Gå til innhold

Komplett utstyrsliste :)

Anbefalte innlegg

Jeg har virkelig en forkjærlighet for lister og planlegging :P Så nå har jeg kost meg skikkelig og laget en utstyrsliste over hva vi trenger å handle inn til mini kommer i vinter! :D

Jeg har prøvd å holde meg til det mest nødvendige og silt ut ting som man kan klare seg foruten. Jeg har også sjekket litt rundt og prøvd å finne billigere alternativer der det er mulig. Feks Igloo vognposen som egentlig er den samme posen som Voksi Urban, bare med et litt annerledes i utseende og 500-600 kr billigere :)

Kanskje denne listen kan være til hjelp for dem som føler seg litt lost i jungelen av babyutstyr slik meg :) Og hvis det er noen kloke damer der ute som har noen gode forslag når det gjelder listen så hyl ut, jeg tar imot alle gode råd jeg kan få! :D

Barnevogn: City Cross + City bag ca. 7800,-

Stelleveske

Bilsete: Cybex Aton 2 + beltebase ca. 2800,-

Vognpose vinter: Troller Igloo ca. 1600,- (ink. frakt)

Sprinkelseng + sprinkelbeskytter

Madrass

Dyne

Stellebord: Gulliver Ikea ca. 700,-

Stelleunderlag: Sebra Tinyshop ca. 370,-

Badebalje: Lattsam Ikea ca. 80,-

Laken + dynetrekk x 3

Tisselaken x 1

Brystpumpe?

Ammepute: Sebra Tinyshop ca. 370,-

Amme-BHer x 2

Ammeinnlegg ull x 2 par ca. 240,-

Smokker x 3

Flasker: Medela 150 ml ca 130,-

Mesoft kompresser 10x10cm ca. 30,-

Bleier x 3 pk

Babyolje/ kremer

Babyhåndklær x 2

Gulpekluter x 10

Vaskekluter x 10

Smekker x 4

Body m/ armer str. 50 x 5 (1 ull)

Body m/ armer str. 56 x 8 (2 ull)

Body kortermet str. 56 x 2

Strømpebukser m/ fot str. 50-56 x 8 (2 ull)

Pysjamas str. 50-56 x 3

Overdeler str. 50-56 x 4 (2 tykke)

Sparkebukser str. 56 x 3

Sokker x 6 par

Luer x 2 (1 tykk)

Utedress str. 50-56 x 2

Innedress str. 50 x 1

Hals + votter x 2

Jakke?

Jeg troor det var hele listen min! Det er noen småting som ikke står på listen, men disse er typisk sånn som man får i disse gratis babypakkene. Man sparer der man kan :P Antallet når det kommer til noen av klærne er jeg fortsatt litt usikker på, men jeg regner med å få litt klær i gaver også så jeg tør ikke kjøpe inn for mye heller :)

Endret av Høytoppåfjellet
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958141-komplett-utstyrsliste/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shanti ♥

Så flott liste du har laget :) Jeg er uerfaren førstegangs og har egentlig ikke peiling, men morro å sammenlikne lister.

Jeg skal kjøpe/har kjøpt mye av det samme, men har kjøpt inn mest i 62 (6-7 bodyer tror jeg) og bittelitt 56 (2-3 bodyer), dropper 50 da jeg har lest at mange ofte fort vokser ut av det eller er for store når de er født allerede.. Tenker kanskje også at de trenger færre strømpebukser enn bodyer, fordi overdelen vil bli mest tilsølt av gulp/melk osv?

Teller også på knappene om vi skal kjøpe ammepute (KID sine har fått gode reviews og koster bare 250!), lammeskinn, vippestol, leketeppe til gulvet, babycall og bæresele/sjal - men det er vel strengt tatt ting man kan kjøpe etter hvert. Har også kjøpt vinkelspeil til bilen (for å kunne se dem mens man kjører), elektrisk brystpumpe og får en vugge som dagseng (evt vil jeg bruke vognbagen i mellomtiden).

