Ikkesåallerværst Skrevet 29. juli 2012 #1 Del Skrevet 29. juli 2012 (endret) Hei! Jeg ammer mitt andre barn, han er tre måneder. Første ammeperiode slet jeg veldig med sårhet og treg utdrivningsrefleks. Jeg hadde to brystbetennelser. Denne gangen har jeg vært litt sår i starten, men utdrivningsrefleksen er nesten for god.. Dessuten har jeg mere melk ( eller om det ikke virket slik sist pga treg utdrivningsrefleks). Jeg har lest det meste om amming pga problemene første gang, men blir likevel utrolig usikker og lett vippet av pinnen med alt som har med amming å gjøre. Vel, det var kanskje litt unødvendig bakgrunnsinfo, men jeg snakker vel frenetisk fordi jeg egentlig syns amming er noe stort pes og ganske så oppskrytt Saken er at på det ene brystet kan jeg kun amme ved å holde brystet i en c. Dette er jo veldig upraktisk ute. Jeg har store pupper som er vanskelig nok å skjule fra før, og hvis jeg må amme mye på det brystet ute blant folk, så får jeg lett tilstoppede melkeganger.har hittil unngått betennelse ved å pumpe og amme mer når jeg kjenner kuler og ømhet. Kan jeg gå over til å bare bruke godpuppen ute? Vil jeg da få kuler/betennelse med en gang? Hva med melkas sammensetning for babyen? Jeg har måttet bruke metoden med totimersvakt per bryst for å sørge for at han får i seg nok fet melk. Han spiser ofte hver time, eller på og av i en time (helt uforutsigbart)så det er ikke mye jeg rekker før puppen må ut av sitt hulehus. Han tar ikke flaske. Smart av han, ellers hadde jeg nok kanskje sluttet å amme Og når begynner de egentlig å spise sjeldnere? Forrige reduserte gradvis, men han her har spist ca 12-15 ganger i døgnet fra han var ca seks uker. Før det oftere. Ligger på 95 percentilen. Mellom 23.00-6.00 går det to, noen ganger tre timer mellom måltidene. Mistenker han for å bruke meg en del som smokk, for noen ganger gråter sovner han idet han får puppen i munnen og våkner og gråter når melka kommer for fult. Lamgt, men Håper på svar Endret 29. juli 2012 av Ikkesåallerværst Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958113-lillenims-ammesp%C3%B8rsm%C3%A5l/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 30. juli 2012 #2 Del Skrevet 30. juli 2012 (endret) Mange spørsmål og litt trøtt lillenims, så jeg tror du får et svar i morra også - skriver med en hånd fordi jeg ammer en på 6 uker nå. Må forøvrig "holde oppe" brystet for han med hånda Kort sagt: det går fint an å fullamme med ett bryst, tvillingmødre gjør det jo, men det er heller ikk uvanlig ved gjentatte brystbetennelser. Melkeproduksjon er hormonelt styrt, men det er både lokalt og mer fjerntliggende og det er fullt mulig å avvenne bare ett bryst. Likedan går det an å kutte ned på amminga på den ene siden, da vil produksjonen gå ned og det vil sannsynligvis bli lettere å ha opphold i amminga på den siden. Men siden du sier du lett får tilstoppinger så ville jeg kanskje ha prøvd noen andre ting først. Selv må jeg støtte det ene brystet når jeg ammer i vanlig vuggestilling, men når jeg legger han i tvillingstilling så går det fint. Litt verre å amme diskret med den stillingen synes jeg, men det går fint med ei pute, og det går jo an å ha med ei pute i kurva under vogna om det ikke er puter der du pleier ferdes. Du kan også håndmelke (feks på do, i tørkepapir). I forhold til forebygging av tilstoppinger når du er ute noen timer sånn så burde det være tilstrekkelig å bli kvitt sprengen, altså ikke tømme helt (tømming er derimot viktig når det er blitt betennelse og tilstoppinger). Sammensetningen av melka avghenger av mengden melk - dess mer du produserer, dess lengre tid tar det før den fete melka kommer. Hyppig amming øker produksjonen. Jeg banner nok i ammehjelperkjerka no, men jeg ville vurdert smokk, iallfall i perioder der han vil ha mat hyppig. (Vel, antar du har vurdert det selv... og prøvd. Og fått det forkasta.) Et alternativ er å gi han en finger å suge på, ofte går det lettere enn smokk. Han sier nok i fra om han faktisk er sulten. Vet ikke når (om??) de dier sjeldnere. Min er 6 uker og ammes en gang fra jeg legger meg 22-23 og til jeg våkner i 5-7-tida, og deretter omtrent en halvtime med 30-60 minutter mellom fram til ca 18 (han har ei soveøkt på 2-3timer inni der) og så omtrent uavbrutt 18-22. Aner ikke hvor lenge/mange det blir, men "ganske mye". Da han var 2 uker ammet jeg 12 timer i døgnet. Endret 30. juli 2012 av lillenims Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958113-lillenims-ammesp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144427069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ikkesåallerværst Skrevet 1. august 2012 Forfatter #3 Del Skrevet 1. august 2012 Tusen takk for svar! Nei, det blir ikke bedre med pute.. Tror det i hovedsak er at jeg prøver være diskret som gjør det så klønete, for er jeg hjemme hos folk jeg kjenner godt, så går det greit. Har prøvd smokk, uten hell. Forsøkte til og med sukkervann på den, og da suttet han til en forandring, men bare til sukkervannet var borte.. Han ammer ca 13 ganger i døgnet. Om natten har han spist ca to ganger mellom 23-6, men den siste uka har det vært hver halve time eller time fra ca1.30 (med unntak av en natt hvor han sov fra 22-5.00!). Han er nok ikke sulten da, men smokk tar han jo ikke og kos er ikke nok. Byssing er jeg for trøtt til å drive med. I starten var han som din. Han sover sjelden mer enn 30 min i strekk om dagen, en sjelden gang 40 min. Om natta sover han 2 kanskje 3 timer i slengen, men de siste nettene som sagt ikke mer en 30-60 min etter den første langøkta. Egentlig vil jeg bare gå over til mme, en når han ikke tar flaske kan jeg jo ikke det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958113-lillenims-ammesp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144431465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Balder911 Skrevet 1. august 2012 #4 Del Skrevet 1. august 2012 Hei:) Jag må bare si at jeg klønet litt med mye av det samme. Jeg ammet godbrystet ute når det var krise, men forsøkte å få til begge. Utdrivningsrefleksen her var for sterk på dustebrystet, så lille ble litt druknet. Etter at jeg ble litt lat på prøvingen tar han nesten bare godbrystet, og jeg ser ut som en klovn. Store blodårer og melonbryst på ene siden, og en liten flapp på andre siden.. (warning warning:) Ellers synes jeg Boobs ammetrøye funker best når man er velutrustet, det blir bare fippel med de andre:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958113-lillenims-ammesp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144431609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 2. august 2012 #5 Del Skrevet 2. august 2012 Har du prøvd ammesjal (nursing cover)? Feks noe slikt: http://www.morsmelka.no/products/bebe-au-lait-ammesjal Vet mange også bruker et vanlig sjal eller teppe. Det blir kanskje litt balete uansett, men om du ikke vil vise brystet så vil det jo absolutt fungere. Jeg merker forskjell på amminga om kvelden/natta når jeg har ammet hyppig på dagen og sittet hele kvelden, i forhold til når jeg har vært litt "sløv" (feks vært ute på tur hele dagen, da sover han mange timer i vogna). Det er tydelig at gutten min kan "spise seg opp" for natta iallfall, og sove mange timer om han spiser mye på dagen. Men det blir uansett mange og hyppige amminger. Hjelper det å tenke på at det er for en kort periode selv om det er veldig hyppig nå? Jeg vet ikke når han vil spise oftere, men når han er 6-8 mnd så er det garantert annerledes iallfall - og endringer skjer nok før det også. (Ja, det er lov å bli irritert på sånne som sier det blir bedre. Jeg var i tvil om jeg skulle skrive dette avsnitttet, for selv om jeg vet jeg har rett så er jeg fryktelig irriterende her. :-p) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143958113-lillenims-ammesp%C3%B8rsm%C3%A5l/#findComment-144433854 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå