Gå til innhold

Alkohol og snart pappaer!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål angående drikking av alkohol hos kommende federe, hvordan har dere løst dette?

Jeg har termin om 3 uker og syntes ikke det er like greit at pappaen drikker seg full nå. Et par halvlitere er greit, men for meg er det uaktuelt å ha med meg han full/prisen på fødsel. Det har jeg fortalt han, og han vet at jeg ikke har andre som kan kjøre meg, må da ta drosje i ca 2 mil. Han har nå vært full 2 dager på rad. Han har sagt han helt skal slutte å drikke 1 august og frem til fødsel.

Jeg må legge til at han er en flott ektemann, og jeg tror han vil bli en super pappa, men dette har han ikke helt forstått. Eller er det jeg som overreagerer....... Hva syntes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har levd med en samboer før som skulle ut hver helg!! Slitsomt! Nå har jeg heldigvis en ny mann, som kun har vært ute 3 småturer siden nyttår :) må sies at han blir veeeeeeeldig dårlig av alkohol når den forlater kroppen. Her er det jo opp til hver enkelt, men jeg setter veldig pris på min som tar hensyn å er hjemme elle finner på ting sammen med meg, men at du sier at nå er det nok 3 uker før fødsel bør da samboeren din se er rimelig??

Skrevet

Her er det en mnd før som ikke blir noe særlig alkohol. Han kan ta seg noen øl men kan ikke bli full.

Jeg fødte 24 dager før termin med første.

Skrevet

Har en mann som ikke går så ofte ut, sjeldnere enn meg.

Men han liker ta seg et par øl hjemme når han griller eller lager god mat til oss. Så han fikk sine 4 halvlitere 1 uke før termin. Han blir ikke full av det så hadde tatt han med meg på føden men litt synd å måtte kjøre over en time selv i fødsel.

Tror ikke han får drikke mere før etter fødsel, må se an dagsformen...

Skrevet

Her er avtalen 3 uker før termin ;) Da vil jeg ha han edru ;)

Skrevet (endret)
Jeg har et spørsmål angående drikking av alkohol hos kommende federe, hvordan har dere løst dette? Jeg har termin om 3 uker og syntes ikke det er like greit at pappaen drikker seg full nå. Et par halvlitere er greit, men for meg er det uaktuelt å ha med meg han full/prisen på fødsel. Det har jeg fortalt han, og han vet at jeg ikke har andre som kan kjøre meg, må da ta drosje i ca 2 mil. Han har nå vært full 2 dager på rad. Han har sagt han helt skal slutte å drikke 1 august og frem til fødsel. Jeg må legge til at han er en flott ektemann, og jeg tror han vil bli en super pappa, men dette har han ikke helt forstått. Eller er det jeg som overreagerer....... Hva syntes dere?

Jeg synes absolutt ikke du overreagerer. Du skal bare minne han på at han er medansvarlig for svangerskapet.

Du skal kunne stole på at han er det for deg og kan kjøre til sykehuset og være delaktig på fødsel. Du er tvunget til å ikke drikke, og jeg synes absolutt han burde respektere et drikkeforbud. Om ikke annet i sympati for deg.

Kjenn etter på din magefølelse. Hva er riktig for deg, og hvorfor er det viktig.

Selv har jeg et nogenlunde anstrengt forhold til drikking, så mulig at mine meninger er sterkere rundt dette temat enn andre.

Men husk uansett at det er din magefølelse som teller. Fortelle han hva du tenker og hvorfor du tenker det.

Her har forresten ikke mannen drukket en eneste slurk siden slutten av april, men tror nok det mest vanlige er ca. 3 uker før.

Endret av CamillaJ
Skrevet

Min fyr får gjøre stort sett som han vil, han er en voksen mann, men jeg har sagt ifra at det ikke blir aktuelt å ha med beruset støtte på føden. Da skal jeg heller greie meg selv. Ut i fra det får han ta ansvar for ene handlinger. Jeg går ikke rundt med pekefinger til han. Det orker jeg bare ikke.

Skrevet

Her i huset er det alkoholstopp de siste tre ukene før termin. Det er vi enige om begge to, men det skal sies at det ikke drikkes så ofte ellers heller, så behovet er ikke så stort. Jeg ønsker ikke å kjøre en time til sykehuset med vonde rier... Det har samboer selvfølgelig stor forståelse for...:) Det er jo tross alt ikke så mange ganger i livet han får et slikt forbud...;)

Skrevet

Min gubbe drikker svært sjelden...og er enda sjeldnere ute på fest... so vi har ikkje laga noke avtale på akkurat ditta der... men om han skal no glimte til og ve ha seg ei øl når de nerma seg termin so får eg heller minne han på de ;) vi har ca 2 tima og kjøre til sjukehus so de har eg ikkje tenkt og gjere :/

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Vi har avtalt at det ikke blir noen "pils til middagen" fra 4 uker før termin. Samme med reiser langt unna sykehus/hjemme. Før den tid (forsåvidt etterpå også) får han ta risikoen selv, det er i alle fall ikke aktuelt å ta med noen som ikke er klinkende edru på fødestua, og jeg tror neppe han vil gå glipp av en så stor begivenhet. :)

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det finnes folk som må få regler på når de kan drikke. Mulig min mann er rar...

