Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #26 Del Skrevet 28. juli 2012 For det første, jeg ante ikke at leiligheten ikke var godkjent når jeg flyttet inn her. Det er ikke sånn at det ser shabby ut. Vinduene er blant annet godkjent som rømningsvei. Badet er flislagt, og egentlig ganske moderne, det falt meg altså ikke inn å tenke at dette ikke var godkjent. Som sagt ser det ordentlig ut her. Han har hatt fagfolk til å pusse opp her, noe selv og noe av fagfolk. Utbedringene kan ikke gjøres mens jeg bor her, derfor må jeg flytte. Om det er 3 mnd ANER vi ikke. Hverken jeg eller husieier. Han sa bare at han regner med det er 3 mnd, siden det er standard oppsigelsestid. Men kommunen har sagt at leieboer må ut snarest. Hva det innebærer vet vi ikke. Altså aner jeg ikke om jeg må ut innen 1.sep f.eks eller når jeg finner meg boplass. Jeg har heller ikke tenkt å ''ta'' huseieren på noen som helst måte. jeg spør fordi jeg vet ikke. Jeg spør fordi jeg er i en fortvilet situasjon og lurer på rettighetene mine. Om jeg spør om det er mulig å hoppe fra Prekestolen å overleve betyr ikke det samme som at jeg har tenkt å gjøre det. Jeg spør fordi jeg aner ikke. å bli latterliggjort fordi jeg lurer på rettighetene mine er slik som bare forekommer på anonymforumet. Fantastisk side by the way. Selvom jeg var her på visning før jeg flyttet inn vil ikke det automatisk si at jeg viste at jeg leide ulovlig. Jeg hadde jo aldri flytta hit om jeg viste det! Nå vet jeg at jeg leier ulovlig, jeg vet jeg må ut, jeg vet at jeg betaler til en mann som ikke har lov å leie ut (og da ikke har lov å ta betalt heller?) Derfor spør jeg. Boligsituasjonen her i kommunen er kritisk. I mai var det enda studenter på universitetet som sov på sovesal. En mor med barn måtte bo på campingplass i 5 mnd før hun fant leilighet. De kommunale leilighetene som kommunen ytret blir ledig først er i et område de selv ikke ville bodd i da det bor 90% narkomane der. Men om jeg havner øverst på listen og en av de leilighetene blir ledige, så er de pliktig til å tilby meg den. Kall meg gjerne kravstor, men jeg flytter ikke med sønnen min til andre siden av byen og blant narkomane. Nå mener også jeg det er forskjell på at huseier sier meg opp fordi han skal bruke huset selv kontra at leiligheten er ulovlig å jeg må ut. Nå er det ikke slik at leiligheten er farlig. Det er rømningsveier og ingen mugg, derfor tenker jeg at jeg bor her frem til jeg finner noe. Kommunen kan ikke kaste meg ut uten at jeg har en plass å bo. Kan de vel? Igjen, jeg spør fordi jeg aner ikke. Og som sagt, jeg kan ikke kjøpe da jeg ikke har midler til det. Jeg har allerede hørt med banken og fått forespeilet hvor mye jeg kan få i lønn mtp på inntekten min, men siden jeg er alene, ikke har egenkapital og ikke har 100% får jeg ikke innvilget lånet. Ikke alle er så heldig at de har foreldre eller andre som kan hjelpe til. Jeg sitter i en prekær og fortvilende situasjon jeg ellers ikke ville vært i og spør om råd. Jeg får ekstra utgifter nå, jeg må sannsynligvis enda høyere opp i leie enn hva jeg har her og jeg må skaffe til veie depositum. Kan ta det med bank og lån først, du må ikke gi deg med å kun snakke med en bank, men med alle. Når det har vært snakk om lån og renter i banken så er jeg utro som bare det. Jeg var heller ikke i en slik situasjon at jeg hadde foreldre som stilte opp og jeg var alene med sønnen min. Jeg snakket med utalje banker og alle sa nei, noen var t.o.m. så frekk at de sa "vi låner ikke ut så mye til alenemødre", men pluttseleig sa en bank ja. Sett opp budsjett over inntekter, utgifter, hva du vil kunne spare f.eks i skatt om du eier vs. leie. Søk husbanken om egenkapital, startlån. Mulig du må gå for en mindre leilighet de første årene, men har selv bodd i en 2-roms med sønnen min i skolealder og det gikk fint i 2 år. Om det er en slik bostedsmangel i kommunen ville jeg stilt de også litt til ansvar. Hva kan de tilby? å bo i et narkoreir ville jeg ikke godtatt. Som nummer #24 sier det er kommet noen syke krav i forhold til utleie av bolig i form av parkering, størrelsen på boden osv. Kommunen burde jo ha gitt dispensasjon til utleie når det er så stor bostedsmangel der, spør de om hvordan de har tenkt å løse bostedsmangelen der? Send mailer til de partiene som er representert i kommunen, minn de på at det er valg til neste år. Jeg ville nå sett på det med rømmningsvei som det viktigste i alle fall, og det behovet sier du er løst. eventuelt at kommunen kan gi dispensasjon til å bo der til du finner noe nytt, og nå er jo værste perioden siden studenter også leter etter et sted å bo, så det kan være du må bo der til jul. Dette vil nok ikke kunne frita deg for å betale husleie, men du kan jo snakke med huseier om dere kan redusere den om du får innvilget dispensasjon fra kommunen. Hilsen #8 igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421048 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #27 Del Skrevet 28. juli 2012 Hadde jeg vært deg, hadde jeg forholdt meg til det som en hvilken som helst oppsigelse. Begynt å lete etter ny leilighet. Ulempen med å leie, er at du kan bli sagt opp. Selvfølgelig skal du betale husleie. Alt annet ville være frekt spør du meg. Kommunen har sikkert annet å gjøre enn å sjekke om du har flyttet ut eller ikke. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #28 Del Skrevet 28. juli 2012 Tusen takk #8! Jeg er overhode ikke inne på dette med lån og slikt og har jo bare spurt min bank. Er det slik at hvis f.eks Nordea gir meg lån, så må jeg bytte bank dit? Hvordan fungerer dette med husbanken? For noen sier at jeg må søke startlån i kommunen OG husbanken? Ender jeg opp med 3 lån da? En i kommunen, en i husbanken og en i banken? Jeg stakk bare innom banken forrige gang, pratet ikke med noen rådgiver. Var i en vanlig kasse. Hun gjorde noen utregninger og sa at det kom jeg ikke til å innvilget. Jeg tenker jo at jeg evt kan bruke en andelsleilighet som springbrett. Men det er vel ikke så lurt å kjøpe noe med innskud 490.000 og fellesgjeld på 1.5? så en nemlig, med fellesutfifter i mnd på 7400 + ca 2800 på nedbetaling av lån. Men regner ikke banken fellesgjelden som en del av min gjeld også? Eller er det sjans å få lån på det uansett siden de 7400 inkluderer nedbetaling av det lånet? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #29 Del Skrevet 28. juli 2012 Tusen takk #8! Jeg er overhode ikke inne på dette med lån og slikt og har jo bare spurt min bank. Er det slik at hvis f.eks Nordea gir meg lån, så må jeg bytte bank dit? Hvordan fungerer dette med husbanken? For noen sier at jeg må søke startlån i kommunen OG husbanken? Ender jeg opp med 3 lån da? En i kommunen, en i husbanken og en i banken? Jeg stakk bare innom banken forrige gang, pratet ikke med noen rådgiver. Var i en vanlig kasse. Hun gjorde noen utregninger og sa at det kom jeg ikke til å innvilget. Jeg tenker jo at jeg evt kan bruke en andelsleilighet som springbrett. Men det er vel ikke så lurt å kjøpe noe med innskud 490.000 og fellesgjeld på 1.5? så en nemlig, med fellesutfifter i mnd på 7400 + ca 2800 på nedbetaling av lån. Men regner ikke banken fellesgjelden som en del av min gjeld også? Eller er det sjans å få lån på det uansett siden de 7400 inkluderer nedbetaling av det lånet? Hvis du kjøper en leilighet med innskudd 490.000 og fellesgjeld på 1.5, så må du få godkjent 1990000 i lån, ikke bare de 490.000 du må betale for leiligheten. Det sier bankene her jeg bor ihvertfall Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #30 Del Skrevet 28. juli 2012 Takk for svar! Ser egentlig mørkt på dette med å kjøpe uten egenkapital og ''lav'' lønn. Jeg ser jo på alt av leiligheter, gjør meg ingen ting å leie en 2 roms for en periode bare vi får oss en plass å bo. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #31 Del Skrevet 28. juli 2012 http://leieboerforeningen-bergen.origo.no/-/bulletin/show/16908_leier-du-en-ulovlig-bolig "boliger som medfører vesentlig misligholdelse fra utleier sin side og leieren kan heve leieavtalen og flytte. I den grad kan leieren kreve tilbake beltalt all innbetalt husleie og til fraflytting" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #32 Del Skrevet 28. juli 2012 Tusen takk #8! Jeg er overhode ikke inne på dette med lån og slikt og har jo bare spurt min bank. Er det slik at hvis f.eks Nordea gir meg lån, så må jeg bytte bank dit? Hvordan fungerer dette med husbanken? For noen sier at jeg må søke startlån i kommunen OG husbanken? Ender jeg opp med 3 lån da? En i kommunen, en i husbanken og en i banken? Jeg stakk bare innom banken forrige gang, pratet ikke med noen rådgiver. Var i en vanlig kasse. Hun gjorde noen utregninger og sa at det kom jeg ikke til å innvilget. Jeg tenker jo at jeg evt kan bruke en andelsleilighet som springbrett. Men det er vel ikke så lurt å kjøpe noe med innskud 490.000 og fellesgjeld på 1.5? så en nemlig, med fellesutfifter i mnd på 7400 + ca 2800 på nedbetaling av lån. Men regner ikke banken fellesgjelden som en del av min gjeld også? Eller er det sjans å få lån på det uansett siden de 7400 inkluderer nedbetaling av det lånet? Banken vil nok se på begge deler som din gjeld ja. Som jeg sa det kan være at du må gå for en to-roms i en periode, men betaler du ned på gjelden så har du klart å opparbeide deg egenkapital etter noen få år, samtidig som banken også ser at du betaler det du skal, og kan da selge og kjøpe en med 2 soverom. Nå vet jeg ikke hvordan det er med startlån i kommunen i forhold til husbanken, men søk på begge, du trenger ikke å godta alt, du tar det med best betingelser. Jeg er sikker på at du finner info om dette på nettet om du ser på kommunen og husbanken sine sider. Noen banker krever at du bytter bank, men ikke alle. I hovedsak så ønsker de nok at lønnen din skal komme inn der, også medfører det en viss kostnad å ha kort i 2 banker. Du snakker IKKE med de i kassen om lån. du tar med deg papirer som viser ditt budsjett (NB: husk å sette av noe til sparing hver mnd) og snakker med en rådgiver. Joda bankene har fine formler hvor de kan putte inn tall, men de gåår så lite på skjønn. Den ene banken jeg snakket med brukte bare dette og kom til at før jeg hadde betalt husleie og mat så var mitt budsjett på -1200, jeg spurte da om jeg ikke kunne få med deres utregning til NAV for å vise de at jeg som alenemor MåTTE ha mer penger ;-) Gå inn med denne holdningen: Hva kan dere tilby meg? Så klart nå er det kommet et krav til bankene om at de kun låner ut intill 80% av boligens verdi, så det kan være her du kan få hjelp av kommunen eller husbanken, så sjekk med de først. Men som sagt, det kan være at du selv må lage deg en seng bak sofaen på stuen i 1-2 år før du har en 3-roms, men på sikt så er det verdt det. Lykke til Hilsen #8 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421269 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #33 Del Skrevet 28. juli 2012 Ulovlig leie Har utleieren krevd ulovlig leie, kan leieboeren kreve at utleieren tilbakebetaler det ulovlig oppkrevde beløpet. Dette gjelder både om det er en ulovlig tilleggsytelse og om det er en ulovlig leieøkning. Ved tilbakebetaling av ulovlig leie kan leieboer normalt kreve tillegg av forsinkelsesrente. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #34 Del Skrevet 28. juli 2012 Få igjen pengene du har betalt? Det var dagens! Snakk om å være frekk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #35 Del Skrevet 28. juli 2012 Ulovlig leie Har utleieren krevd ulovlig leie, kan leieboeren kreve at utleieren tilbakebetaler det ulovlig oppkrevde beløpet. Dette gjelder både om det er en ulovlig tilleggsytelse og om det er en ulovlig leieøkning. Ved tilbakebetaling av ulovlig leie kan leieboer normalt kreve tillegg av forsinkelsesrente. Hva har dette med saken å gjøre? Dette er jo bare hvis han har krevd urimelig husleieøkning og slike ting. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421414 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #36 Del Skrevet 28. juli 2012 Få igjen pengene du har betalt? Det var dagens! Snakk om å være frekk! huff, tenk å være så frekk at man vil ha pengene tilbake for en vare man ikke har fått. når man leier en leilighet så forventer man selvsagt at leiligheten er godkjent, lovlig og at forskriftene er fulgt. forventer ikke dere det når dere leier eller kjøper bolig? som noen her skriver over så kan du, HI, ha krav på pengene tilbake når boligen er ulovlig som utleieobjekt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #37 Del Skrevet 28. juli 2012 Få igjen pengene du har betalt? Det var dagens! Snakk om å være frekk! huff, tenk å være så frekk at man vil ha pengene tilbake for en vare man ikke har fått. når man leier en leilighet så forventer man selvsagt at leiligheten er godkjent, lovlig og at forskriftene er fulgt. forventer ikke dere det når dere leier eller kjøper bolig? som noen her skriver over så kan du, HI, ha krav på pengene tilbake når boligen er ulovlig som utleieobjekt Nei, ikke før når jeg leide. Hvorfor? Av samme grunn som HI det er umulig å få leid bolig i dette området så jeg måtte ta det jeg kunne få eller flytte til en helt annen bydel. Så selv om jeg kjente til kravene så tok jeg frivillig en leilighet jeg viste ikke ville blitt godkjent om det ble kontroll, da hadde jeg sett etter leilighet i over 3 mnd og måtte bo en tid hos ei venninne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421504 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #38 Del Skrevet 28. juli 2012 Få igjen pengene du har betalt? Det var dagens! Snakk om å være frekk! huff, tenk å være så frekk at man vil ha pengene tilbake for en vare man ikke har fått. når man leier en leilighet så forventer man selvsagt at leiligheten er godkjent, lovlig og at forskriftene er fulgt. forventer ikke dere det når dere leier eller kjøper bolig? som noen her skriver over så kan du, HI, ha krav på pengene tilbake når boligen er ulovlig som utleieobjekt Nei, ikke før når jeg leide. Hvorfor? Av samme grunn som HI det er umulig å få leid bolig i dette området så jeg måtte ta det jeg kunne få eller flytte til en helt annen bydel. Så selv om jeg kjente til kravene så tok jeg frivillig en leilighet jeg viste ikke ville blitt godkjent om det ble kontroll, da hadde jeg sett etter leilighet i over 3 mnd og måtte bo en tid hos ei venninne. men HI visste altså ikke om det og trodde at leiligheten var lovlig. ser du forskjellen? du visste at du betalte for en ødelagt vare, men valgte frivillig å betale for den, HI visste ikke at varen var ødelagt og derfor kan hun ha krav på pengene tilbake. serlv om et område er presset så kan man ikke drive ulovlig og unnlate å informere leietager om at leiligheten ikke er godkjent. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. juli 2012 #39 Del Skrevet 28. juli 2012 Nei, jeg viste ikke at leiligheten var ulovlig. Jeg har ikke for vane å spørre om de har søkt kommunen om lov til å leie ut da jeg ikke viste når jeg leide at lelighten var bygd om i senere tid. Jeg spurte om leilighten var lovlig etter forskriftene og tenkte da på brann og sikkerhet, noe jeg fikk bekreftet at den var mtp på rømningsveier. At badet ikke var godkjent mtp på rlrlegging og slikt falt meg ikke inn. Jeg fikk vite det på torsdag. Jeg utforsker bare mine muligheter og ber om råd. Jeg ba ikke om hets? Gjorde jeg vel? Jeg hadde aldri tenkt at leiligheten skulle bli begjært ulovlig ved kontroll, da hadde jeg ikke leid heller! Hadde jeg vist at noe her kunne gå utover sikkerheten til meg eller min sønn så hadde jeg aldri leid. Enn om noe skulle skje da og så hadde jegi kke fått igjen på forskringen f.eks? Nei, jeg ante ingen ting før for to dager siden og alt er kaotisk nå og derfor spør jeg. Nå får jeg delte svar og tenker at jeg er nødt å utforske de. Jeg har finanseiert hans ''svindel'' overfor kommunen og kan ikke se for meg at han skal ha lov å ta betalt videre for det heller og må derfor spørre om jeg har rett til å holde tilbake leie eller kreve redusert leie om så. Jeg hadde aldri vært i denne situasjonen om leiligheten var godkjent. Jeg hadde ikke trengt å se meg om etter ny leilighet som sannsynligvis er mye dyrere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957753-rettigheter-ang-leid-leilighetjeg-er-leietaker/page/2/#findComment-144421581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå