Gå til innhold

Noen som har erfaring med språkgrupper i barnehagen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne som nyutdannet nå i august som førskolelærer 2 og får da ansvar for 6gutter på 4år, når det gjelder språkgruppe.

I tillegg til andre grupper fra de andre avd som ikke blir avklart før jeg starter opp.

Nå lurer jeg på om noen har noen fine tips til meg her?? :=)

Jeg har snakkepakken boken og har erfaring med Tras. Men leter etter litt andre tips i tillegg. Feks hvordan jeg skal starte gruppene, noe artige tips her som med en sang, dikt, rituale for et eller annet.

Og selvfølgelig andre tips til forskjellige aktiviteter som kan passe i denne aldersgruppen. Det er forspeilet at gruppene skal vare i opptil 45min - 1t en gang i uken pr gruppe. Så da må ting planlegges :)

HJELP en nyutdannet littegranne :):)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-Kategorisering......

Overbegreper underbegreper:

Hvis du lager noen esker med over begreper: møbler, mat, klær.....

Også har du under begreper oppi eskene. Bilder eller figurer.

-Sanger med flanellografer

Du kan bruke litt vanskelige sanger. Du kan snakke om hvert vers og henege opp bilder før du begynner å synge. Dette veder barna til å høre på tekst i sanger og være lydhør.

(Flanellograf er moro å bruke på eventyr også)

- Se på været og knytt dette opp mot hvordan man må kle seg. Du kan ha en dukke og klær til dukken.

- Fortellerkort. Fortell en historie med fortellerkort. Når du er ferdig kan du legge kortene med bilde siden ned. Barna kan trekke et kort og gjennfortelle hva de ser. Dette vender barne til å si noe forann andre og det trener hukommelse.

Også bøker og sanger er jo masse språkstimulering.

Bare tenk på hva skal jeg lære barna om. Temaer: Farger, årstid, dyr....... Og finn sanger og vær kreativ ut i fra det... :)

Skrevet

Masse tips i språksprell og snakkepakka.

Litt observering for å finne ut hvor behovene ligger kan jo anbefalles.

Gjentagelse er noe barn setter pris på.

Men 45 min - 1 time av gangen....? Jeg synes det var lenge. 20 -30 min, bør vel være greit....?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...