Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Synes tvillingene er litt likegyldige, he he. Det går i soving,skriking, spising og bittelitt smiling innimellom. Å legge dem på magen holder de bare ut i noen sekunder(den ene illskriker straks). Ingen interesse for leker ennå.

De er født 3 uker før termin.

Normalt eller bør de stimuleres mer? Sant å si blir det jo litt samlebånd her....

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143957585-ferdigheter-2-3-mndr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min lille blir 3 mnd om noen dager smiler (prøver å le) en aktiv liten krabat som "ormer" seg rundt på babygymmen, løfter holde og skuldre og brystkassen når han ligger på magen, kan føre hendene sammen, griper etter og holder leker og prøver å putte de i munnen som han av og til får til. Han har løftet brystet og det en god stund nå og kan holde seg oppe lenge og stødig men alle de andre tingene skjedde plutselig i løpet av 1 uke. Før likte han ikke å ligge på magen og hylskrek etter et minutt, men så byttet jeg MME merke og så gikk det fint så tror han fikk vondt i magen av det forje merke, selvom han nesten aldri grein..

Håper d blir bedre snart da ikke godt med mage knip! Nå er dette min første da så har jo veldig lite erfaring så er sikkert ikke nødvendig å si at alle babyer utvikler seg forskjellig tempo og ikke sammenligne søsken, men kommer sikkert selv til å sammenligne litt når neste baby kommer :-P

Mini på 3 mnd og 1 uke er begynt å slå på babygymmen, prøver å ta på leker, osv med knyttet neve, smiler, ler (men ikke trillende), prater og gurgler :)

Synes at han er mer skravlete og frempå enn det storebroren var, Som var en roligere type :)

Mye har skjedd bare de siste ukene og har inntrykk av at utviklingen på små babyer går i rykk og napp :)

Han er ikke så sterk i nakken syns jeg så må trene litt mer der..

Min er 2,5 mnd, snart 3 mnd og er tidlig med mye synes jeg (ihvertfall i motsetning til storesøster). Han smilte da han var 1-2 uker. Begynte å "bable/drøse" da han var 4 uker. Lo da han var 8 uker. Ler og smiler masse daglig! Løfter hodet godt i mageleie, men bør trene mer på dette... Min feil:-)

Leker aktivt under babygymmen, slår etter lekene:) Har hendene i midtstilling. Tar "sit-ups" i fanget vårt hele tiden, vil bare opp! Han elsker å bli sunget for, og synger gjerne med - på sitt vis;-) Er veldig individuelt med utviklingen med disse små, mye er innenfor normalen heldigvis:)

Annonse

Tvillingene mine er 12 uker og født 5 uker før termin, de smiler masse og kan løfte hodet i et par sekunder i mageleie - men blir fort lei! Har begynt å lage "bokstavlignende" lyder, men det er ikke noen babling enda. Også dytter de borti leker med hånden.

Er samlebånd her også og synes det er litt trist at det ikke er så mye ekstra tid til trening og stimulering.. Litt bedre i helgene når Pappan også er hjemme :)

Tror det meste med disse små er helt normalt :)

Lillegull er 3 mnd og han kan:

*smile ofte hver dag og natt

* le, litt tørr latter enda men den er på god vei til å bli "rullende"

* snu seg fra mage til rygg og omvendt

* holde hodet godt men er enda litt ustø

* løfter hodet og brystkassa når han ligger på mage. Liker å ligge på mage egentlig :-)

* slår etter lekene på babygym

* har funnet ut at han eier de rare tingene som vi kaller hender, han er oppslukt i dem

* rope/hyle

* sjarmere mor og far i senk <3

* sove natten gjennom fra ca 21 til 5-6-7

* surre mormor rundt lillefingern ;-)

Ikke meningen å bytte emne men siden det nå er snakk om bebiser på ca samme alder lurer jeg på en ting. Småen har begynt å smatte og sutte noe helt ekstremt på hendene/fingrene. Det er ikke fordi han er sulten tror jeg for han gjør det etter han har spist og det ser ut som han koser seg. Han har smokk men av og til i det siste vil han heller sutte på hendene. Smokk bruker han som oftest bare når han er trøtt. Noen som vet hvorfor han gjør d? Er det en del av utforskningen av hendene sine? Syns han er søt når han sutter helt begeistret men bare lurer

Ikke meningen å bytte emne men siden det nå er snakk om bebiser på ca samme alder lurer jeg på en ting. Småen har begynt å smatte og sutte noe helt ekstremt på hendene/fingrene. Det er ikke fordi han er sulten tror jeg for han gjør det etter han har spist og det ser ut som han koser seg. Han har smokk men av og til i det siste vil han heller sutte på hendene. Smokk bruker han som oftest bare når han er trøtt. Noen som vet hvorfor han gjør d? Er det en del av utforskningen av hendene sine? Syns han er søt når han sutter helt begeistret men bare lurer

Slever han mye også? Min gjør det, og jeg tenker at det klør i gommene og at han sannsynligvis får tenner tidlig....?

Vår på 13 veker har og blitt veldig glad i å ete på knuttneven og sikka mykje. Tenkte at dt var for tidelig med tenner, men kikka inn og der var detet to små kvite flekker i underkjeven..

Ellers kan han

- ligge på magen og holde hode i lang tid

- plapre og smile, oh for ei veke sidan dukka det opp ein fantastisk trillande latter

- gripe etter leikane i gymmen og putter dei i munnen.

- elske å sitte oppreist i fanget eller på magen til mor og far, og har oppdage i blant at han har føtter..

La dem på magen i dag, og plutselig har det løsna litt! Begge holdt hodet høyt og armene nesten strake! Riktignok ikke lenge, men fikk nesten sjokk, he he. De har ikke vært på magen på flere dager pga mye skriking. Har tydeligvis blitt sterkere likevel. Krysser fingrene for at magene blir bedre snarest:-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...