Sprinkelbeskytter er koselig å ha, men etter jeg kjøpte min ble jeg gjort oppmerksom på at American Academy of Paediatrics fraråder det pga kvelningsfare (i alle fall den myke puteaktige typen).. Det er veldig "hot" i USA og såpass nytt (høsten 2011) at det ikke er kommet til Norge ennå.

Det var nå mine innspill :)

Supert innspill ang flere bodyer enn strømpebukser, jeg hadde egentlig ikke tenkt på at toppen på babyen er den grisete enden! Når det gjelder str. på klærne så er jeg skikkelig usikker! Samboer er vietnameser og de får som regel veldig små babyer.. ikke at det nødvendigvis betyr at vi får en liten da..?

Og jeg som trodde sprinkelbeskytter var lurt for at babyen ikke skulle skade seg mellom sprinklene, kanskje jeg skal droppe denne da.

Lammeskinn, bæresele og vippestol står på listen over ting som vi mest sannsynlig kommer til å kjøpe etter fødselen. Eller som jeg håper at vi får i gave, for dette blir slettes ikke noen billig affære :P Ammepute fra KID faktisk? Den må jeg sjekke ut! Takk for tipset ;)

Speil til bilen er forresten ført opp på listen også :D

Noen innspill fra en trebarns mor:)

-sprinkelbeskytter er et must, ellers blir sengen veldig stor, åpen og lite lun. Ikke noe særlig for et spedbarn som har ligget trangt og varmt i mammas mage.

-Bunnen på babyen er ganske grisete den å, de tisser mye og den gule rennende bæsjer renner ofte ut av bleien :(

-Jeg har fått store barn 4-5kg og 50-53cm, de har alle brukt str.50 i starten så 56 en god stund og så 62 ganske lenge. Pass på å ha nok tøy i alle str ognok sengetøy/tepper er mitt råd, ellers blir det mye vasking.

-lammeskinn er lurt å bruke fra starten av.

-bæresele, vippestol, brystpumpe og leketeppe kan man vente med å kjøpe/se ann behovet.

-ikke kjøp tre pakker med bleier av gangen, de vokser fort ut av de minste bleiene.

-man trenger ikke masse salver/såper og andre produkter. Kjøp en hudvask som er mild og såpefri, det e det eneste man må ha. Blir barnet sår i stumpen kan man kjøpe en salve til det eller olje hvis det blir tørr i huden. Mine har aldri trengt noe annet enn hudvask til badevannet.

-store nattbind og masse ammeinnlegg vil du trenge.

Endret av EnBlå&ToRosa

Ugh stemmer, nattbind hadde jeg helt glemt ut! Jeg vet det finnes noen sånne i gratispakkene, men det går vel endel av dem i starten. Gruer meg allerede! Har aldri brukt bind i mitt liv, kun tamponger :(

Går det forresten an å bruke vanlige ammeinnlegg selv på vinteren eller bør de helst være i ull?

Jeg øker antallet tepper og sengetøy med tanke på vasking da, takk for tipset! :D Jeg har sett at det er flere som kjøper lammeskinn, men hvor bruker man dette? I vognen, sengen eller som liggeunderlag på gulvet? Finnes det forresten noen spesiell type eller butikk en bør kjøpe det? :)