Skrevet
Jeg skjønner ikke at det finnes folk som må få regler på når de kan drikke. Mulig min mann er rar...

Dette tenkte jeg også. Er ikke det i utgangspunktet ganske opplagt? Når fødsel nærmer seg bør man være kjørbar. Nå drikker vi riktignok veldig lite i dette huset, men tror aldri jeg hadde trengt å fortelle han noe slikt. Alkohol bør ikke ha så stor plass at det er viktigere enn andre ting syntes jeg...

Gjest Shanti ♥
Skrevet

Det er vel ikke snakk om å måtte få regler, mer å bli enige om hva begge parter føler seg komfortable med og synes er fornuftig ift når det er en reell sannsynlighet for at fødselen kan starte. Vi har snakket om det på lik linje med hvor sent jeg/vi synes det er OK at han eller jeg reiser utenbys/langt avgårde.

Skrevet

Vi har vel mer eller mindre avtalt at han skal holde seg edru de siste 3-4 ukene før termin. Tror faktisk det var hans forslag. Må innrømme jeg tar det litt som en selvfølge da. Er jo tross alt det største som hittil har skjedd oss begge og da vil han vel være edru og både kunne stille opp rent praktisk med kjøring, men også være til stede mentalt!

Skrevet

Her har det vært alkoholforbud de siste par ukene! Jeg har termin førstkommende torsdag... Synes det er både rett og rimelig at mannen holder seg edru den siste tiden før termin, både med tanke på kjøring til sykehuset samt at jeg ikke ønsker å ha med en som stinker alkohol på fødestua...

Skrevet
Det er vel ikke snakk om å måtte få regler, mer å bli enige om hva begge parter føler seg komfortable med og synes er fornuftig ift når det er en reell sannsynlighet for at fødselen kan starte. Vi har snakket om det på lik linje med hvor sent jeg/vi synes det er OK at han eller jeg reiser utenbys/langt avgårde.

Når jeg leser innlegg som dette blir jeg veldig glad for at jeg er i et forhold hvor vi tenker på hverandre uten at vi nødvendigvis trenger avtale alt og at vi tenker likt om slike ting. Er det virkelig så vanlig at dagens menn knapt tenker lengre enn nesetippen som det kommer frem på dette forumet?

Gjest Shanti ♥
Skrevet
Når jeg leser innlegg som dette blir jeg veldig glad for at jeg er i et forhold hvor vi tenker på hverandre uten at vi nødvendigvis trenger avtale alt og at vi tenker likt om slike ting. Er det virkelig så vanlig at dagens menn knapt tenker lengre enn nesetippen som det kommer frem på dette forumet?

Eh, hallo. Jeg sa ikke at vi var uenige, jeg sa ikke at han ikke tenkte på meg eller hva jeg ville føle. Vi snakket om det i ca 30 sekunder, stadfestet at vi var enige - og det var det. Vi kaller det verbal kommunikasjon. :)

Ofte er det en fordel i tillegg til den ikke-verbale, for å unngå misforståelser, forsikre seg om at man er enige eller rett og slett fordi det føles ekstra trygt? Jeg gjetter ikke hva han vil ha til middag hver dag heller, selv om jeg vet hvilke gjengangerfavoritter han har :)

Skrevet
Eh, hallo. Jeg sa ikke at vi var uenige, jeg sa ikke at han ikke tenkte på meg eller hva jeg ville føle. Vi snakket om det i ca 30 sekunder, stadfestet at vi var enige - og det var det. Vi kaller det verbal kommunikasjon. :) Ofte er det en fordel i tillegg til den ikke-verbale, for å unngå misforståelser, forsikre seg om at man er enige eller rett og slett fordi det føles ekstra trygt? Jeg gjetter ikke hva han vil ha til middag hver dag heller, selv om jeg vet hvilke gjengangerfavoritter han har :)

Jeg er helt enig med deg ang kommunikasjon. Jeg bare oppfattet deg anderledes i ditt forrige innlegg:)

Gjest Shanti ♥
Skrevet
Eh, hallo. Jeg sa ikke at vi var uenige, jeg sa ikke at han ikke tenkte på meg eller hva jeg ville føle. Vi snakket om det i ca 30 sekunder, stadfestet at vi var enige - og det var det. Vi kaller det verbal kommunikasjon. :) Ofte er det en fordel i tillegg til den ikke-verbale, for å unngå misforståelser, forsikre seg om at man er enige eller rett og slett fordi det føles ekstra trygt? Jeg gjetter ikke hva han vil ha til middag hver dag heller, selv om jeg vet hvilke gjengangerfavoritter han har :)
Jeg er helt enig med deg ang kommunikasjon. Jeg bare oppfattet deg anderledes i ditt forrige innlegg:)

OK, bra vi fikk oppklart det.... via skriftlig kommunikasjon ;) Hihi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...