Gå til innhold

Yttertøy til baby født på vinteren

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg lurer på hva vi skal kjøpe til yttertøy til baby'en som er vendtet i november, og er det i det hele tatt nødvendig i starten?

Vi har kjøpt voksipose så når vi skal gå tur med vogn så regner jeg med det er greit med body, stillongs og kanskje ullgenser og ullbukse av noe slag utenpå for deretter å putte henne ned i voksiposen i vogna.

Når vi skal ta henne med i bilen så trodde jeg at det samme ville fungere med en bilpose, men da vi var i Strømstad for å kjøpe utstyr til henne sa de på Kattis babyshop at bilpose bare var tull. Jeg hører andre si at det er veldig fint for da trenger man ikke ta på de så mye også legger man de bare oppi posen rett før man går ut så slipper de å bli så overkokt inne før man går ut.

Trenger de vinterjakke eller vinterdress? Eller blir det bare klumpete? Hvor får man kjøpt dette? Og hvor tykke bør de være? Må det være vindtett? Det er jo ikke akkurat sånn at hun kommer til å leke ute i snøen nå første vinteren så behovet er jo et annet nå enn det blir for eksempel neste vinter.

Prøver å tenke hvordan det for oss voksne, jeg vil jo gjerne ha boblejakke eller kåpe, men så går ikke jeg rundt med sovepose i tillegg. Jeg ville ikke hatt boblejakke inni en sovepose hvis jeg hadde ulltøy på meg.

Noen som har erfaringer for hvordan dette fungerer i praksis?

Fortsetter under...

Vi brukte aldri bilpose til vår første (som er født i begynnelsen av mars), og har heller ikke tenkt å bruke det denne gangen. Vi tenker slik at det er bedre å starte bilen så den er litt varm, og bare bruke et pledd - lettere å regulere varmen dersom det skulle bli for varmt i bilen.

Erfaringsmessig så går det mye i body og strømpebukse første tiden, og i vognen (evt. bilen avhengig av hvor kaldt det er), så har jeg bare tenkt å kjøpe en tynn ulldress - Devold har noen som jeg synes er utrolig gode. Og ikke minst en god lue! :)

Men hvordan man gjør dette er jo litt avhengig av hvor man bor i landet, og i tillegg så varierer det nok fra person til person ;)

Vi hadde ikke bilstolpose sist til desemberbarn men det skal vi nå!! Vi har ikke oppvarmet garasje og veldig greit å slippe å kle av/kle på ulldress etc når man er på senter osv slik vi måtte sist.

Erfaringsmessig med god vognpose så ble det for mye med tykk bobledress under. Han skrek så han var ildrød ;) Mitt tips er å bruke ulltøy underst, deretter et lag med bukse og cardigan feks og ha en tynn ulldress utenpå. Fungerte her ;) Ellers er de bilstolposene ok på farten virker det som :)

Annonse

Flis eller ulldress i vogn og evt bil. Ikke noe boblejakke, det blir nok litt klumpete ;) Jeg hadde flisdress til min/flisjakke og evt teppe... så har jeg en stemor som strikket ullbukse og jakke, som han brukte når det var ganske kaldt ute :)

Vi fikk januarbarn sist. Jeg hadde en ganske tykk fleecedress som jeg brukte utenpå ullstillongs og ullbody om han skulle sitte i bæresjalet. I vogna ble det som regel ull innerst og en tynn fleecedress utenpå. Evt en ulljakke. Og en god lue. Det var lunt i vogna, og han trengte ikke noe mer enn det.

Til bilstolen brukte vi bare et Devold ullteppe i tillegg til vanlige klær. Kommer til å gjøre det samme denne gangen.

Ull innerst, ull eller fleece utenpå og så et babyteppe eller ei dyne "på toppen" fungerer veldig fint :) Da kan man lett ta av et lag når bilen begynner å bli varm også :) Dress blir fort litt klumpete... I voks-i-posen passet vi på å bruke ei god lue, ellers blir babyen god og varm i ullbody og ullstrømpebukse nedi der når posen er godt snurpet sammen :)

Fikk novemberbarn sist. Hadde fått en del sånne fleecedresser og ulldresser. Erfaringa vår var at det gikk greit i vogn, med ull under selvfølgelig, men i bil var det noe herk! Mye vind hos oss og da hjalp jo ikke fleece/ull en døyt. Kikke rundt etter en billig bilpose, og fant etterhvert en på Kid til ca 500. (André kosta 2000-3000). Det var fantastisk! Om jeg f.eks. bare skulle ut for å hente mannen på stasjonen, så stappa jeg bare ungen nedi i pysj eller body og bukse, treffe på ei lue og så kunne vi gå. :)

Med mindre du planlegger å gå mye tur med bæresele e.l. Ville jeg ikke brukt penger på yttertøy første vinteren. Året etter blir dyrt nok!

Og hvis du tar med bilstolen inn, så blir det heller ikke kaldt å sette seg i den. Fikk januarbaby sist, men da var det så mild vinter. Brukte ullsett utenpå body og strømpebukse. Ble for varmt med teddy-sett da. Hadde alltid et pledd over i setet. Jeg hadde jo en bobledress til han, men den ble også for varm inni bilen. Får vinterbarn nå også, så jeg kommer til å bruke det samme.

Det går ann å kjøpe litt etter babyen er født også, for det er fort gjort å kjøpe allt for mye man ikke trenger, har jeg erfart:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...