Gjest Shanti ♥
Noen innspill fra en trebarns mor:) -sprinkelbeskytter er et must, ellers blir sengen veldig stor, åpen og lite lun. Ikke noe særlig for et spedbarn som har ligget trangt og varmt i mammas mage. -Bunnen på babyen er ganske grisete den å, de tisser mye og den gule rennende bæsjer renner ofte ut av bleien :( -Jeg har fått store barn 4-5kg og 50-53cm, de har alle brukt str.50 i starten så 56 en god stund og så 62 ganske lenge. Pass på å ha nok tøy i alle str ognok sengetøy/tepper er mitt råd, ellers blir det mye vasking. -lammeskinn er lurt å bruke fra starten av. -bæresele, vippestol, brystpumpe og leketeppe kan man vente med å kjøpe/se ann behovet. -ikke kjøp tre pakker med bleier av gangen, de vokser fort ut av de minste bleiene. -man trenger ikke masse salver/såper og andre produkter. Kjøp en hudvask som er mild og såpefri, det e det eneste man må ha. Blir barnet sår i stumpen kan man kjøpe en salve til det eller olje hvis det blir tørr i huden. Mine har aldri trengt noe annet enn hudvask til badevannet. -store nattbind og masse ammeinnlegg vil du trenge.

Jeg er jo den uerfarne her, men er det ikke ofte sånn at de ikke bruker sprinkelsenga i starten uansett, men heller en dagseng/vogge/moseskurv e.l.?

AAP mener i alle fall at de evt småskadene man forhindrer (fastsittende føtter/hender o.l. som babyen hyler av så man kan komme til og hjelpe den) vha sprinkelbeskytter er et mye mindre problem enn kvelning av putestoffet i sprinkelbeskytteren...

Kanskje jeg og må revurdere klesstørrelsene mine, og kjøpe inn litt mer i 56 i alle fall, og noen flere strømpebukser, hmm..

Annonse

Usj ja, det er no dritt med den renselsen. Men det hører liksom med, jeg blødde i 8uker med første men kun tre uker med de to andre, så går en del bind ja.

Du kan fint bruke vanlige ammeinnlegg ja, mange som legger ullinnleggene utenpå sånne i papir. Bare pass på å bytt ofte så du ikke går våt og blir kald. Cluet er at brystene ikke skal bli kalde, der e jo ullen suveren fordi den ikke blir kald når den blir våt.

Lammeskinn bruker jeg i vogn, seng, lekegrind og i bilstolen om vinteren. Ullen regulerer temperaturen til barnet slik at det ikke blir for varmt eller kaldt, bruker det året rundt. Samtidig er det et kjent, mykt og lunt underlag for barnet. Jeg har to store nøstebarn skinn som jeg flytter rundt. Disse er ganske dyre, det finnes mindre skinn på f.eks babyshop som er billigere -koster vel rundt 299kr.

Ullent egenskaper:

Ull er et naturmateriale de fleste forhåpentligvis har stiftet bekjentskap med, og det er vel heller ikke ukjent for de fleste at dette er noe av det beste du kan kle både ungene og deg selv i.

Ull er naturlig, organisk og miljøvennlig.

Det fremstilles ikke på noen fabrikk, og forurenser ikke stort mer enn hva sauen fiser. De fleste sauer beiter utendørs i sommerhalvåret, og ulla inngår dermed i en naturlig syklus. Sammenligningsmessig krever bomull en del mer ressurser, både i form av vannmengder og sprøytemidler.

Ull er varmeisolerende.

På fibernivå er ullen skjellbelagt, samtidig som fiberet er kruset. Dette gjør at det dannes små lufbobler inne i hvert enkelt fiber, og når denne varmes opp av kroppsvarmen isolerer dette svært godt mot både kulde og varme. Ulla puster også svært godt, så den hjelper rett og slett kroppen med å regulere sin egen temperatur. Dermed blir brukeren passe varm eller passe kald – alt etter behov.

Ull er fuktighetsabsorberende.

Ull kan faktisk suge opp 30-40% av sin egenvekt uten å føles fuktig, noe som gjør den ypperlig til bruk som undertøy – blir man ikke fuktig, så blir man heller ikke kald. Dette gjør at en ullbukse er noe av det beste du kan bruke som sperrelag om barna dine bruker tøybleier også. Det er nemlig sånn at ullen avviser selve vanndråpene, men tar opp vanndampen. Det våte forblir altså i bleia, mens ullen tar opp dampen som oppstår.

Ull er hygienisk.

I ubehandlet ull finnes ullfett (eller lanolin, som det også kalles). Dette reagerer kjemisk med svette og urin, og danner faktisk såpe!  Ulla er dermed selvrensende, samtidig som lanolinen i seg selv vil avvise smuss og fuktighet. Dessuten er ikke ull statisk slik som syntetiske materialer er, og vil heller ikke samle like mye støv på den måten.

Ull krever lite ressurser i vask

Ull er besparende både på grunn av den selvrensende og smussavvisende effekten og også fordi ull blir rent på 30 graders vask. Dermed sparer du faktisk både strøm og miljø!

Noen innspill fra en trebarns mor:) -sprinkelbeskytter er et must, ellers blir sengen veldig stor, åpen og lite lun. Ikke noe særlig for et spedbarn som har ligget trangt og varmt i mammas mage. -Bunnen på babyen er ganske grisete den å, de tisser mye og den gule rennende bæsjer renner ofte ut av bleien :( -Jeg har fått store barn 4-5kg og 50-53cm, de har alle brukt str.50 i starten så 56 en god stund og så 62 ganske lenge. Pass på å ha nok tøy i alle str ognok sengetøy/tepper er mitt råd, ellers blir det mye vasking. -lammeskinn er lurt å bruke fra starten av. -bæresele, vippestol, brystpumpe og leketeppe kan man vente med å kjøpe/se ann behovet. -ikke kjøp tre pakker med bleier av gangen, de vokser fort ut av de minste bleiene. -man trenger ikke masse salver/såper og andre produkter. Kjøp en hudvask som er mild og såpefri, det e det eneste man må ha. Blir barnet sår i stumpen kan man kjøpe en salve til det eller olje hvis det blir tørr i huden. Mine har aldri trengt noe annet enn hudvask til badevannet. -store nattbind og masse ammeinnlegg vil du trenge.

Jeg er jo den uerfarne her, men er det ikke ofte sånn at de ikke bruker sprinkelsenga i starten uansett, men heller en dagseng/vogge/moseskurv e.l.?

AAP mener i alle fall at de evt småskadene man forhindrer (fastsittende føtter/hender o.l. som babyen hyler av så man kan komme til og hjelpe den) vha sprinkelbeskytter er et mye mindre problem enn kvelning av putestoffet i sprinkelbeskytteren...

Kanskje jeg og må revurdere klesstørrelsene mine, og kjøpe inn litt mer i 56 i alle fall, og noen flere strømpebukser, hmm..

Mine har ligget i seng fra starten av, har sprinkelseng med nedfellbar side. Når den er montert i øverste posisjon er den kant i kant med min seng. Da er det enkelt å flytte barnet ut og inn ved nattamming:)

Mine har aldri løsnet sengekanten selv, så jeg ser ikke på det som et problem. Men barnet vil jo uansett ikke klare å løsne denne kanten før det er ganske stort, nærmer ett år. Så du kan jo fint bruke kanten i baby tiden...

Gjest Shanti ♥
Jeg er jo den uerfarne her, men er det ikke ofte sånn at de ikke bruker sprinkelsenga i starten uansett, men heller en dagseng/vogge/moseskurv e.l.? AAP mener i alle fall at de evt småskadene man forhindrer (fastsittende føtter/hender o.l. som babyen hyler av så man kan komme til og hjelpe den) vha sprinkelbeskytter er et mye mindre problem enn kvelning av putestoffet i sprinkelbeskytteren... Kanskje jeg og må revurdere klesstørrelsene mine, og kjøpe inn litt mer i 56 i alle fall, og noen flere strømpebukser, hmm..
Mine har ligget i seng fra starten av, har sprinkelseng med nedfellbar side. Når den er montert i øverste posisjon er den kant i kant med min seng. Da er det enkelt å flytte barnet ut og inn ved nattamming:) Mine har aldri løsnet sengekanten selv, så jeg ser ikke på det som et problem. Men barnet vil jo uansett ikke klare å løsne denne kanten før det er ganske stort, nærmer ett år. Så du kan jo fint bruke kanten i baby tiden...

Problemet er visst ikke bare at de løsner kanten, men at de snur seg sånn at ansiktet begraves i kanten.. men det er jo uansett en stund til de blir store nok til det :) Kjempelurt med sprinkelseng med nedfellbar kant! Det skulle vi tenkt på :)

Jeg synes lista ser bra ut, meeen tror du godt kunne spandert på mange flere vaskekluter og gjerne ett par håndklær til :) Skulle du få en baby som bæsjer mye og overalt er det veldig greit å ha gass eller flanellbleier som du bruker som underlag på stelleputa. De fanger opp sølet som blir. Og det kan være greit med ekstra bukser, sånn i tilfelle ;)

En jakke ville jeg absolutt hatt. 2 dresser i str 56 er ikke nødvendig. Kjøp heller en i str 62, så har du den klar når babyen har vokst ut av minste størrelsen.

Ullskinn er gull! Brukes overalt, da babyen føler seg trygg der. Ett ullteppe kan også være godt å ha utover høsten.

Ellers er det mange ting du kan kjøpe etterhvert som du ser at behovet kommer.

Ammepute er greit å ha på plass med en gang...og invester gjerne i ett bæresjal til den lille :)

Endret av Celcius73

Her er det virkelig gått grundig til verks :-) Har nok tatt ting mer på sparket.

Mitt beste tips er at mye ikke blir akkurat som planlagt, så litt kan kjøpes inn etter behov. Min første var 55 cm når han ble født, og alt var for smått. Nummer to var 46 cm, og der var alt for stort og jeg måtte kjøpe inn småttistøy (begge født på termin, så babyer er forskjellige).

Ammepute hadde jeg arvet, men den fikk jeg aldri bruk for, syntes det var mye lettere uten. Brukte den faktisk kun før fødsel som pute mellom bena. Jeg lakk heller aldri melk, så har aldri trengt å gå med sånne innlegg, vanlig amme-bh var nok.

Når det gjelder klær, finner du også fort ut hva du liker å bruke. Man får gjerne en forkjærlighet for en viss type bodyer e.l, så greit å kjøpe inn etterhvert. Husk også at du gjerne får masse, både nytt og brukt - jeg har allerede flere uker før fødsel helt smekkfull kommode med nyfødtklær. Det eneste jeg trenger å kjøpe, fordi jeg selv vil, er noe fint å ha på når vi skal hjem fra sykehuset.

Lykke til!

Her er det mange gode tips ute å går! :D

Hehe! Jeg som trodde jeg tok hardt i med 10 vaskekluter, men da skal jeg iallefall kjøpe noen flere sånne. Lammeskinn/ ullskinn fikk jeg også skikkelig lyst på! Så det må nok inn på listen :)

Jeg får nok en del klær av familie og venner, både nytt og arvet, så kanskje jeg skal avvente og se hva jeg får før jeg kjøper så mye mer nå. Det er uansett kjekt å kjøpe litt som man liker selv syns jeg, fra meg til babyen liksom :)

Annonse

Jeg har kjøpt sånne mesoft kompresser etter tips fra en venninde :) Våtservietter får man i gratispakkene så da kan jeg teste begge deler. Jeg fikk forresten babypakken fra BAM i posten i går og den var virkelig ikke mye å skryte av :P

2 liberobleier str. 1

2 liberobleier str. 2

smokkholder (donald duck)

smokk

blenda vaskemiddel (liten prøvepakke)

sinksalve (bitteliten prøvetube)

antibac

+ noen brosjyrer

Har hørt mye bra om rimi og vitus sine babypakker da :) Er det noen som har hentet disse og kan fortelle om innholdet i dem?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...