Gå til innhold

går 2 hun-katter sammen? hva er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal nå anskaffe oss katt, og da 2 så de har selskap i hverandre hvis de må være hjemme alene noen timer.

hvilke kjønn passer best å ha sammen? bør man ta søsken?

og ja, dette er en forpliktelse vi gleder oss til. Vi vet at katter kan bli over 20 år. vi vil holde dem som innekatter til neste vår så de blir ordentlig hjemmekjære og ikke vandrer så langt utenfor tomtegrensene, og selvsagt følge opp med sterilisering, vaksinering og årlige helsekontroller.

Noen som har svar på spørsmålet mitt?

Skrevet

Så koselig. Jeg har to hunnkatter som ikke er søsken. Er et halvt år mellom dem og de er veldig strekt knyttet til hverandre. Men de er som søsken og kan krangle så busta fyker til tider, men like gode venner etterpå :)

Får du dem samtidig så vil de nok gå like bra sammen uannsett om de er søsken eller ei :)

Skrevet

Har jobbet på dyrebeskyttelsen, og generelt så anbefalte vi at man enten har ulike kjønn eller to gutter. Men, det er veldig avhengig av kattens personlighet, så to jenter kan gå veldig fint det også. Det som kan være avgjørende er å få sterilisert/kastrert så snart de er 6-7 mnd gamle,slik at hormoner ikke kommer inn og skaper problemer.

Men får du de ca samtidig vil jeg tro mye er løst.

Ellers pleier det ikke nødvendigvis være problem for en katt å være alene hjemme, siden de ikke er noe flokkdyr.

Skrevet

Vi har to gutter. De er gode venner. De er rasekatter og har dermed vært i "flokk" hele livet. Da den ene døde skaffet vi oss ny ganske kjapt og det tok vel 4-5 dager før kattungen var trygg på den store, som forresten aldri viste aggresjon. Kastrerte hankatter blir som oftest herlige kosedyr, men steriliserte hunner KAN bli sjefete og humørsyke. Det er ingen garanti for noen av delene.

Skrevet

Har også lang erfaring fra dyrebeskyttelsen.

Her i huset er hunkatten livredd for hankatten, fordi de vil parre seg, noe som resulterer i at det er mye slossing og skriking hvis de er i samme rom.

For selv om gutten er kastrert og jenten er sterilisert, så tror gutten at han er istand til allverden:)

Og når man da må skille kattene pga slossing og skriking, så er jo halve vitsen med to katter, vekke.

To av hver går selv om de ikke er i slekt. Min erfaring med to gutter, er at det i noen tilfeller har oppstått ekstrem konkurranse, der alle tror de er alfa og det er slossing i hele løpetiden , dette gjelder selv de kastrerte kattene.

Men er ikke alltid det er problemer, noen går fint sammen andre ikke, men det er sånt man ikke vet på forhånd. Det kommer rett å slett an på lynnet.

Ellers så vil jeg bare si, at jeg hadde vurdert to jentepuser

Skrevet

Vi har 2 hannkatter og to hunnkatter som er alle sterilisert og kastrert. De to hannkattene er ikke venner, og han som tror han er sjefen jager broren sin oppi trær o.l. når han får lyst.

Jentene er også uvenner. De hveser og slår hverandre med potene, men kan plutselig finne på å spise av samme matskål.

Vi har hatt alle i 7 år så det går jo bra uansett ;)

Det som går best her i huset er jente+gutt :)

Skrevet

Vi har en hun og to kastrerte bajasser. De bryr seg ikke så mye om henne, men de to guttaboys er det 7-8 år mellom og er som bestevenner. Ligger å ruller seg sammen på gresset. Rare greier!? Nå har hun fått et kull med kattunger, 1 åringen som er bror til de har tatt på seg en "farsrolle". Vasker og steller med de hele tiden. Vil tro at hvis du får tak i to søsken som alltid har vært sammen så vil det gå greit?

Skrevet

Vi har en av hver, funker fint. Kastrert hannkatte. Vokste opp med 2 hunkatter og de gikk aldri overrens. Men om det var fordi den andre kom etter flere år eller personlighet vet jeg ikke. Men de ble 17 og 21 år så hadde gode liv, selv om de ikke likte møtes i stua :-)

Skrevet

Familien min har/har hatt veldig mange katter, og jeg vil anbefale to hannkatter. Hokattene er ofte sur på andre katter og er generelt litt sære og mindre kosete. Kastrerte hannkatter går veldig fint sammen:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...