kjemperød rumpe

For jeg var så veldig veldig slem

Jeg har så rød rumpe

Så veldig rød rumpe

For jeg var så ve-e-e-e-eldig (fnis)

Tok på alle alle saker

Og krabbet opp på store taket

Jeg var jo helt umulig

Stakkars lille søte lille meg

Jeg var jo bare liten

Så kjempe kjempeliten

Jeg visste jo ikke bedre da

Nå har jeg jo blitt fire (!!!!)

Ja, tenk at jeg er fire

Føler meg så kje-e-e-e-e-mpestor

Jeg glemmer aldri onkel Pål

Som gikk på tur med meg i parken

Som kjøpte masse store iser

Stakkars store snille ekle Pål

(refr igjen)

Jeg har så rød rumpe..osv

Sunget av: Gry Jannicke Jarlum, med veldig tilgjort babystemme

Mamma sang alltid "Lille kattepus" for meg da jeg var liten og hun synger den for mine barn også, men jeg må si jeg er enig med deg i at teksten ikke er helt ok. Jeg tipper barna mine ser for seg at kattepusen får spiselig ris på halen og ikke skjønner noe om hva sangen handler om i det hele tatt... Jeg reagerte ikke på sangen da jeg var liten.

Jeg har enda ikke funnet en barnesang med upassende tekst. Voksne og barn tolker ord helt forskjellig. Vi voksne legger nok mer i det enn det som er nødvending. Hører vi negerprinsesse så får vi helt krupp fordi vi er overøst med anmodninger om at å si neger det er stygt det.

For en liten jente eller gutt så vil det høres mer eksotisk og spennende ut.. Slik husker ihvertfall jeg at jeg tenkte om at pippi var negerprinsesse. Heldige henne!

Jeg er mer negativ til religiøse barnesanger som Kjære Gud og Jeg folder mine hender små...blæh.

hehe, jeg er helt enig med deg HI :)

Derfor har jeg har laget min egen, mer "barnevennlige" versjon av lille kattepus, som jeg ofte synger for datteren min før leggetid:

Lille kattepus, hvor har du vært?

Jeg har vært hos mamman min

Lille kattepus, hva gjorde du der?

Jeg fikk melk av mamman min

Lille kattepus, hva sa du da?

Jeg sa takk, kjære mamman min!

Lille kattepus, hva svarte hun da?

Mjau, mjau skatten min <3

den er nok ikke upassende men tenker bestandig på noe helt annet når jeg hører trond viggo sin " det var en gang???!!...Og en? "

f.eks har du noe hardt så blir det bløitt :P og med alle lydene som jeg ser for meg div bevegelser osv! hehe

det er en jeg jobbet med tidligere sin skyld at jeg tenker sånn om sangen! Hun hadde de sprøeste bevegelsene og alle på jobben begynte å le!

Det er mange av margrethe munthe sine sanger som har gammeldags og utdatert moral. Mye ris der i gården.

DUKKEMOR

Tekst: Margrethe Munthe

Å, jeg strever så med mine små, du!

Jeg har tusen ting å tenke på, du!

Siden hodet gikk av gamle Rikka,

må jeg alltid her alene gå, du,

passe dem, du,

alle fem, du,

holde orden i mitt hus og hjem, du!

Det gikk enda an hvis de var bra, du!

Huff, men ben og armer de går a’, du!

Hodene er skralle,

på dem nesten alle,

snart så må vi på klinikken dra, du!

Tenk nå går, du,

Evas hår, du!

Bare ny parykk til jul hun får, du.

Se nå har jeg nettopp vasket klær, du,

derfor har jeg dem i sengen her, du!

De må ligge syke

nå, mens jeg skal stryke,

for de har så altfor lite hver, du.

Ha dem pene,

hele, rene,

det er ikke greit for en alene!

Og så er den minste ikke snill, du.

Hun vil slettes ikke sitte still, du.

Tenker lille Lise

må få litt av rise’,

for jeg skjønner nok at det må til, du.

Mine små, du,

pleier få, du,

og jeg synes at det hjelper så, du!

Annonse

Brannmann sam er kjekk og stram.. :P Kanskje ikke upassende for barna, men for mor som ser for seg en kjekk halvnaken brannmann hver gang man hører den..
Tenker jeg Jan Werner Danielsen også gjorde, det er han som sang den vet du..

det viste jeg faktisk ikke at det er han som synger den

hehe, jeg er helt enig med deg HI :)

Derfor har jeg har laget min egen, mer "barnevennlige" versjon av lille kattepus, som jeg ofte synger for datteren min før leggetid:

Lille kattepus, hvor har du vært?

Jeg har vært hos mamman min

Lille kattepus, hva gjorde du der?

Jeg fikk melk av mamman min

Lille kattepus, hva sa du da?

Jeg sa takk, kjære mamman min!

Lille kattepus, hva svarte hun da?

Mjau, mjau skatten min <3

Jeg ler så jeg griner! Hvem i helvete sensurerer lille kattepys sangen? Dette er tull, sant? Om ikke så synes jeg oppriktig synd på deg, og ikke minst barna dine.

hehe, jeg er helt enig med deg HI :) Derfor har jeg har laget min egen, mer "barnevennlige" versjon av lille kattepus, som jeg ofte synger for datteren min før leggetid: Lille kattepus, hvor har du vært? Jeg har vært hos mamman min Lille kattepus, hva gjorde du der? Jeg fikk melk av mamman min Lille kattepus, hva sa du da? Jeg sa takk, kjære mamman min! Lille kattepus, hva svarte hun da? Mjau, mjau skatten min <3
Jeg ler så jeg griner! Hvem i helvete sensurerer lille kattepys sangen? Dette er tull, sant? Om ikke så synes jeg oppriktig synd på deg, og ikke minst barna dine.

de som ikke synes det er noe hyggelig å gi ris ? :)

og er det fra puppen kattepusen stjeler melk? merkelig tekst

hehe, jeg er helt enig med deg HI :) Derfor har jeg har laget min egen, mer "barnevennlige" versjon av lille kattepus, som jeg ofte synger for datteren min før leggetid: Lille kattepus, hvor har du vært? Jeg har vært hos mamman min Lille kattepus, hva gjorde du der? Jeg fikk melk av mamman min Lille kattepus, hva sa du da? Jeg sa takk, kjære mamman min! Lille kattepus, hva svarte hun da? Mjau, mjau skatten min <3

Synd på, faktisk.. jøss, hvorfor det? Jeg kan forresten legge til at jeg har laget denne versjonen bare for moro skyld, ikke noe seriøs sensur nei. Har sunget denne sangen uendelig mange ganger for å få henne til å sovne om natta og da var det litt morsomt å finne på en ny, litt mer "up to date" versjon for å få nattetimene til å gå :)

Altså, jeg riser ikke ungene mine. Tror ikke de vet hva det betyr en gang, men sangen liker de veldig godt. Den ble sunget for meg når jeg var liten, og nå blir den sunget for mine barn. Ingen som tar skade av det. Hvilket samfunn er det vi skaper med denne sensureringen?

Men nå det er sagt, så tror jeg fortsatt dette er trolling. Ingen normale mennesker sensurerer kattepys sangen!

Synd på, faktisk.. jøss, hvorfor det? Jeg kan forresten legge til at jeg har laget denne versjonen bare for moro skyld, ikke noe seriøs sensur nei. Har sunget denne sangen uendelig mange ganger for å få henne til å sovne om natta og da var det litt morsomt å finne på en ny, litt mer "up to date" versjon for å få nattetimene til å gå :)

Synd på fordi om du sensurerer noe så uskyldig som denne sangen, så tør jeg ikke tenke på hvordan du rosemaler resten av verden for barna dine. Se kommer til å være totalt uforberedt når de skal ut i det virkelige liv

Gjest Lykke Fryd ♥
Hvordan sensurerer du denne da: bæbæ lillelam gikk på restaurant. Kunne ikke spise, bare sittå å fise, bæbæ lillelam gikk på restaurant.

Min 2-åring kom hjem her en dag og sang: "Bæ bæ lille lam, kjørte folkevogna, folkevogna kræsja, lille lammet BæSJA". Hoho og hurra for basebarnehagen ;)

Lurer på om det ligger noe bak denne:

Ja, nå har'n Per fått det slik som han vil

Jakke og bukse og nå kjører'n bil

Men vegen er hompete, hei, hvor det går

Det homper og domper i ruta vår

Ref:

å hompetitten, hompetatten, hompetutten teia

Mjølkeruta kommer ifra Stomperud på heia

Hold deg i stolkarmen, lek du er med

Og dermed så homper vi opp og ned

Vi homper opp og ned

Vi homper opp og ned

Vi homper opp, vi homper ned

Vi homper opp, vi homper ned

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...