Gå til innhold

Til gravide som savner salami:På Rimi idag så jeg de hadde kokt salami, nyhet fra Grillstad!!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Men de har jo funnet ut at salami ikke er "farlig" for gravide lengre.

Hvor har du dette fra? Ifølge matportalen skal gravide fortsatt holde seg unna ikke varmebehandlet spekemat.

Da jeg var gravid hadde jeg sååå lyst på spekeskinke, men kunne jo ikke spise det. Helt på slutten fant jeg ut at om man varmer det i ovnen (samami, spekeskinke ol.) kan man fint spise det. Eks lage seg ostesmørbrød med salami. bare et lite tips;)

Annonse

Å varme salamien og spekeskinke syntes jeg smaker helt forferdelig.. Ok salami går ann på toast/ostesmørbrød..jeg er helt hekta på salami og mayo på brødskiva og det må være kaldt:)Legen sier fortsatt at salami samt spekemat er forbudt så jeg tar ikke sjansen ..

Jeg spiser salami til grøt, noe som er kansje 1 gang annen hver mnd. Jeg tar sjansen. Kan jo ikke være hysterisk. Rart at d finnes 30, 40, 50 åringer nå i dag for å si det slikt.. Alt som er "farlig" nå var jo ikke farlig før.. En sjelden gang unner jeg meg litt salami, men det er når pakken er nyåpnet.

Jeg har et familiemedlem som er blind pga hun ble utsatt for toksoplasmosesmitte på fosterstadiet- og det kom fra spekemat-, så jeg tar ingen sjanser, nei.

Spiser kun slikt om det er varmebehandlet.

Hmm... Jeg har tenkt på salami som annet kjøttpålegg og spist så lenge det er lang holdbarhet på det jeg... Har ikke vært mye, men trodde det var helt greit jeg.... Men da veit jeg det... Kun salami på pizza og ostesmørbrød da...

Jeg spurte legen om fårepølse og salami og hun sa det gikk fint sålenge det var lang tid til utløpsdato og det var sånn påleggssalami. Spekemat var fremdeles fyfy men jeg forstod det sånn at dette ble regnet som annerledes enn spekemat. Forstå det den som kan.... Holder meg unna alt annet enn fårepølse jeg da :P

Annonse

Det blir sakt så mye forskjellige over alt at jeg tar ingen sjanser:-) holder meg unna spekemat og salami i de 9 måndene jeg er gravid.. Savnet er der, men det er verdt det for risikoen som er der..:)

Men dere- da kan vi være enige om at "vanlig" salami ikke er ok MEN siden alle er enige om at varmebehandlet er ok (til og med matportalen) så er salami fra Grillstad ok siden den er kokt!!

Og jeg sier bare JIPPI!

Det er vel ikke helt ok å si at når man ser reklamen med to matbokser og den sier noe som "noen barn spiser for å bli mette, andre for å overleve" så er det eneste jeg tenker "ååå, den skiva med salami- giiiii meg!!!"

Kokt eller fryst. Bakterier dør uansett på begge måtene :)

Feil, listeria overlever kulde...

http://jordmorsiri.no/artikler/100/article/item

"Toxoplasmose tåler ikke kuldebehandling og dør ved minus 20 grader i 2 døgn eller mer. Listeria er litt mer seiglivet og tåler frost, men ikke varme"

Må vell begynne å koke brødskivene også, såfremst mann ikke baker selv. vet jo aldri hvem som har tatt på brødene i butikken, kan jo hadd jord under neglene og påført brødet bakterier..

Nei, her i huset er vi ikke hysteriske.. Vi skulle bare vist hva alt vi spiser KAN inneholde..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...