Gå til innhold

Setefødselen min- Positiv historie!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på sykehuset på overtidskontroll i går. Jordmor målte til 3 cm åpning, og røska godt oppi der. Reiste hjem med betryggelse om igangsetting fredagen ikke noe skjedde. Kjente ikke noe, og reiste på Plantasjen og shoppa og ordnet og styret når jeg kom hjem. Kl fire kjente jeg at det begynte å sige på med noen tak, det var helt klart ikke kynnere, men de var ikke vonde og veldig uregelmessige. Prøvde å sette meg ned litt sånn i åttetiden for å se om jeg kunne få noe intervall på de, men da dabbet de av. Gikk meg en laaaaang tur, men hadde liksom bare litt småvondt her og der. Var så skuffet, skulle det stoppe igjen?!? Tok ett bad og ringte føden 22.45. Skulle jeg komme inn eller legge meg? Vi ble enige om at jeg kom en tur for sjekk. I bilen hadde jeg noen gode tak igjen. 7 min mellomrom. Framme på føden 23.45. Fikk på CTG. Hadde 4 cm åpning og rier, så de ville beholde meg. Tok på meg bukse for å gå å hente meg litt mat. Fikk 2-3 skikkelige rier, og splæsj der gikk vannet!! Var så glad vi var på sykehuset da så vi slapp ambulanse. Vannet hadde fin farge og fosterlyden var bra, altså ikke navlesnor i veien. Puh!! Men nå ble det styr med anestesi og epidural og drypp i en fei!!

Riene roet seg en stund ( pga epiduralen, og jeg kjente de ikke så godt lenger. Slik var det vel en time. Så begynte de å ta seg opp, og nå gikk det fort. 6 cm åpning, og jeg begynte å kjenne på pressetrang. En ri til, jordmor undersøkte under rien, Joda 8 cm åpning under rien. Lege ble tilkalt og alt gjort klart. Hadde 3-4 vanvittige rier hvor jeg ikke fikk presse, fy flate ikke lett!! Jobbet som en syk ( og rev nesten armen av mannen min) for å la være. Endelig fikk jeg presse. For et trykk, er alltid så imponert over pressveer. Hørte de diskuterte om de skulle klippe. Nei sa den andre legen, det går fint. Kjente ikke pressveene så godt. Var livredd nå, dette var det jeg hadde gruet meg til, tulla skulle ut. Konsentrerte meg maks om å gjøre akkurat som de sa, og de instruerte: har du ri? Press, fyll på mrd luft, press osv. Kjente de romsterte med bena hennes, løvheims manøver. Bena ute, mer romstering med skuldre. Hørte de snakke om de skulle legge på tang, men nei igjen mente legen, dette går bra. Hodet nesten ute, en siste gang nå, press det du har!! Plopp, verdens skjønneste prinsesse så dagens lys. 9 på apgar med en gang, fin farge og fikk komme på brystet med en gang. To pressrier så var hele ho ute, det sto ikke på mange minuttene. Herregud så takknemlig jeg var for at alt hadde gått bra. Legene var superfornøyde, for en setefødsel!!! Jeg hadde jobbet perfekt og snuppa bare skled helt perfekt ut. Ingen drama og tenkte ikke over at det var mange tilstede.

Hadde gjort det igjen i morgen, og følte meg så trygg, og er glad for å ikke sitte her med et stort keisersnitt sår nå:)

Lykke til damer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer sååå mye!! :D Herlig historie!

Skrevet

Gratulerer så mye! Har jo lest litt du har skrevet i ventetiden, så godt og flott det ble en slik opplevelse! Nyt prinsessen!!

Skrevet

Det var virkelig en positiv historie. Så flott at det gikk knirkefritt for seg, og at du slapp keisersnitt. Gratulerer så masse med prinsessa :) Må ha masse lykke til videre :)

Skrevet

Kan ikke si noe annet enn hurra! Så godt å lese, føler meg nå enda mer trygg på å skulle gjøre det selv om forhåpentligvis veldig kort tid. Hørtes ut som en god opplevelse!

Skrevet

åh så fantastisk å lese..Gratulerre så mye med en liten prinsesse! her renner tårene;) takk for at du delte denne fine historien med oss andre herinne:) Kos dere masse nå!

Skrevet

Gratulerer så mye! :-) kos deg masse med prinsessa! :-)

Skrevet

Gratulerer så mye med prinsessen :-)

Skrevet

Gratulere så masse med prinsesse. Der ser du setefødsel trenger ikke være så ille :-) husker jo frustrasjon din.

Kos deg masse med første prinsesse etter 3 prinser. Her blir det motsatt så skjønner spenningen i det også ;-)

Godt du slapp å bli satt i gang fredag. Ha en kjempe fin barsel med jenta di :-)

Skrevet

Gratulerer med vel overstått setefødsel:) Godt å høre at alt gikk bra. Jeg måtte også holde igjen før jeg fikk presse. Vanvittig vanskelig! Har aldri opplevd det før. Måtte holde igjen gjennom to rier og tror ikke jeg hadde klart mer. Kroppen bare kjører på!

Kos deg med prinsessa!

Skrevet

Gratulerer med vel overstått setefødsel:) Godt å høre at alt gikk bra. Jeg måtte også holde igjen før jeg fikk presse. Vanvittig vanskelig! Har aldri opplevd det før. Måtte holde igjen gjennom to rier og tror ikke jeg hadde klart mer. Kroppen bare kjører på!

Kos deg med prinsessa!

Samme her. Måtte holde igjen tre rier, og no mer hadde ikke gått, kroppen tar liksom bare over. Men det var viktig for at det skulle bli mest mulig skånsomt for babyen, og at jeg ikke skulle revne.

Skrevet

Ja, det er jo akkurat det:) men det gikk heldigvis bra med meg. Så jeg klarte å holde igjen akkurat lenge nok:) Godt det er gjort!

Skrevet

Weeeeeheeeeee, for en setefødsel!!! Hadde jeg visst 100% sikkert at slik ville en setefødsel bli hos meg, så hadde jeg ikke stusset.. :) apgar på ni etter setefødsel er jo formidabelt!! *lykke*

Så nå kan jeg bare sitte her med KS såret mitt!! :) hehe!! Men angrer ikke jeg heller, aldri sikkert utfallet av en setefødsel hos meg ville blitt slik.. :)

Masse lykke til videre..

klem!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...