jeem Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Det er utrolig mange barn som ikke liker brødet om de må tygge på store korn. Noen liker brødet bare de ser kornet. Dette gjelder flere voksene også,og man velger istede kneip brød. Ikke bare inneholder dett mye fint mel, men også for lite fiber i forhold til hva som er anbefalt. Et tips til et sunt og godt hjemmelaget brød er og tilsette samme mengde frø og kjerner som man skal, MEN det gjelder å "gjemme" de bort Har du en maskin som kverner kaffe bøner? en smothie maskin? eller en stavmikser? Da er det nemlig lett som en plett! Ta ønsket mengde solsikkekjerner,gresskarkjerner,eller hva du måtte ønske, og mos dette til en "mel". Dette kan faktisk erstatte bruk av vanlig mel, da det får samme egenskap og konsistens som mel har. Om dere ønsker oppskrift på et godt og barnevenlig (og voksenvenlig) ikke minst allergivennlig og SUPERGODT brød,så si ifra, da legger jeg ut oppskrift i kommentarfeltet
jeem Skrevet 25. juli 2012 Forfatter #3 Skrevet 25. juli 2012 6 egg 1 boks creme fraiche lett 4 ss olivenolje 60 g fiberhusk 60 g fiberrik kruskakli 100 g mandelmel 50 g solsikkekjerner 50g gresskarkjerner 4 ts bakepulver 3 ts salt 1 neve goji bær 1 dl sesamfrø Sett ovnen på 180 grader og stek på mitterste rille i 25-30 minutter. Det våte blandes først,så tas det tørre i. Bakepulver helt til slutt. Gresskarkjerner og sosikkekjernene skal males opp. du kan bruke en kaffemaler,smoothie maskin eller en stavmikser:) Varer som mandelmel,fiberhusk osv, fås kjøpt på helsekostbutikker eller via nettsiden IHERB.
Cybele Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Det brødet ser supert ut! Jeg har en mann som ikke yåler hvete (eller siktet spelt...) og gjær. Pluss at jeg er opptatt av næringsrik kost. Topp, gleder meg til å prøve:)
Nikamo Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Dette så spennende ut! Magen min er ikke så glad i vanlig brød (mel) og ungene får jo angst og indre uro av frø i/på brødet Jeg er dog ingen baker, og har derfor noen teite spm; er dette oppskrift til ett stk brød? Skal det i en brødform, eller formes ut på en plate? Og skal sesamfrøene inni eller oppå brødet?!
jeem Skrevet 26. juli 2012 Forfatter #6 Skrevet 26. juli 2012 Nikamo: Ikke et dumt spørsmål overhodet! Sesamfrøene har jeg hatt i røren, men du kan helt fint velge og ha litt oppå brødet eller og ta litt oppå og litt i deigen:) Jeg valgte og lage denne deigen til rundstykker, da fikk jeg 9 rundstykker. Jeg ga denne oppskriften til ei venninde,og hun fikk 12 rundstykker,så det er veldig avhengig av hvor store du ønsker dem. De metter veldig godt,å jeg har mer en nok med 1 for å bli mett. Vil tro dette holder til 1 litt stort brød:)
Nikamo Skrevet 26. juli 2012 #7 Skrevet 26. juli 2012 Tusen takk for svar! Dette skal prøves Gleder meg til å teste det ut på de to som heller sulter enn å spise grovbrød... Rundstykker var jo en kjempeide - det frister jo alltid mer enn skive også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå