Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #1 Skrevet 25. juli 2012 Hvis man er litt datakyndig? Eller er det kun moderator som kan gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #2 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal du ha det da? Kun moderator som ser det
khm Skrevet 25. juli 2012 #3 Skrevet 25. juli 2012 (endret) Ip adressen hjelper lite, da finner man bare region pcen er i. Tror ikke moderator kan komme noe videre på den, men de bruker ett firma for data sikkerhet som mulig kan finne ut litt mer, men aner egentlig ikke. Vet politiet kan spore nærmere og kjenner også noen som "kan" finne ut mer, men har egentlig ikke noe behov for den kunnskapen selv iallefall. Men moderator kan se nicket bak anonym, så hvis man har lagt inn navn og sporing til seg selv der så er det ikke så vanskelig. E-post adresser er iallefall ikke så vanskelig å spore, og de færreste er datakyndige nok til å skjule alle spor etter seg. Endret 25. juli 2012 av khm
Cruella De Vil Skrevet 25. juli 2012 #4 Skrevet 25. juli 2012 Så vidt jeg vet, er det bare moderator som kan se hvilken IP-adresse som er brukt. Noe annet ville egentlig vært ganske ille. Man kan se mer enn bare region, da, det kommer litt an på hvordan ting er registrert. Men uansett er det bare moderator som har tilgang til dette. Når man poster anonymt, så postes det jo som brukeren Anonym, dvs. posting kobles ikke til din bruker i det hele tatt. Men jeg tipper uansett man logger hvilken IP-adresse alle innlegg postes fra, slik at moderator uansett på et vis kan få tilgang til IP-adressen til posteren bak Anonym.
khm Skrevet 25. juli 2012 #5 Skrevet 25. juli 2012 Så vidt jeg vet, er det bare moderator som kan se hvilken IP-adresse som er brukt. Noe annet ville egentlig vært ganske ille. Man kan se mer enn bare region, da, det kommer litt an på hvordan ting er registrert. Men uansett er det bare moderator som har tilgang til dette. Når man poster anonymt, så postes det jo som brukeren Anonym, dvs. posting kobles ikke til din bruker i det hele tatt. Men jeg tipper uansett man logger hvilken IP-adresse alle innlegg postes fra, slik at moderator uansett på et vis kan få tilgang til IP-adressen til posteren bak Anonym. Ja altså med en region så mener jeg by, f.eks min ip adresse viser at jeg bor i oslo, men ikke noe mer enn det. Kan bli litt vanskelig og finne meg pga av det Noe nærmere kommer man ikke, så fremst ikke politiet får en anmeldelse, da kan de søke teleoperatøren om å få innsyn i det. Men datatilsynet sier at de kun kan ta vare på loggen for dynamisk ip adresse i 3 uker så etter det kan ikke operatøren hjelpe polititet å identifisere den kriminelle. Men det kommer en ny lov nå i 2012 som gjør at de skal lagres i 6 mnd, og dermed være til mer hjelp for politiet. Uansett må det bevises hvem som har brukt pcen til kriminelle forhold.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #6 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal du ha det da? Kun moderator som ser det Jeg skal ikke ha det. Bare lurer fordi eksen min har funnet ut av innlegg jeg har skrevet her. Innleggene er skrevet anonymt og uten noe info som gjør det mulig å vite at det er meg. Han er veldig god i data og har lang utdannelse bak seg innen det. Men det er kanskje mulig at han har sjekket loggen på pcen min når han har vært her og levert ungene. Noen ganger er han her en stund og vi spiser middag sammen og sånn, kanskje han har snoket på pcen min da.. Er vel mer sannsynlig.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #7 Skrevet 25. juli 2012 Gå på verktøylinja di, sikkerhet- slett leserlogg- huk av for alt mulig- og slett det! Og ikke vær redd for at han finner ut ip adresser ting er skrevet fra. For en idiot han høres ut som.. kontrollfreak.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #8 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal du ha det da? Kun moderator som ser det Jeg skal ikke ha det. Bare lurer fordi eksen min har funnet ut av innlegg jeg har skrevet her. Innleggene er skrevet anonymt og uten noe info som gjør det mulig å vite at det er meg. Han er veldig god i data og har lang utdannelse bak seg innen det. Men det er kanskje mulig at han har sjekket loggen på pcen min når han har vært her og levert ungene. Noen ganger er han her en stund og vi spiser middag sammen og sånn, kanskje han har snoket på pcen min da.. Er vel mer sannsynlig. Creepy... Er det den samme eksen som har drevet og skrevet innlegg her inne?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #9 Skrevet 25. juli 2012 Hmmm....jeg klarer ikke å finne ut av min logg hva jeg har skrevet som anonym, men jeg kan se hvor jeg har vært og lest. Er du sikker på han ikke har lagt inn et lite program på din pc som registrerer alt du skriver inn fra tastaturet da?
