Gå til innhold

Hvor mye gir man i dåpsgave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er det vanlig å gi i dåpsgave til et barn vi er tante og onkel til. Og har dere noen tips til gave. Sist jeg var i dåp var jeg et barn.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det tror jeg variere veldig fra familie til familie. Hos oss er vi veldig gjerrige har jeg skjønt, for dåpsgaver ligger på rundt 400 kroner.

Skrevet

Det varierer enormt. Vi har faktisk brukt så mye som 12.000,- på hver av min søsters barn (de eneste nieser/nevøer vi har), men det er bare fordi det var en ting vimente det var viktig at de fikk. Til sammen var det mer enn en månedslønn for meg. Så mye er det ikke vanlig å legge i det.

I min manns familie bruker de ikke så store dåpsgaver. En viktig bok, en sølvskje eller liknende er vanlig. Det tror jeg er et vanlig nivå rundt omkring.

Skrevet

Så på noen fine gullarmbånd med mulighet til å inngravere barnets navn, men kostet 1900, synes det var litt mye å bruke.

Skrevet

Vi bruker rundt 4-500 kr:) Ene fadderen til første barnet mitt gav en sangbok til 250(!) kr. Den er drøy! Så gi rundt 400 du,så er du sikker;)

Skrevet

I min familie er det vanlig med gjennomtenkte gaver tim mellom 100 og 2000 fra onkler og tanter, mindre fra faddere utenom slkta.

Gjest Gullguttene
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig fra familie til familie. Vår eldste fikk 5000,- av besteforeldrene på den ene siden og 2000,- på den andre siden. 1000,- av tante som også var fadder. Av andre gjester varierte det mellom 300-1000 kroner vil jeg tro. Vi tenkte aldri på noen som gjerrige. Man gir etter evne og det viktigste er jo at man kommer og deler dagen med dåpsbarnet. Hvis dere har råd til det er vel rundt 500,- en fin sum, og hvis en av dere er fadder så kanskje mer.

Skrevet

Noen forslag til gave som ikke er penger;

Røros ullteppe

Stokke tripp trapp stol

Bøyle og sittepute til tripp trapp

Sangbok, eventyrbok (kjente sanger/eventyr)

Gyngehest

Dette var noe av det vi ønsket til barnet da vi døpte. Fikk også en del penger som ble satt på sparekonto.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...