Gå til innhold

Er boligkjøperforsikring nødvendig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nettopp kjøpt oss hus, og gjennom megler har vi fått tilbud om help boligkjøperforsikring. Denne dekker fri rettshjelp ved klage på boligen innen 5 år. Men gjennom husforsikringen vår i Storebrand får vi dekt advokatutgifter med unntak av 4000 i egenandel + 20 % av de totale utgiftene. Det blir litt dyrere HVIS det skulle bli en sak, men vi anser det som lite sannsynlig. Boligkjøperforsikringen koster nesten 8000 kr. Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei - de tusenlappene kan du spare, er min anbefaling. Trenger du advokathjelp for å rette mangelskrav mot selger, er du stort sett dekket gjennom innboforsikringen din.

Boligkjøperforsikring er jo bare rett til advokathjelp (ikke rett til utbetaling fordi noe er feil med boligen) og det skal veldig mye til for å vinne frem med krav mot selger (fordi avhendingsloven) er så streng.

Hilsen jurist med spesialisering innen eiendomsrett og som hadde sommerjobb i Help forsikring under studietiden.

Skrevet

Vi har hatt kjempenytte av help. Oppdaget fuktskade i en yttervegg, og veldig enkelt å bare ta en tlf til noen som ikke tar betalt utover summen på forsikringen. Har også fått tilbake ny verandadør pga informasjon vi fikk som ikke stemte.

Jeg anbefaler å tegne forsikringen, for man vet aldri hva som dukker opp. 5 år er lenge.

Skrevet

Har uten problemer fått tilbake 50000 kr av kjøpesum ved deres hjelp.

Skrevet

Jeg ville droppet det! Dvs jeg droppet det selv..

Skrevet

Takk for svar.

Vi er fristet til å droppe det, de pengene kommer godt med under oppussingen, vi planlegger å pusse opp for ca 300.000. Samtidig er det en liten sum i den store sammenhengen, HVIS man skulle få bruk for den... Selger har tegnet eierskifteforsikring, det gjør også at jeg lurer litt på om det blir vanskeligere å ta opp kampen hvis det skulle bli noe.

Skrevet

Dersom du skulle oppdage noe uventede feil med boligen, bør du nok uansett konferere med advokat, ja. Da har du rett til advokat gjennom innboforsikringen din for å rette krav mot selger/hans eierskifteforsikringsselsap (du må betale en liten egenandel + 20 % av honoraret og evt. saksomkostninger ved tap i en rettskap). Problemstillingen blir altså om du vil betale 8000kr for å slippe å ta den risikoen.

HUSK: Dersom har har kjøpt en eldre bolig (siden du sier dere skal pusse opp), er det enda mindre sjanse for å nå frem mot selger/hans forsikringsselskap.

HELP vil da svare deg at: "Beklager, vi vil aldri kunne nå frem mot selger her fordi boligen ikke er i vesentlig dårligere stand enn det du kunne forvente, jf. avhendingsloven § 3-9"

Skrevet

Ja, den tanken har jeg også tenkt. Boligen er oppført i 1970 og modernisert i 1995, men vi fikk den langt under takst - enda en grunn til at vi antakelig ikke vil nå frem med evt klager.

Skrevet

Bolig oppført i 1970 og modernisert for snart 20 år siden?!

Du ville ikke ha nådd frem mot selger/eierskifteforsikringen om du så hadde verdens beste advokat:

Ta de 8000 kronene og bruk de på noe nytting heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...