Cruella De Vil Skrevet 25. juli 2012 #10 Skrevet 25. juli 2012 Så vidt jeg vet, er det bare moderator som kan se hvilken IP-adresse som er brukt. Noe annet ville egentlig vært ganske ille. Man kan se mer enn bare region, da, det kommer litt an på hvordan ting er registrert. Men uansett er det bare moderator som har tilgang til dette. Når man poster anonymt, så postes det jo som brukeren Anonym, dvs. posting kobles ikke til din bruker i det hele tatt. Men jeg tipper uansett man logger hvilken IP-adresse alle innlegg postes fra, slik at moderator uansett på et vis kan få tilgang til IP-adressen til posteren bak Anonym. Ja altså med en region så mener jeg by, f.eks min ip adresse viser at jeg bor i oslo, men ikke noe mer enn det. Kan bli litt vanskelig og finne meg pga av det Noe nærmere kommer man ikke, så fremst ikke politiet får en anmeldelse, da kan de søke teleoperatøren om å få innsyn i det. Du kan jo finne ut litt mer, da, f.eks. hvor domenet er registrert. Så hvis man er litt datakyndig, kan man finne ut endel ut fra IP-adresse, uten at det derved er sagt at man finner ut av hvem det konkret er som står bak den.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #11 Skrevet 25. juli 2012 Hmmm....jeg klarer ikke å finne ut av min logg hva jeg har skrevet som anonym, men jeg kan se hvor jeg har vært og lest. Er du sikker på han ikke har lagt inn et lite program på din pc som registrerer alt du skriver inn fra tastaturet da? Går det an da #9?
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #12 Skrevet 25. juli 2012 Hmmm....jeg klarer ikke å finne ut av min logg hva jeg har skrevet som anonym, men jeg kan se hvor jeg har vært og lest. Er du sikker på han ikke har lagt inn et lite program på din pc som registrerer alt du skriver inn fra tastaturet da? Går det an? Kjenner jeg blir litt stresset her nå,
khm Skrevet 25. juli 2012 #13 Skrevet 25. juli 2012 Så vidt jeg vet, er det bare moderator som kan se hvilken IP-adresse som er brukt. Noe annet ville egentlig vært ganske ille. Man kan se mer enn bare region, da, det kommer litt an på hvordan ting er registrert. Men uansett er det bare moderator som har tilgang til dette. Når man poster anonymt, så postes det jo som brukeren Anonym, dvs. posting kobles ikke til din bruker i det hele tatt. Men jeg tipper uansett man logger hvilken IP-adresse alle innlegg postes fra, slik at moderator uansett på et vis kan få tilgang til IP-adressen til posteren bak Anonym. Ja altså med en region så mener jeg by, f.eks min ip adresse viser at jeg bor i oslo, men ikke noe mer enn det. Kan bli litt vanskelig og finne meg pga av det Noe nærmere kommer man ikke, så fremst ikke politiet får en anmeldelse, da kan de søke teleoperatøren om å få innsyn i det. Du kan jo finne ut litt mer, da, f.eks. hvor domenet er registrert. Så hvis man er litt datakyndig, kan man finne ut endel ut fra IP-adresse, uten at det derved er sagt at man finner ut av hvem det konkret er som står bak den. Nei det stemmer ikke helt, for hvis man er litt datakyndig kommer man ikke noe lengere uansett. Kan finne ut hvor domenet er registrert ja, men da vet du jo ikke noe mer enn om du vet byen. Har sjekket en del på dette, og man skal være meget datakyndig for å lære seg noe mer.Jeg bor i oslo og har domenenavn fra get siden det er de som gir meg internett. Da vet den som sjekker fremdeles ikke så mye mer.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #14 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal du ha det da? Kun moderator som ser det Jeg skal ikke ha det. Bare lurer fordi eksen min har funnet ut av innlegg jeg har skrevet her. Innleggene er skrevet anonymt og uten noe info som gjør det mulig å vite at det er meg. Han er veldig god i data og har lang utdannelse bak seg innen det. Men det er kanskje mulig at han har sjekket loggen på pcen min når han har vært her og levert ungene. Noen ganger er han her en stund og vi spiser middag sammen og sånn, kanskje han har snoket på pcen min da.. Er vel mer sannsynlig. Creepy... Er det den samme eksen som har drevet og skrevet innlegg her inne? Nei, ikke som jeg vet.
Camelot Skrevet 25. juli 2012 #15 Skrevet 25. juli 2012 Hvis han har hatt tilgang til pc`en din er det veldig lett å legge inn en keylogger. Mulig uten fysisk tilgang på pc`en å,men det er vanskeligere. Sjekk hvilke programmer som kjører ved for eksempel HijackThis, ligger det en keylogger der vil du kunne se det der..hvis du vet hva du ser etter riktignok, eller be noen med peiling se på det.
Cruella De Vil Skrevet 25. juli 2012 #16 Skrevet 25. juli 2012 Du kan jo finne ut litt mer, da, f.eks. hvor domenet er registrert. Så hvis man er litt datakyndig, kan man finne ut endel ut fra IP-adresse, uten at det derved er sagt at man finner ut av hvem det konkret er som står bak den. Nei det stemmer ikke helt, for hvis man er litt datakyndig kommer man ikke noe lengere uansett. Kan finne ut hvor domenet er registrert ja, men da vet du jo ikke noe mer enn om du vet byen. Har sjekket en del på dette, og man skal være meget datakyndig for å lære seg noe mer. Jeg bor i oslo og har domenenavn fra get siden det er de som gir meg internett. Da vet den som sjekker fremdeles ikke så mye mer. Jo, det stemmer som jeg skrev det, nemlig kan man finne ut endel, uten at man nødvendigvis finner frem til den konkrete personen. I noen tilfeller, slik som de som poster hjemmefra med en generisk nettleverandør, er det vanskelig. Men noen poster kanskje f.eks. fra jobben, og endel firmaer vil være registrert på måter som gjør det enklere å finne frem hvis man vet de rette kommandoene. I enkelte tilfeller holder det jo å vite at det kommer fra et gitt sted for å skjønne hvem det er.
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #17 Skrevet 25. juli 2012 Hvis han har hatt tilgang til pc`en din er det veldig lett å legge inn en keylogger. Mulig uten fysisk tilgang på pc`en å,men det er vanskeligere. Sjekk hvilke programmer som kjører ved for eksempel HijackThis, ligger det en keylogger der vil du kunne se det der..hvis du vet hva du ser etter riktignok, eller be noen med peiling se på det. Helt enig, og tror ikke du skal be eksen om hjelp. Det finnes mange programmer man kan bruke for å spionere på "egen" PC, noe som kan være fristende om man har tilgang til den og er en tanke sjalu eller føler at man mangler kontroll. Jeg må si jeg tror mer på dette enn på IP-adresse. Her er et eksempel på et slikt på et slikt program: http://techbugs.net/2011/10/14/how-to-spy-on-your-own-pctrack-each-and-everything-in-your-absence/ Hilsen #9
Cruella De Vil Skrevet 25. juli 2012 #18 Skrevet 25. juli 2012 Hm, jeg ville, som andre foreslår, spurt en datakyndig venn om hjelp her, hi... Jeg skjønner ikke hvordan han skal klare å finne ut av at du har postet det konkrete innlegget som anonym selv ved å se på logger på maskinen din (den logger kanskje siden du går på, men jeg skjønner ikke hvordan den skal kunne registrere nøyaktig hvilket anonym-innlegg du har skrevet). Jeg håper du finner ut av det, det er ekkelt når sånt skjer!
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #19 Skrevet 25. juli 2012 Hvorfor skal du ha det da? Kun moderator som ser det Jeg skal ikke ha det. Bare lurer fordi eksen min har funnet ut av innlegg jeg har skrevet her. Innleggene er skrevet anonymt og uten noe info som gjør det mulig å vite at det er meg. Han er veldig god i data og har lang utdannelse bak seg innen det. Men det er kanskje mulig at han har sjekket loggen på pcen min når han har vært her og levert ungene. Noen ganger er han her en stund og vi spiser middag sammen og sånn, kanskje han har snoket på pcen min da.. Er vel mer sannsynlig. Creepy... Er det den samme eksen som har drevet og skrevet innlegg her inne? Er det han eksen som driver den bloggen? http://johncons-mirror.blogspot.com/
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #20 Skrevet 25. juli 2012 Her er en artikkel som beskriver litt som du kan se etter selv, men jeg ville fortsatt ha fått en ekspert til å se på den. http://www.online-te...pying-software/ Hilsen #9 igjen.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 25. juli 2012 #21 Skrevet 25. juli 2012 Er dere sikre på at man ikke får opp spesifikk adresse på Ip-adressen? Jeg husker nemlig jeg sjekket opp dette en gang jeg fikk opp en merkelig ting på fb. Sto at IP-adr xxx hadde vært innlogget på min fb og at dette var fra et sted i Stavanger. Jeg bor utenfor Oslo. Jeg fikk litt panikk og ringte Fibernett, oppga ip-adr xxx, og fikk beskjed om at den var registrert på abc- altså meg. (Grunnen til at det kom opp Stavanger var visst at fibernettet kom derfra, eller noe sånt). Jeg har alltid trodd man måtte politianmelde for å finne ut sånt, men dette gjaldt tydeligvis ikke her
Anonym bruker Skrevet 25. juli 2012 #22 Skrevet 25. juli 2012 For noen år siden var jeg 100 % sikker på at kjæresten min var utro m en han nektet og beskylte meg for å være paranoid og det som værre er. Vel, jeg tok saken i egne hender å instalerte keylogger på min datamaskin..som han brukte hele tiden siden hans var ødelagt, og fikk dermed tilgang på alt han skrev. Dvs passord, e mailer, bankkoder, chatting osv osv. Stygt gjort, jeg vet..men så fant jeg da ut at han hadde vært utro med 3 stykker de 4 årene vi var sammen og var still going strong med ei berte. Han er ex i dag ja. Så det er mulig å finne ut litt av hvert, hvis man vil og kan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå